Verscheidende algen (welke!?) en zeer trage plantengroei


TimVis

New member
Lid geworden
28 januari 2021
Berichten
4
Leeftijd
29
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Ik ben een zeer fanatieke aquariaan maar loop al een tijd tegen een aantal problemen aan. De blenagrijkste zijn zeer trage plantengroei + verscheidende algen. Daarnaast lukt het niet om mossen goed te laten groeien. Vroeg of laat zitten ze onder de bruine drerrie (zie foto's). Naar mijn gevoel doe ik alles volgens het boekje.

Mijn vragen aan jullie:
1) Welk type algen herkennen jullie op de foto's? Vooral de bruine aanslag op de myrriophyllum en de lichte 'haartjes' op de echinodorus komt veel voor, ook op andere soorten!
2) Waar komt de trage plantengroei vandaan? Is er een onbalans in mijn waterwaarden?
3) Is het hoge silicaatgehalte een probleem? Ik ben nogal huiverig over het gebruik van zaken als silicate ex...en heb geen ruimte voor een osmose apparaat

Zelf zie ik een tweetal mogelijke oorzaken:
- Onbalans in nutrienten (Zou opmerklijk zijn aangezien ik tropica specialized nutrition gebruik)
- Hoog silicaatgehalte (>6 ppm)
- Laag ijzergehalte??

Hierbij een aantal kenmerken van mijn bak:
- Waterwaarden zijn als volgt:
ph= 6.5
kH=4
gh=5
No4, No2, Cu= allen zeer laag, veilige waarden
PO4= 0.5mg/l
NO3= 16mg/l
SIO2= >6
Fe= 0.05 (laag?)
CO2= 31 mg/l

Overite kenmerken bak:
- 300 liter
- lichte tot gemiddelde bezetting van vissen: rode fantoomzalmen, otto's, potloodvisjes....absoluut niet te veel!
- 2 eheim filters, alle planten wuiven zeer lichtjes in de stroming
- CO2 toevoeging: 30 mg/l
- Zandbodem
- Verlichting: 2 ledbalken. Staan 9 uur per dag aan. Lampen zijn nog geen 2 jaar oud.
- Behoorlijk veel planten. Potamogeton gayi doet het opvallend goed.
- Bak draait een jaar

Alle hulp is welkom!
 

Bijlagen

  • IMG_6808.jpg
    IMG_6808.jpg
    870.8 KB · Weergaven: 120
  • IMG_6806.jpg
    IMG_6806.jpg
    654 KB · Weergaven: 102
  • IMG_6799.jpg
    IMG_6799.jpg
    794.2 KB · Weergaven: 102
  • IMG_6798.jpg
    IMG_6798.jpg
    709.7 KB · Weergaven: 100
  • IMG_6794.jpg
    IMG_6794.jpg
    653.3 KB · Weergaven: 96
Bedoel je met No4 niet de nh3/4? En wat noem je laag want deze moet echt 0 zijn en is anders vaak een boost voor algen.
Excuus!

NH4= <0.01 mg/l
No2= <0.01 mg/l
Cu= <0.05 mg/l
 
Is dat met strips of druppels gemeten? Aan het silicaat zal het m.i. niet liggen.
 
Is dat met strips of druppels gemeten? Aan het silicaat zal het m.i. niet liggen.
Alles is met jbl druppeltest gemeten.

Ik begrijp dat silicaat de belangrijkste bouwsteen vormt voor diatomen. Maar ik kan de algen op de foto's niet identificeren ...
 

Terug
Bovenaan