Wat is er nieuw

Verlichting voor gezelachapsbak met planten oase 400

Merlijn

Active member
AquaForum Donateur
Lid geworden
29 augustus 2025
Leeftijd
54
Dag allemaal, ik denk dat ik er wel uit ben en dat het er Oase Highline 400 wordt. De set komt zonder verlichting. Dat is een voordeel omdat ik natuurlijk zelf kan kiezen welke verlichting te plaatsen. Maar de keuze lijkt erg groot.
Ik ben benieuwd naar tips. Ik lees het en der dat Chihiros en Matrix goed worden gewaardeerd. Maar er is nog veel meer.
Ik zoek een set die vissen en planten mooi laat uitkomen, duh, en de planten goed laat groeien. Goed dimbaar en zonsopgang en -ondergang zijn ook leuk. Maar dat hebben ze natuurlijk allemaal. In prijzen heb ik me nog niet verdiept, maar ik zag wel dat de set van matrix voor de oase 400 bijna duizend (!!) euro is. Wow!

Graag tips en ervaringen. Dank jullie wel.

Dat ligt er natuurlijk helemaal aan welke planten je gaat gebruiken . In mijn grote bak heb ik zwaardplanten, Anubias, vallisneria . Bucephelandra en Cryptocorines en die doen het prima onder de Sera retro leds, maar wil je planten die veel licht nodig hebben is dat minder geschikt.

Dat ligt er natuurlijk helemaal aan welke planten je gaat gebruiken . In mijn grote bak heb ik zwaardplanten, Anubias, vallisneria . Bucephelandra en Cryptocorines en die doen het prima onder de Sera retro leds, maar wil je planten die veel licht nodig hebben is dat minder geschikt.
Dank. Eigenlijk weet ik nog niet welke planten ik wil. Niet te moeilijk; wil niet dat de hobby me meteen gaat tegenstaan. Dus dan zou Sera best kunnen werken. Hebben die retro leds wel zon op en zon onder?

Dank. Eigenlijk weet ik nog niet welke planten ik wil. Niet te moeilijk; wil niet dat de hobby me meteen gaat tegenstaan. Dus dan zou Sera best kunnen werken. Hebben die retro leds wel zon op en zon onder?
Ja moet je apart kopen.

Hallo allemaal, vandaag eerste knoop doorgehakt en het aquarium besteld bij Utaka in Amersfoort. Daar raadden ze ook Chihiros aan en die heb er maar meteen bijbesteld. De WRGB universal, denk ik. Is het de moeite om voor WRGB 2 pro te gaan. Het is bijna tweemaal de prijs, maar als het beter is heb ik dat er wel voor over.

Die heeft veel meer lumen, dus als je veeleisende planten wilt houden, is dat een goed idee.

Misschien nog even een update. In de winkel wilden ze graag die Chihiros 2 WRGB pro voor me bestellen 😀, maar ze raadden me dat toch af. Die lamp is voor open bakken, begrijp ik, en past niet vanzelf in het aquarium. Als het toch te weinig is zet ik er desnoods nog een universal naast. Kost hetzelfde als 1 WRGB pro.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan