Verlichting tijdens de vakantie


G

Greijn

Guest
Heeft het nut om tijdens de vakantie (als je dus niet thuis bent) de verlichtingsuren en intensiteit van de bak te verlagen? Of is het beter gewoon hetzelfde tijdsschema aan te houden. We verversen normaliter elke week zo'n 25% van het water, maar zijn binnenkort 2 weken van huis. Hebben jullie ervaringen en tips hierover te delen?
 
Als we twee weken van huis waren deed ik de verlichting 2 uur aan op het moment dat de buren de vissen gingen voeren, dit omdat ik in die periode geen plantenvoeding kon toedienen en daardoor geen alg kreeg. De vissen hebben er volgens mij geen last van
 
En de planten? redden die het 2 weken op 2uur verlichting per dag?
 
Langer dan 1 week op vakantie zou ik de verlichting op 8uur instellen.., heb je een voedingsbodem dan hoef je niks te veranderen aan de verlichting.
Zou wel even voor je weg gaat even wat planten terug snoeien en met name snelgroeiers scheeld snoeien na terug komst van vakantie.
Verder zou ik mij geen zorgen maken over de rest, een voerautomaat gaat prima mits hij wel voor 2weken 1x daag een voeding kan geven en als de buren of fam eten geven komt het ook wel goed zolang ze maar niet overvoeren.

Zelden problemen gehad met op vakantie gaan, ook niet met de discussen die alles gewoon prima doorstaan op granulaat/artemia vlokken uit de voederautomaat, verlichting schema nooit veranderd.
 
Ik pas zelf mijn verlichtingsschema ook nooit aan, en bij terugkomst was het wel nodig om onderhoud te doen, maar absoluut geen drama. Maar goed, alles loopt dan door, muv de vloeibare plantenvoeding en vis voeding, bij mij
 
Als er geen hittegolf is, zie ik geen noodzaak om de verlichting in te korten.
Wel knip ik altijd mijn planten helemaal kort. Maar ik ga dan ook meestal wel 2-4 weken op vakantie.
 
Doe hier meestal de dag voor vertrek onderhoud, kan je de dag van vertrek nog alles nalopen of je niks vergeten bent.
Verlichting pas ik nooit aan, enkel de bemesting verlaag ik iets zodat het minder hoog oploopt omdat ik dan een waterwissel mis.

Uitgaande van een plantenbak.
Je vervuiling moet ook op gemaakt kunnen worden door je planten en daarvoor hebben ze licht nodig, verlichting inkorten zal enkel resulteren in meer vervuiling met mogelijk alg tot gevolg
 
Binnenkort gaan we 10 dagen op vakantie. Ik overweeg om de verlichting terug te schroeven van 8 naar bijvoorbeeld 5 of 6 uur, om voedingstekorten zoveel mogelijk te voorkomen Zijn er nog meer mensen die dit doen tijdens vakantie?
 
Binnenkort gaan we 10 dagen op vakantie. Ik overweeg om de verlichting terug te schroeven van 8 naar bijvoorbeeld 5 of 6 uur, om voedingstekorten zoveel mogelijk te voorkomen Zijn er nog meer mensen die dit doen tijdens vakantie?
Voor een korte vakantie als die pas ik niets aan.
 
Binnenkort gaan we 10 dagen op vakantie. Ik overweeg om de verlichting terug te schroeven van 8 naar bijvoorbeeld 5 of 6 uur, om voedingstekorten zoveel mogelijk te voorkomen Zijn er nog meer mensen die dit doen tijdens vakantie?
Je kan ook voor je vakantie een 50% waterwissel doen en de plantenvoeding 10 dagen vooruit geven. Werkt prima!
 

Terug
Bovenaan