verlichting type - feller is beter?

C

Crulon

Guest
heb gezocht op forum maar kon niet echt een antwoord vinden dus ik stel de vraag gewoon hier.

1. is er voor planten groei een speciaal type verlichting nodig, ik weet dat de kleur temperatuur van invloed is maar zit er nog een wezenlijk verschil tussen bv een ledstrip uit een aqariumshop of een led strip bij aliexpress (anders dan de kwaliteit) vroeger dacht ik bij de TL buizen altijd dat een een speciaal uv achtig iets in moest zitten.

2. bij (lastigere) planten lees je regelmatig dat ze veel licht nodig hebben, volgens mij gaat het dan om de intensiteit en niet de duur. maar is dan zo simpel als een fellere lamp of meer lampen (meerdere ledstrips) of zie ik dat verkeerd? en toch lees je ook erg veel dat het grote voordeel van LED is dat je ze kan dimmen maar waarom dimmen als veel planten juist "fel" licht nodig hebben. Weet dat te lang licht alg op wekt, is dat ook voor te fel licht?

sorry voor de beginners vragen :)
 
Voor planten is een kleur van 4000-45oo een prima kleur al zijn er ook hele mooie bakken met 6000K.

Licht en intensiteit zijn beiden van belang voor de groei. Al;s je fel licht boven de bak hebt, dus veel licht, dan moet je zorgen dat er voldoende voeding voor de planten is want anders kun je algen krijgen en dat is net zo bij de verlichtingsduur. Altijd ervoor zorgen dat er geen tekorten optreden is van belang om algen te voorkomen.
 
Ook is de hoogte van de bak van belang, vaak zijn de Aliexpress leds niet toereikend om de bodem te bereiken, wat bij betere leds wel het geval is, eventueel is er voor de hogere bakken ook powerleds beschikbaar.
 
Meer licht is meer groei.

Dimmen is een voordeel als je teveel licht op je bak hebt
 
oke maar tis dus geen specifiek type led wat speciaal voor aquarium is. Een aliexpress led van 100 lumen is beter als een aquastore led van 50 lumen (mits de lumen echt kloppen en we niet kijken naar levensduur enzo).


en is veel licht het zelfde als fel licht? met andere woorden 10 zwakkere led strips naast elkaar is gelijk aan 1 sterke? Ik kan dus mijn verlichting wat upgraden door er een extra stripje bij te hangen?

Klopt dan ook de stelling: feller licht komt dieper en beter de bak in dus beter voor de planten (mits voldoende voeding).
 
Houd er in elk geval rekening mee dat er in een rgb ledstrip niet voldoende wit licht zit voor de planten om te kunnen groeien.
Daarom altijd met twee strips werken (of alleen wit licht)
 
Geleidelijk aan zal er meer licht op de bodem komen als je meer licht boven je bak hangt.
Hoe "kouder" je licht warmte is hoe compacter de planten gaan groeien, mits voldoende aanwezig natuurlijk.
Met 10.000K worden je planten compacter als met 2.000K

Als kwaliteit en betrouwbaarheid van de gegevens niet belangrijk zijn kan je prima voor aliexpress gaan
 
Wat het dimmen betreft; dit wordt o.m. natuurlijk ook gebruikt om zon-op en zon-onder te simuleren.
Verder is de licht absorptie door het water van belang, verschillende kleuren dringen niet allemaal gelijkmatig door. Blauw licht bijvoorbeeld komt dieper dan rood licht.
In dat kader is onderstaande misschien interessant:

http://www.duikkids.nl/Pagina's/Water - raar spul/Kleuren en diepte.html
 
Bedankt voor de uitleg allemaal. Fijn dat het hier nog mag om vragen te stellen die misschien al een keer voorbij zijn gekomen. Ben een hoop aan het lezen, erg leuk maar soms roept het weer allemaal nieuwe vragen op.
 
Het type LED maakt wel degelijk verschil! type 5050 geeft veel minder licht (lumen) dan bijvoorbeeld 5730. Zelf heb ik boven mijn kleine bakje ook een dergelijke LED strip zitten van Ali en het werkt prima. Maar ook degene die 'waterproof' zijn kunnen er erg slecht tegen om boven een aquarium te hangen. Een flink aantal leds is bij mij al stuk en overal achter de silicone strip zie je roest plekjes.

