Wat is er nieuw

Verlies van vissen😓

Patricia

Member
Lid geworden
24 februari 2025
Leeftijd
54
Wij hebben iets vreemds de afgelopen dagen. Elke dag vinden we een dode vis in het aquarium ( Jewel Rio 125). Hij draait nu een jaar.
De waterwaardes zijn goed ( laten controleren
) en de temperatuur ook voor de vissen in de bak ( vredelievend)
. Ik schrik iedere keer weer als ik weer een dode vis eruit moet halen. Als het zo doorgaat hou ik geen vis meer over. Ik zie verder niks geks wat op een ziekte kan wijzen…Het gekke is is dat ze goed eten en vrolijk rondzwemmen. Hoe kom ik er nou achter wat het probleem is😓? Ik kan me niet voorstellen dat de goerami’s de vissen opeten..ze krijgen vlokken, pasta en zo nu en dan muggenlarven. Heeft iemand raad?

Bijlagen

• IMG_8925.jpeg
    IMG_8925.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt door een moderator:
1) wat zijn de waterwaarden behalve “goed”
2) welke vissen heb je en welke gaan dood?
3) hoe warm is het water?
4) heb je recent iets toegevoegd aan vissen?

We hebben goerami’s, tetra’s, platys en fantoomzalmpjes en de visjes die op jouw profielfoto staat. De naam weet ik even niet. De waterwaardes heb ik met Tetra 6 in 1 test gedaan en ook laten meten bij de speciaalzaak. Alles binnen de waardes die in de bijsluiter beschreven staan. We hebben recent planten, goerami’s en tetra’s toegevoegd. De visjes waarvan ik de naam niet weet gaan dood. De temperatuur van het water is 26,2 graden

De tetra strips handleiding geeft inderdaad "ideale" waardes aan maar het is beter die idealen enigzins overboord te gooien.
Voor de ene vis is het wel goed maar voor de ander niet.
Druppeltesten hebben daarnaast ook de voorkeur.
Wat zijn de exacte waardes die de strips aangeven?

Daarnaast kun je dit kopiëren en plakken en zo goed mogelijk in proberen te vullen om zo veel mogelijk informatie te geven.
https://aquaforum.nl/threads/checklist-beschrijf-het-ziektebeeld-zo-goed-mogelijk.183252/

Die bak staat flink warm, waarom is de temp zo hoog? Zeker voor je gourami’s is dat niet wenselijk. Rest van de vissen kan volgens mij ook prima een stukje lager.

Hoe oud zijn de roodkoppen? Vertonen ze afwijkend gedrag? Eten ze? Hebben ze beschadigen? Zijn de koppies echt intens rood, of een beetje flets?

Dank je wel😄. Ik ga vanmiddag nog eens meten en kijk dan wat de waardes precies zijn. De test in de winkel is gedaan met druppels.

Ik zet de temperatuur ook lager. Wat is de ideale temperatuur? De roodkoppen vertonen geen raar gedrag en hebben ook geen beschadigingen gelukkig. Ze zijn nog jong

hoe vaak doe je een waterwissel? Om de temperatuur te verlagen met deze hitte kun je een keer vaker een waterwissel doen natuurlijk.
Er ziijn zelfs leden die er aquariumventiltoren opzetten.

Thermostaat vd verwarming lager zetten zal niet veel helpen met deze warmte buiten en in huis. En als je hem te laag zet heb je kans dat je het vergeet om weer aan te passen als de temperaturen weer gaan zakken in huis en buiten.

Ik zet de temperatuur ook lager. Wat is de ideale temperatuur? De roodkoppen vertonen geen raar gedrag en hebben ook geen beschadigingen gelukkig. Ze zijn nog jong
Opzich is een instelling van 23 à 24 graden goed. Wat nu vooral al wat verschil kan geven is de kleppen open zetten. En een waterwissel is altijd goed.

Vertel ook eens wat over de filtratie, filter, materiaal en uitstroom.

