Verschil Eikemei /Rio Nanay


D

DirkM

Guest
Ik zie dat er van Pterophyllum Scalare zoveel varianten zijn. Kan iemand me uitleggen wat precies de verschillen zijn tussen de Eikemei en de Rio Nanay (die heel erg op Santa Isabel lijkt).
Worden deze varianten eigenlijk groter dan de eindeloze kleurvariaties die je in elke winkel ziet?
Groetjes Dirk
 
De Pterophyllum eimekei is in naam veranderd naar Pterophyllum Sp. altum Santa Isabel, deze worden groter dan de Pterophyllum Sp. Rio Nanay
Hier nog even een oud stukje waar de 2 nog als verschillend worden genoemd.
 
Jos kweekt met maanvissen maar naar mijn idee zijn de namen die hij in dat artikel gebruikt niet helemaal correct. Er zijn slechts 3 soorten Pterophyllum maar wel verschillende geografische varianten.

De twee genoemde varianten zijn dan ook geen losse soorten maar geografische varianten van dezelfde soort:

Pterophyllum emekei is een synoniem van Pterophyllum scalare. Als je echt wil benadrukken dat het die variant is wordt het Pterophyllum scalare 'Emekei'
Pterophyllum sp. Rio Nanay is geen aparte soort. Het zou beter zo geschreven moeten worden: Pterophyllum scalare 'Rio Nanay'

 
Er zijn een paar jaar geleden namen van maanvissen aangepast.
Drie soorten maanvissen:
1Pterophyllum altum met als ondersoorten de altum Orinoco en de altum Atabapo.
2. De Pterophyllum leopoldi.
3. De Pterophyllum scalare met als ondersoorten de scalare Rio Nanay, de scalare Redback Rio Manucapuru, de scalare Santa Isabel, de scalare Guyana.
Er worden regelmatig Pterophyllum scalare verkocht met een vermelding van de vangstplaats erbij. Bijvoorbeeld de scalare Belem.

De naam Eimekei wordt nu gebruikt als groeps naam.

In de handel worden diverse kweekvormen voorzien van een naam als bijvoorbeeld Pterophyllum scalare Koi, Pterophyllum scalare Pinoy. En dat is nog maar het topje van de ijsberg.

Hobbygroet Jos Hut
 
Dus de Pterophyllum Scalare Eimekei is in feite de soortnaam met daarin een aantal geografische varianten zoals de Rio Nanay, de Santa Isabel, Guyana...
Daarnaast heeft het geslacht Pterophyllum nog twee andere soorten nl de Pterophyllum Altum en Pterophyllum Leopoldii.
Alles wat in winkels verkocht wordt onder Pterophyllum Scalare zijn ver doorgedreven kweekvormen van Pterophyllum Scalare Eimekei die in niks nog lijken op het origineel?
 
PTEROPHYLLUM scalare eimekei klopt qua naam niet.
Het moet zijn : Pterophyllum eimekei. Het is geen soortnaam maar een groepsnaam. In winkels worden kweekvormen van de scalare verkocht onder de naam maanvismix of onder allerlei fantasienamen als luipaardmaanvis, longfin, blue Diamond enz.
 
Aha dus er zijn vier groepen van het geslacht Pterophyllum? Altum, Scalare, Leopoldii én Eimekei. Onder Eimekei vallen de Rio Nanay, San Isabel, Redback en Guyana. Zeg ik het zo goed dan?
 
Nee.....

Er zijn 3 soorten:

Pterophyllum altum
Pterophyllum scalare
Pterophyllum leopoldi

Soms wordt de officiële naam gevolgd door een niet officiële naam van herkomst, aanduiding of gewoonweg een fantasienaam. Vooral commerciële kwekers hangen graag een fancy naam aan een soort om ze wat schaarste te geven waardoor ze duurder zouden moeten zijn.

Pterophyllum eimekei is officieel beschreven als seperate soort. In een later onderzoek is aangegeven dat dit niet correct is. Pterophyllum eimekei is dezelfde soort als Pterophyllum scalare. Omdat Pterophyllum scalare eerder is beschreven is deze naam blijven bestaan. Pterophyllum eimekei is daarmee een synoniem van Pterophyllum scalare. De naam Pterophyllum eimekei gebruiken als groepsnaam is niet correct en geeft alleen maar verwarring.
 
Redback valt onder scalare.

Maar boven werd genoemd dat de naam eimekei veranderd is naar sp. Altum santa isabel?


Eimekei als naam bestaat niet meer dus
 
Officieel bestaat de naam nog wel...maar is het aangeduid als synoniem voor Pterophyllum scalare. De naam Pterophyllum eimekei zou dan ook niet meer gebruikt moeten worden....tenzij er een nieuwe beschrijving komt die een duidelijke reden zou geven waarom het toch echt een separate soort is.

Hierbij de info zoals is weergegeven in de Catalog of Fishes van de California Acadamy of Sciences die de officiële namen weergeeft van alle vissoorten:

eimekei, Pterophyllum Ahl [E.] 1928:31, Fig. [Das Aquarium: eine Zeitschrift mit Bildern für Liebhaber, Schulen und Naturfreunde, Berlin 1928 (no. 2); ref. 35573] Rio Negro of Amazon River. Syntypes: MNHN [ex ZMB] 1929-0012 (1), ZMB 32396 (orig. 5, now 4). Type catalog: Blanc 1962:221 [ref. 20868], Paepke & Schindler 2013:270 [ref. 32895] with a holotype as largest in ZMB 32396.. Types mentioned: Paepke 1995:96 [ref. 21847]. Described in more detail by Ahl 1928:252 [ref. 15830]. •Synonym of Pterophyllum scalare (Schultze 1823) -- (Kullander 1986:210 [ref. 12439], Kullander in Reis et al. 2003:641 [ref. 27061], Schindler 2003:83 [ref. 27489]). Current status: Synonym of Pterophyllum scalare (Schultze 1823). Cichlidae: Cichlinae. Habitat: freshwater.
 
Dus Eimekei is synoniem voor Scalare? Dus eigenlijk beter om die naam dan niet meer te gebruiken want het zaait veel verwarring? Omdat Jos veel over Eimekei spreekt dacht ik dat het een andere variëteit ofzo was maar nu snap ik het.
 
Precies dat😉
Dus Eimekei is synoniem voor Scalare? Dus eigenlijk beter om die naam dan niet meer te gebruiken want het zaait veel verwarring? Omdat Jos veel over Eimekei spreekt dacht ik dat het een andere variëteit ofzo was maar nu snap ik het.
 

Terug
Bovenaan