Dus als je zulke strips boven een aquarium hangt moet er eigenlijk wel een de ruit op, of ze moeten in een doorzichtige buis worden gemonteerd.
 
Bij teveel (fel) licht gaan de planten harder groeien. Dat is op zich niet erg, je zal alleen meer moeten gaan snoeien (er vanuit gaande dat de groeicondities van je plant optimaal zijn = voeding en CO2)
Maar de meest voorkomende valkuil is dat mensen planten in hun bak zetten die niet geschikt zijn voor veel en 'fel' licht.
Met name de langzaam groeiende soorten gaan hiervan last van ondervinden. Dus de intensiteit van de 'felheid' wat jij bedoelt, word mede bepaald door de planten die je in je bak heb staan.
En heb je een LED die eigenlijk te sterk is voor je plantenbestand is het uitermate handig als je deze kunt dimmen.
 
Het type LED maakt wel degelijk verschil! type 5050 geeft veel minder licht (lumen) dan bijvoorbeeld 5730. Zelf heb ik boven mijn kleine bakje ook een dergelijke LED strip zitten van Ali en het werkt prima. Maar ook degene die 'waterproof' zijn kunnen er erg slecht tegen om boven een aquarium te hangen. Een flink aantal leds is bij mij al stuk en overal achter de silicone strip zie je roest plekjes.

Dus als je zulke strips boven een aquarium hangt moet er eigenlijk wel een de ruit op, of ze moeten in een doorzichtige buis worden gemonteerd.
Waarmee weer duidelijk is dat de kwaliteit van dergelijke aankopen vaak te wensen overlaat en goedkoop veranderd in duurkoop.
 
prima voorbeeld wat verlichting en kleur betreft
32074887892_35acc4f3aa_b.jpg

met als resultaat
31413346273_fbe5db1ed2_h.jpg

linkje http://www.plantedtank.net/forums/1...-gal-dutchy-freestyle-now-50%-more-dutch.html
 
wow gewoon simpel wow!
 
Alhoewel de kleurstelling van je planten erg mooi is, komt het geheel onnatuurlijk over, de kleuren zijn erg hard en er zijn geen of nauwelijks nuances te zien. Lijkt net een doos legosteentjes....!
 
Volgens mij is dat niet Jaap zijn eigen bak op de laatste foto maar ik vindt daar het rode ook niet echt mooi overkomen.
 
Meer licht is meer groei.

Dat klopt ervan uitgaande dat er voldoende voeding aanwezig is. Je kan een zee van licht boven de bak habgen maar zonder voldoende plantenvoeding zullen de planten niet goed groeien;)
 
Dit is een bak met verse aanplant waarboven een kleurlamp hangt (vaak violet) die de kleuren accentueert maar ook wat onnatuurlijk aandoet. Hierboven werd al eens gerept over tekorten. Dat is inderdaad de beste manier om e.e.a. te bezien. We zouden moeten kijken wat de behoefte is van de planten, eigenlijk eerst naar de bewoners, daaraan worden de componenten zo goed als mogelijk toegevoegd.
Een plant heeft een aantal basisbehoeftes waarvan licht een van de belangrijkste is. Voeding wordt dan aangepast aan de aangeboden verlichting. Nog even terugkomend op een eerdere opmerking die ik las van Ts. Twee zwakkere leds is NIET hetzelfde als een sterke led. Je kunt niet "zomaar" zaken bij elkaar tellen. Zwakkere leds dringen bijvoorbeeld veel minder ver door in het water. Bij verlichting beschouw ik bezuinigingen vaak als foute bezuinigingen. Soms wordt er vertelt dat men planten gaat nemen die met minder licht toe kunnen. Maar wanneer er later besloten wordt om het plantenbestand te wijzigen wordt dit duur door een nodige licht verandering! Beter is het m.i. om te kiezen voor kwaliteit. Dimmen kan altijd!
 