Om de temperatuur te verlagen met deze hitte kun je een keer vaker een waterwissel doen natuurlijk.
Dat kan maar in de regel zal het water weer heen snel opwarmen met warm weer en dan heeft het niet zo heel veel zin denk ik. Zelf gebruik ik op de nano coolers.

Wat fijn al deze tips👍.

@ Friesian: we hebben een aquarium van 125 liter met een binnenfilter van Juwel met 1 groene, 2 blauwe en 1 zwarte spons die ik om de 3 weken controleer. Daarboven een flinke dot watten. De uitstroom is goed volgens de aquariumafdeling en heb een filmpje toegevoegd. Zelf twijfel ik aan de kracht maar kan gevoel zijn… En er zit een voedingsbodem in voor de planten. Ik heb beide kleppen opengezet om hopenlijk warmte kwijt te raken🙏🏻. Tot nu toe zijn er geen vissen doodgegaan👍. Ik hou het scherp in de gaten.

Bijlagen

• IMG_8920.jpeg
    IMG_8920.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
@ Fozzy, waterwissel bij controle van het filter. Heb van de winkel het advies nav de sterfte en na watercontrole een tip gekregen: de helft verversen en dan iedere week 1/3 voor zeker 1 maand en dan kijken wat er gebeurt. Ik ga straks nog een keer testen voor de waarden. Ook het advies om het kraanwater te testen.
En waterconditioner bij elke waterwissel toevoegen.

Waterconditioner is in NL niet nodig. Pure geldklopperij…

Velen wisselen sowieso elke week water. Sommige 10% van de bak, andere 50% en alles daar tussen.. 1x per paar weken is wel weinig hoor.

Het valt mij op dat je vier soorten scholenvissen in je aquarium hebt. De tetra , de roodkopzalm, fantoomzalmen en de platy.
Roodkopzalmen horen met een grote groep van ongeveer 30 stuks in een bak te zwemmen van 150cm. Dat zijn vissen die graag zwemmen. Het zou me niet verbazen dag ze nu wat te klein zitten en daardoor na verloop van tijd uitvallen. De anderen kunnen o.a. hun normale gedrag ook niet laten zien, omdat er teveel soorten in de middenlaag zwemmen.
Mijn aquarium is ook 80 cm breed, daarin heb ik een soort in de middenlaag zwemmen die in een 60 cm bak kan, ik ben toen met 25 vissen begonnen . Het oogt minder kleurrijk maar wel rustiger en de vissen 'begrijpen' elkaar met minder sterfte tot gevolg.

Die roodkop zalmen willen toch ook wat zuurder te zitten? Ph van 6 tot 6.5 en lage GH?
De tetra's vinden het prima op ph 7...

Dank je wel😄. Ik ga vanmiddag nog eens meten en kijk dan wat de waardes precies zijn. De test in de winkel is gedaan met druppels.

Ben toch wel benieuwd naar die waardes.

@catfishfreak: vandaag met de klas op schoolreisje geweest naar dierenpark Amersfoort en daar ook mooie vissen gezien. Geen fut meer om te meten😅. Ik meet morgen even👍

De waardes op basis van teststrip:

NO3 25
NO2 0
GH 8
KH 15
PH 7,6
CL2 0,8
Wat meet je in je kraanwater? Cl2 is chloor, erg giftig voor mens en dier.. woon je in een land waar chloor in het kraanwater zit? Heb je iets met chloor schoon gemaakt?

Hoi Cemedia,

Ik heb een typfoutje gemaakt bij de KH waarde.. die is nu 6.
De chloorwaarde van het kraanwater heb ik net getest en is ok.

Ik woon in Nederland, hebben een waterontharder en geen chloor gebruikt oid.

Laatst bewerkt:
Ehm, doet jouw waterontharder het wel? De GH is 8, dat is niet onthard..

