Verlichtingsschema

*Ger

Well-known member
Lid geworden
5 oktober 2016
Berichten
105
Leeftijd
66
Locatie
Helmond
Vraag:
Aquarium 160x20x50

Ik heb 3 strips er boven hangen van 150 cm.
1x wit met om de 5 een blauwe led (6500K 21,6W)
1x wit met om de 5 een rode led (6500K 21,6W)
1 rood met om de 5 een blauwe led (deze gebruik ik voor zon op en onder)

Momenteel is dit mijn schema:

Verlichting.JPG

Lijn 1 is wit/blauw
lijn 2 is wit/rood
lijn 3 is Co2
lijn 4 is rood/blauw

Iemand een idee voor een "beter" schema, ik wil zowel de vissen als wel de planten tevreden houden ;)
 
Het is natuurlijk erg moeilijk om hier een correct antwoordt op te geven. Dit hangt nl. van veel zaken af zoals daar ondermeer zijn; welke vissen heb je, welke planten heb je. Welke leds hangen er boven je bak. Wat zijn je wensen. En zo kan je denkelijk nog wel meer zaken opvoeren die van belang zijn...
 
De vraag is altijd waar topics als dit vandaan komen.

Is er iets mis? Of draait het eigenlijk wel ok, maar is er de gedachte dat het beter kan.
Kan héél veel uitmaken voor de te nemen route.
 
De vraag is altijd waar topics als dit vandaan komen.

Is er iets mis? Of draait het eigenlijk wel ok, maar is er de gedachte dat het beter kan.
Kan héél veel uitmaken voor de te nemen route.

Er is eigenlijk niet veel mis, ik heb alleen de indruk dat mijn planten niet groeien zo als moet (vooral de rode)
Ik geef CO2 en plantenvoeding, dus nu probeer ik de verlichting te optimaliseren.

Wel heb ik sinds een dikke week last van algen op één specifieke plek.

20161104_212453.jpg
 
Het is natuurlijk erg moeilijk om hier een correct antwoordt op te geven. Dit hangt nl. van veel zaken af zoals daar ondermeer zijn; welke vissen heb je, welke planten heb je. Welke leds hangen er boven je bak. Wat zijn je wensen. En zo kan je denkelijk nog wel meer zaken opvoeren die van belang zijn...
Als al eerder gevraagd nog een keer als quote én welke rode plant heb je eigenlijk? Rode planten vragen vaak om intensief licht. Algen ontstaan door tekorten. Dat kan ook lichttekort zijn.... Strips bevatten n.l. vaak niet de beste leds. Verder valt het mij op dat je opgeeft dat de strip met de blauwe en witte leds én de strip met de rode en witte leds dezelfde Kelvinwaarde hebben? Dat zal een vergissing zijn?
 
Dag benvo, als internationaal chauffeur wil het wel eens niet lukken om vlug te reageren sorry als het overkomt alsof ik niet reageer.

De verlichting heb ik gekocht via Veldhuis en is hun VT huismerk, zij geven deze waarden aan.
  • Planten - 6.500K - 5 WITTE LED'S & 1 RODE LED
  • Planten- 6.500K - 5 WITTE LED'S & 1 BLAUWE LED
bron >> klik <<

De rode plant is Ludwigia perennis

Het is me opgevallen dat ik meer last krijg van die alg zo als getoond op de foto, ook mijn achterwand krijgt het nu.
Ik vrees dat dit ontstaan is nadat ik een rode strip heb toegevoegd die ik puur en alleen voor opkomende en ondergaande zon gebruik (zie schema in eerst post) ik ga die rode lamp dan ook maar als proef uit het programma halen.
 
De balk met 5 witte en een rode led zal 4500K zijn. De balk wit/blauw inderdaad 6500K. Zelf denk ik niet dat, in eerste instantie, je alg problemen te wijten zijn aan je verlichting. Voor zover het te zien is op je foto heb je denkelijk last van blauwalg!

Kijk eens op deze site; herken je hier iets van?
 
Terug
Bovenaan