Dat zijn enkele wijze woorden van Ben waar ik me bij aan kan sluiten:thumbs:. Ik merk dat nu hier bij onze zeewaterbak. Daar zitten pl lampen boven en geen led. Nu is de kleur niet wat het moet zijn en de opbrengst is minimaal. Beter is om bij dit soort bakken gelijk goede verlichting te nemen en dat is net zo bij onze zoetwaterbakken.
 
alles leuk en aardig maar hoe ver moet je gaan met toevoegen van planten voeding alleen maar omdat de verlichting veel te veel is
kijk eerst eens naar de licht behoefte van de bewoners
ik merk zelf dat mijn bestand veel licht helemaal niet prettig vind sommige planten ook niet trouwens
daarnaast in hoeverre is het toevoegen van planten voeding (ik bedoel hier de hoeveelheid) gezond voor de vissen
Dat zijn enkele wijze woorden van Ben waar ik me bij aan kan sluiten:thumbs:. Ik merk dat nu hier bij onze zeewaterbak. Daar zitten pl lampen boven en geen led. Nu is de kleur niet wat het moet zijn en de opbrengst is minimaal. Beter is om bij dit soort bakken gelijk goede verlichting te nemen en dat is net zo bij onze zoetwaterbakken.
John een zee water bak is niet te vergelijken met een zoet water bak zeker niet qua licht behoefte en kleur
 
Wat ik bedoelde Jaap is dat we een bak kochten met minder goede verlichting en dat er dus beter direct in beter licht geinvesteerd had kunnen worden;). Dat geldt voor elke bak denk ik ongeacht zoet of zout. Licht is voor beide erg belangrijk.

Voor planten is het ook belangrijk en dan is het kopen van goede verlichting dus beter dan de goedkope verlichting waarvan je later spijt hebt.

De eisen en de soort verlichting zal bij zout anders zijn maar de kwaliteit is bij beiden evenzo van belang.
 
Wat ik bedoelde Jaap is dat we een bak kochten met minder goede verlichting en dat er dus beter direct in beter licht geinvesteerd had kunnen worden;). Dat geldt voor elke bak denk ik ongeacht zoet of zout. Licht is voor beide erg belangrijk.

Voor planten is het ook belangrijk en dan is het kopen van goede verlichting dus beter dan de goedkope verlichting waarvan je later spijt hebt.

De eisen en de soort verlichting zal bij zout anders zijn maar de kwaliteit is bij beiden evenzo van belang.
Eens! Licht is een, meestal kostbare maar ook een belangrijke aanschaf. Neem een goede kwaliteit. Behalve dat het product langer mee zal gaan is het vaak ook gemakkelijker aan te passen. Wil je nu wat minder licht? Dimmen kan altijd. Maar het licht zal altijd aan gestelde eisen voldoen. Wil je later, door een wijziging in het plantenbestand, toch meer licht dan kan dit dus zonder extra kosten.
 
Ik denk dat Jaap het even niet goed begreep hoe ik het had bedoeld;)
 
het is nog steeds een heel lastige taak om een eerlijke vergelijking op poten te krijgen tussen de verlichting met T8 en T5 en de steeds vaker opduikende LED verlichting.
Ik weet uit ervaring dat je bij TL verlichting een LUMENSTROOM nodig hebt van 40-45 per Watt om een behoorlijke groeilicht te realiseren, nog afgezien van de kleurtemperatuur.
Ook de bakdiepte, helderheid van het water en wel of geen dekruiten speelt een grote rol in het geheel.

Bij leds kan dat zo niet gesteld worden, omdat deze veel minder Watt's verbruiken. Maar ik kan ook nergens vinden wat hun lichtverlies is bij dekruiten, of bij afnemende helderheid, of tot hoe diep hun lumenstroom nog een acceptabel getal blijft....! Ik heb me echt een slag in de rondte gezocht, maar vindt geen eerlijke vergelijking, wel de ene fabrikant zus en de andere uitvoering zo, maar een klip en klaar antwoord is niet te vinden.
En tot die tijd houd ik me gewoon aan de oude vertrouwde en zeer goed werkende TL lampen....!!
 
Nou misschien is er iemand die dit kan vertellen:S;)
 
1, lumen per watt is een maatstaf voor efficiëntie/rendement.. dit heeft niks te maken met de hoeveelheid licht in je aquarium

2, er is inderdaad geen pasklaar antwoord..
Doorgaans kan je het beste kiezen voor powerleds met een CRI boven de 80
Smd leds geven minder licht af en hebben doorgaans een iets grotere stralingshoek waardoor er meer verlies is.
Hoe dieper je bak is (of hoe verder je licht van de substraat hangt) hoe kleiner je stralingshoek moet zijn om licht op de bodem te krijgen
 
Wordt er niet bedoeld het aantal Lumen per liter? In dat geval zegt het maar mijn mening ook beduidend meer

Het vergelijk is echter een groot vraagteken en een klaar antwoord volgens mij ook niet.