Ik zet onze ontharder uit tijdens het wisselen. @biljoenblik werkt er ook omheen door er gedemineraliseerd water van te maken en dan weer te mineraliseren (is wat meer werk, maar wel meer invloed op je water).

Ik denk overigens niet dat onthard water de reden van je probleem is.. als er echt zoveel chloor in zou zitten zouden de andere vissen ook last moeten hebben.

@Lysia een suggestie?

Vissen sterven volgens mij niet van onthard water. Dat heeft meer invloed op de planten.

Maar er zijn recent wel planten en vissen toegevoegd. Ik denk dat daarin het probleem zit.

Daarmee introduceer je weer nieuwe bacterien en virussen. En icm met die wat hogere temperatuur kan dat een vis fataal worden.

Ik heb in het begin ook veel sterfte gehad van de Keizertetras. Dat was in een periode dat ik ook nog net opgestart was, dus regelmatig een nieuw soortje vis erbij en planten.

Maar de eerste groep Keizertetras was ook erg zwak. De sterkste overleefden. De nieuwe Keizertetras zijn veel sterker.

Dus het kan zijn dat je een zwakke groep vissen had, die niet opgewassen zijn tegen andere bacterien en virussen van de nieuwe vissen.

Ehm, doet jouw waterontharder het wel? De GH is 8, dat is niet onthard..

Ik zet onze ontharder uit tijdens het wisselen. @biljoenblik werkt er ook omheen door er gedemineraliseerd water van te maken en dan weer te mineraliseren (is wat meer werk, maar wel meer invloed op je water).

Ik denk overigens niet dat onthard water de reden van je probleem is.. als er echt zoveel chloor in zou zitten zouden de andere vissen ook last moeten hebben.

@Lysia een suggestie?
Off topic:

Ik kan de ontharder niet uitzetten, het water wordt onthard bij de watermaatschappij.
Ik kan in dat water geen GH meten. Heb al veel test setjes gebruikt.
Bij mijn nieuwe koffiemachine zat ook een teststrip voor instellen machine. Deze gaf ook geen kleuring. Dus geen hardheid.
Dat is dus echt niet goed voor de planten. Er zit dus ook een hoop natrium (zout) in.

Poeh, Warmer water geeft ziektekiemen een boost om te vermenigvuldigen. In combinatie met nieuwe vissen/ planten kan dat het probleem zijn. Ik denk dat het advies van je LFS nog niet zo verkeerd is.
Ik zou om de 5 dagen een ww van tenminste 50% doen, met water dat een graad of 23C is, zolang het zo warm is. (Wel lrustig aan toevoegen, zodat de vissen kunnen wennen). Daarna over op een wekelijkse ww van 50% OF (als je het lastig vindt om die frequente ww te doen) een tweeweekse ww van 80-90% (oftewel je vissen moeten nog net onder water blijven).
Op die manier zorg je dat de ziektekiemen eruit gespoeld worden, en dat je vissen wat koeling hebben.
Verder zou ik een druppeltestset aanschaffen, zodat je zelf NO2 en NH3 (voor de vissen) en NO3 en PO4 kunt testen. En bij je watermaatschappij een rapport opvragen van je kraanwater.
Watervoorbereider is NIET nodig.

Succes!

Jullie zijn super! Dank voor jullie advies! En ik heb weer wat geleerd👍. Ik denk dat dat schooltje idd niet sterk was. Er is verder geen vis meer overleden. Ik heb de temperatuur iets naar beneden gezet en ga elke week verversen en regelmatiger testen. Ook ga ik een druppeltest halen en een Juwel temperatuurmeter plaatsen zodat ik precies kan zien wat de temperatuur is.

Ik weet niet of ik het goed zie op je foto's. Het lijkt alsof je interne filter aan de zijkant is ingebouwd, en ik zie het uitstroompijpje naar rechts staan. Klopt dat dat deze als je voor het aquarium staat naar je toe is gericht en dus alleen over de diepte uitstroomt? Je instroom zit links ? waardoor de stroming zich voornamelijk in het rechtse stukje van het aquarium plaatsvind.
Als het klopt wat ik denk te zien denk ik dat het beter is je uitstroom te veranderen zodat die over de breedte van het aquarium staat gericht.

