'Verminderd' lily pipe de te harde uitstroom?


Ramson

Well-known member
Lid geworden
22 mei 2020
Berichten
231
Leeftijd
28
Goedemiddag,
Ik ben pas overgestapt van een intern naar een extern filter, hierbij heb ik een Eheim setje in en uitstroom gebruikt van 16mm, hiervoor had ik volgens mij 20 of 22mm. Doordat de uitstroom nu 16mm is komt er een behoorlijk harde stroming uit:unsure:. Nu is mijn vraag, helpt een lily pipe hierbij om de stroming wat te verdelen, zodat het wat rustiger de bak in komt en mijn visjes er minder last van hebben?
Bedankt alvast :)

Ramon
 
Het water, beter, verdelen is een goed uitgangspunt. Daarbij zou ik denken aan iets wat aan waterverdeling doet te weten; een spraybar. Een Lilypipe zorgt ook gewoon voor een gebundelde uitstroom.
 
helpt een lily pipe hierbij om de stroming wat te verdelen, zodat het wat rustiger de bak in komt

Ja, de lilypipe zorgt voor een bredere stroming en geeft een "diepere" waterbeweging.
Er zijn verschillende modellen die elk een specifieke stroming genereren.
De "standaard" vorm (lelie-vorm) is ideaal in veel gevallen en zorgt -itt tot bvb een knietje als uitgang- voor een bredere uitstroom en voor een "diepere" waterbeweging/distributie. En creëert ook een lichte rimpeling aan het oppervlak.
Als het nog te hard zou gaan zijn er ook lilypipes die de uitstroom volledig breken doordat ze werken met zijdelings uitstroom-gaten (bvb voor labyrinthvissen)...
 
Een Lilypipe zorgt ook gewoon voor een gebundelde uitstroom.

Een lilypipe zorgt net voor een brede uitstroom en is ontwikkeld (en dus ideaal) voor (planten-)bakken met een zijwaartse flow. Dus voor bakken waar uitstroom en instroom aan één van de zijkanten worden gemonteerd.
Kan ook met een korte spraybar langs de zijruit natuurlijk maar een lilypipe is meestal mooier en minstens even geschikt.

Wil je echter per se met een voorwaartse stroming werken dan zal één lilypipe tegen de achterwand inderdaad niet veel doen en is een spraybar makkelijker/doeltreffender.
 
Laatst bewerkt:
@willem666 oké bedankt ik denk dat ik met 1 van eheim zelf begin, volgens mij is dat de lelie-vorm (y) heb inderdaad wel de in en uitstroom aan 1 kant zitten(linksachterin), dit omdat het met installeren en de plek het makkelijkste was.
Met de uitstroom naar rechts, iets richting de achterwand geplaatst.
 
denk dat ik met 1 van eheim zelf begin, volgens mij is dat de lelie-vorm
Je bedoelt de plastiek opzetstukken van eheim veronderstel ik? Ik weet niet hoeveel die juist kosten maar de glazen exemplaren in deze link zijn wel mooier... ;))

https://www.azaqua.nl/inflow-outflow/outflow

Succes alleszins!
(Wat is de maat van de bak en welk filter gebruik je eigenlijk?)
 
20200723_165107.jpg
20200723_165115.jpg
20200723_165123.jpg
 
@willem666 Ik heb nu nog een juwel primo 110, met sinds pas een JBL cristal profi e902. Dit filter zat bij mn juwel vision 450 samen met nog een Eheim filter, maar daar heb ik op het moment nog geen plek voor om deze op te zetten :ROFLMAO: moet ik eerst het huis uit :unsure:
 
En ik ga eerst inderdaad met een plastic lily pipe beginnen, even kijken of het wat is
 
@willem666 Ik heb nu nog een juwel primo 110, met sinds pas een JBL cristal profi e902.

Lijkt me niet overdreven qua filter. De pompkracht zal ook nog ietsjes teruglopen wanneer je filter wat "vuiler" wordt dus lijkt me een goed plan.
 
@willem666 het valt ook nog wel mee, maar het uiteinde is gewoon een recht stukje buis van 16mm, dus het is gewoon één grote straal wat eruit komt, daar wil ik wat aan doen
 
@willem666 het valt ook nog wel mee, maar het uiteinde is gewoon een recht stukje buis van 16mm, dus het is gewoon één grote straal wat eruit komt, daar wil ik wat aan doen

Vandaar dat een lilypipe me een goed plan lijkt! ;))
 
Ramon, ik heb ook eerst de plastic lilypipe van Eheim gekocht om het principe uit te proberen ipv een spraybar die mij ook teveel stroming veroorzaakt in mijn plantenbak en Eheim 4+ 600.
Ben erg tevreden over het resultaat en ga nu kijken naar een glazen set. Ik heb nog wel een skimmer aan de andere kant van mijn bak draaien om betere circulatie te krijgen.
Dit kan eventueel ook dmv 2 kleinere filters in combnatie met 2 lilypipe setjes, b.v. 1 set links achter die langs de achterwand stroomt en eentje rechts voor die langs de voorwand stroomt.
 
Op dit moment gebruik ik naar alle tevredenheid een zelfgemaakte spraybar.
Uit nieuwsgierigheid wil ik graag ervaring op doen met een Lily Pipe en daarom heb ik een Violet Lily Pipe besteld.
Een Violet Lily Pipe is ontworpen voor hogere planten aquaria, zodat er ook dicht boven de bodem voldoende stroming is.
De "gewone" Lily Pipe is ontworpen voor lagere aquaria en de stroming is dus dichter bij het wateroppervlak.
Als het goed is wordt bij het gebruik van een Lily Pipe de pomp minder afgenepen dan bij een spraybar.
Hierdoor wordt er meer water per uur wordt rond gepompt, maar door de grotere uitmonding is de stroming minder sterk.
De tijd zal het leren of dit allemaal klopt......
 
ik heb ook verschillende uitstromen geprobeerd waaronder de door velen enige juiste methode,de spraybar, maar ik ben in mijn situatie het meest tevreden met de lily pipe.
 
Het is ook niet de bedoeling dat de pomp afgeknepen wordt door de spraybar. Dan gebruik je een verkeerde spraybar met te weinig en/of te kleine gaatjes.
Qua debiet zou er zo goed als geen verschil moeten zijn tussen lillypipe en spraybar.
 

Terug
Bovenaan