Tijd voor een onafhankelijk onderzoeksbureau, maar ja wie gaat dat betalen?
 
Wat de foto van plantedtank betreft, zou het mij niet verwonderen als moest blijken dat deze overdreven bewerkt is.
(Links vooraan is toch wel veel helder licht t.o.v. rechts waar het rood dan weer heel vol van kleur is)
Los daarvan lijkt het mij wel zo dat het combineren van lampen tot mooiere resultaten 'kan' leiden.
 
het is nog steeds een heel lastige taak om een eerlijke vergelijking op poten te krijgen tussen de verlichting met T8 en T5 en de steeds vaker opduikende LED verlichting.
Ik weet uit ervaring dat je bij TL verlichting een LUMENSTROOM nodig hebt van 40-45 per Watt om een behoorlijke groeilicht te realiseren, nog afgezien van de kleurtemperatuur.
Ook de bakdiepte, helderheid van het water en wel of geen dekruiten speelt een grote rol in het geheel.

Bij leds kan dat zo niet gesteld worden, omdat deze veel minder Watt's verbruiken. Maar ik kan ook nergens vinden wat hun lichtverlies is bij dekruiten, of bij afnemende helderheid, of tot hoe diep hun lumenstroom nog een acceptabel getal blijft....! Ik heb me echt een slag in de rondte gezocht, maar vindt geen eerlijke vergelijking, wel de ene fabrikant zus en de andere uitvoering zo, maar een klip en klaar antwoord is niet te vinden.
En tot die tijd houd ik me gewoon aan de oude vertrouwde en zeer goed werkende TL lampen....!!
Als je al dit soort vragen hebt is er maar een weg. Meten is weten...
 
Wordt er niet bedoeld het aantal Lumen per liter? In dat geval zegt het maar mijn mening ook beduidend meer

Het vergelijk is echter een groot vraagteken en een klaar antwoord volgens mij ook niet.

Tijd voor een onafhankelijk onderzoeksbureau, maar ja wie gaat dat betalen?
Vergelijken hangt van zoveel factoren af..
-Had je tl reflectoren?
-T5 of T8?
-CRI van de lampen, zowel nieuw als oud
-kelvin van de lampen
-stralingshoek van de led

Opzich maakt efficiëntie niet zoveel uit, gaat om de totale licht opbrengst
 
Er zijn zoveel verschillen in de manier waarop licht geproduceerd wordt en de efficiëntie waaraan dat gebeurt, dat het gebruik van W (Watt), W/m² of W/liter geen duidelijke specificatie meer is m.b.t. verlichting.

Voor verlichting spreekt men best enkel nog van lm (lumen) voor de hoeveelheid licht die geproduceerd wordt en van lux voor de lichtintensiteit op een oppervlak. Daarbij is 1 lux = 1 lumen/m²

Naargelang je verder weg gaat van een lichtbron, kan de lichtintensiteit dalen omwille van twee redenen:
a) het licht verspreidt zich over een groter oppervlak
Daarbij is het van belang of het licht in alle richtingen dan wel slechts in een bepaalde hoek wordt uitgestraald.
b) een deel van het licht wordt tegengehouden (enkel in het luchtledige wordt licht voor 100% doorgelaten)
De transparantie van een materiaal is de mate waarin het materiaal licht doorlaat.

Men dient bij zijn woordkeuze goed op de betekenis te letten.
Lumen is een hoeveelheid straling en kan enkel in een intensiteit omgezet worden als men er een oppervlak bij betrekt. Men mag dus enkel spreken van de sterkte van een lichtbron en NOOIT van de intensiteit van een lichtbron.
Om te bepalen hoeveel licht men nodig heeft moet men vertrekken van de intensiteit die men wil. Deze kan men aan de hand van het oppervlak dat men wenst te verlichten omzetten naar een hoeveelheid. Echter, om de sterkte van de lichtbron te bepalen (= de hoeveelheid licht die de lichtbron moet uitstralen), moet men weten welk percentage van het uitgestraalde licht terecht zal komen op het oppervlak waarover men spreekt en welk percentage daarvan dan nog eens onderweg wordt tegengehouden.
 
Terug
Bovenaan