Ik weet niet of ik het goed zie op je foto's. Het lijkt alsof je interne filter aan de zijkant is ingebouwd, en ik zie het uitstroompijpje naar rechts staan. Klopt dat dat deze als je voor het aquarium staat naar je toe is gericht en dus alleen over de diepte uitstroomt? Je instroom zit links ? waardoor de stroming zich voornamelijk in het rechtse stukje van het aquarium plaatsvind.
Als het klopt wat ik denk te zien denk ik dat het beter is je uitstroom te veranderen zodat die over de breedte van het aquarium staat gericht.
Het buisje staat dezelfde kant op als de tl (led) buizen, dus in de lengte.
Heb nog geen aquarium gezien, waar de buizen in de diepte richting zitten.

@ Rosep: hopenlijk is het zo duidelijker? De waterstroom loopt parallel aan de tl-buis. Ik vraag me af of het pompje krachtig genoeg werkt

Bijlagen

• IMG_8918.mov
    27 MB
Klopt..het filmpje is net voor de schoonmaak van het aquarium gemaakt. Water is nu helder😄👍

@ Rosep: hopenlijk is het zo duidelijker? De waterstroom loopt parallel aan de tl-buis. Ik vraag me af of het pompje krachtig genoeg werkt
Hoi Patricia. Je hebt een paar opties in mijn ogen. Je kunt een sterkere pomp plaatsen in het binnenfilter. Persoonlijk ben ik meer voor sponzen dan filterwatten trouwens omdat je sponzen minder vervangen moeten worden. Een buitenfilter heeft mijn voorkeur. :engel:

En ik zou je toch willen aanraden om eens te kijken naar een buitenfilter als extra. Bijvoorbeeld een JBL Cristalprofi e902 bij Hornbach. Je hebt dan een grote buffer aan bacteriecultuur die mee kunnen helpen

Hoeveel vissen per soort heb je trouwens?

Laatst bewerkt:
Hoi Friesian,

Ik wil ook graag een buitenpomp, alleen de kosten zijn best hoog😅. Ik zal er eens naar gaan kijken, ook voor als we op vakantie zijn. Hoe voer jij je vissen als je op vakantie bent? Ik heb een voederautomaat. Marktplaats is een optie naar een filter te kijken, maar ik weet dan niet of dat verstandig is? Is toch ander water doorheen gegaan.
We hebben 5 dwerggoerami’s, 25 tetra’s, 4, fantoomzalmpjes en 3 platy’s.

Hoe zou ik mijn filter kunnen opbouwen met alleen sponzen? ( hoeveel van elk?)

Hoi Friesian,

Ik wil ook graag een buitenpomp, alleen de kosten zijn best hoog😅. Ik zal er eens naar gaan kijken, ook voor als we op vakantie zijn. Hoe voer jij je vissen als je op vakantie bent? Ik heb een voederautomaat. Marktplaats is een optie naar een filter te kijken, maar ik weet dan niet of dat verstandig is? Is toch ander water doorheen gegaan.
We hebben 5 dwerggoerami’s, 25 tetra’s, 4, fantoomzalmpjes en 3 platy’s.

Hoe zou ik mijn filter kunnen opbouwen met alleen sponzen? ( hoeveel van elk?)
Wanneer ik op vakantie ga dan ga ik meestal naar thuisnesie.op.de.boerderij.all.inclusief.

Ik zou er de filterwatten uit gooien en vooral blauwe (zwarte mag ook gewoon) erin doen wat je nu ook hebt en ook nog extra een bakje met biologisch filtermateriaal. Sponzen alleen spoelen bij minder doorstroming.

Maar zo'n buitenfilter is een keer een investering waar je heel tevreden mee zult zijn. Neemt geen ruimte in in de bak.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan