Verlichting voor stelling


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
Dag allen,

Nu de bakken bakken binnen zijn, ben ik nog is gaan inventariseren of ik alles in huis heb.
Conclusie: niet meer aan de verlichting gedacht :juggle:

ter info: 2x bakken van 180x50x50, waarvan 20cm filterruimte.
de zwemruimte (tevens dus de ruimte die verlicht dient te worden) betreft 160x50x50.
Zoek verlichting waarmee ik kijklicht heb en waar makkelijke planten onder kunnen gedijen (denk aan Anubias of javavaren).

Het is voor mij het meest praktisch om de verlichting 35-40cm boven de bak te hangen.

Nu kwam ik zelf op het volgende:

een spatwater dichte LED tl armatuur van 120cm (buis = 120cm, armatuur iets groter).

er is eventueel ook nog een dubbele versie

Met bovenstaande kan ik ook nog van Kelvin waarde wisselen indien dat gewenst is.

- wat vinden we überhaupt van bovenstaande?
- indien ja: zou je dan de enkele of dubbele versie nemen (of zou een dubbele versie ook met 1 lamp werken indien 2 teveel is?)
- 150cm versie is ook nog een optie, maar lijkt me niet nodig voor 160cm.
- denk het niet maar: zou bovenstaande eventueel te bewerken zijn zodat dit te dimmen is?

Als je andere oplossingen weet, dan hoor ik die uiteraard graag!
Omdat het alleen kijklicht betreft zoek ik uiteraard geen oplossingen die in de duizenden euro's lopen :))
 
Je zit op z'n 400 liter (correct?) dat betekend dat als je puur naar het lumen zou kijken voor een minimale beplanting zo'n 400 x 20 = 8.000 lumen zou moeten hebben. De LED TL Armatuur 120CM - 2x18W - 4000K - IP65 - Incl. LED TL biedt 3.400 lumen wat dus nog minder dan de helft is, dus als je wat beplanting wilt hebben denk ik dat je te kort komt.

Wat mij eigenlijk nog meer tegen zou staan van deze verlichting is dat de Lichtgraden 320° is, waardoor deze dus bijna de hele ruimte zal verlichtenen niet alleen je bak die onder de verlichting staat. Ik zou proberen verlichting te zoeken die zo'n 120 graden verlicht.
 
misschien ook nog iets om even naar te kijken en je in te verdiepen zijn de LED flood lights. Hoe deze qua lumen zitten en evt. dimbaarheid weet ik zo niet, maar onder deze "spot" kan je planten plaatsen en ik denk dat je met 3 stuks prima ook heel je bak verlicht. Maar vraagt dus wel om ff onderzoek, want ervaring heb ik niet.
 
Floodlights zat ik ook al naar te kijken, ik denk, maar dat is dus een gok want kan er niet echt duidelijkheid in vinden, dat ik met 3x 30watt per bak heel goed ga doorkomen

Iemand die daar toevallig ervaring mee heeft?
 
Floodlights zat ik ook al naar te kijken, ik denk, maar dat is dus een gok want kan er niet echt duidelijkheid in vinden, dat ik met 3x 30watt per bak heel goed ga doorkomen

Iemand die daar toevallig ervaring mee heeft?
ja heb gewoon van die 20 watt van 10 euro per stuk besteld is alemaal het zelf spul denk je hebt van breed stralers van 50/100 euro die zijn het zelfde als da spul wa ze voor coraal gebruiken. bij mij waaren deze keer de kabels ook al in plaats dat maak het wel water dicht en handig om te instaleren hoef je het nie open te draaien. je kan ze ook als verwarming gebruiken als je onder je bakken kan plaatse tegen het glas aan da werkt goed heb ik ook 3 jaar nu in me ouden stelling
 
ja heb gewoon van die 20 watt van 10 euro per stuk besteld is alemaal het zelf spul denk je hebt van breed stralers van 50/100 euro die zijn het zelfde als da spul wa ze voor coraal gebruiken. bij mij waaren deze keer de kabels ook al in plaats dat maak het wel water dicht en handig om te instaleren hoef je het nie open te draaien. je kan ze ook als verwarming gebruiken als je onder je bakken kan plaatse tegen het glas aan da werkt goed heb ik ook 3 jaar nu in me ouden stelling

Hoe groot zijn de bakken waar jij ze op hebt zitten?
 

Terug
Bovenaan