Wat is er nieuw

Vermoedelijk baardalg slechts op enkele plaatsen aanwezig

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
In mijn beide aquaria zit ik met baardalg (vermoed ik). Het is slechts op enkele plaatsen zoals op de toppen van mijn Vallisneria en een klein beetje op mijn zwaardplant en redelijk veel op de uitlaat van mijn extern filter. Als ik er op krab gaat het er moeilijk af.

Ook in mijn nano aquarium heeft de anubias nana er last van. Tot over een paar weken had ik ook veel last van draadalgen die bijna al mijn planten dreigde te overwoekeren. Sinds ik easycarbo toevoeg is die geheel verdwenen. Enkel de baardalg is nog aanwezig op de AN al is het reeds verbeterd sinds easycarbo wordt toegevoegd.

Hoe krijg je dit weg en voorkom je dat het teruggroeit ?

20160317_142149.jpg

20160317_142206.jpg

20160317_142237.jpg

20160317_142256.jpg

Voldoende voeding voorkomt algen. Dat is dus no3 en po4 en co2 en ook plantenvoeding.
Op dode zaken zoals de uitstroom komt weleens vaker wat alg en dat is dan een kwestie van weghalen.
Naast de voeding is ook een goede stroming belangrijk.
Weet je je waterwaarden??

Ben bezig de no�, po4 en co� te meten. Phospaten meten neemt wat tijd in beslag. Zijn er nog waarden die je wil weten ?

Kijk inderdaad, zoals John al zegt, naar je watercirculatie. Baardalg ontstaat vaak door een te weinig of soms ook door een onstabiel CO2 gehalte. Het feit dat je last had van draadalg vertelt dit eigenlijk ook al.

Groet,
Ben.

Als de alg erg hoog zit dan heb je denk teveel/te lang je licht aan in verhouding tot de hoeveelheid voeding. Ook kan het aan de stroming liggen.

No� : 12mg

Po4 : > 1,8 (duidelijk meer dan veel te hoog)

Co� : 4,5

Als je op de foto's in de handtekening klikt zie je de filters staan. Enkel bij de vision staan er 2 filters.

De externe filter staat aan de linkerkant en zuigt water aan bij de bodem en stuwt het weg naar de voorkant/midden in de bovenste waterlaag.

De interne filter zuigt water aan in de bovenste waterlaag en stuwt het achteraan richting de bodem.

Po4 is prima maar de co2 is denk ik te laag en dat veroorzaakt vaak algen. Vooral vlak onder het licht zal de vraag naar co2 wat meer zijn.

Als het budget het toelaat ga ik een co� installatie installeren. Voorlopig behelp ik mij met easylife carbo (4ml/dag juwel en 0,2ml/dag in nano) Sinds vorige week ben ik ook begonnen met easylife profito. Ijzer voeg ik al een jaar toe.

Ook de plantenvoeding is erg belangrijk en ook dat kan een oorzaak zijn.
Mocht je garnalen hebben dan zou ik voorzichtig zijn met toevoegingen.

Er zitten 10 japonica's in en ze lijken er op het eerste zicht geen last van te hebben.

Die zijn vrij sterk hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan