verschil in groei Limnophila sessiliflora tussen 2 bakken


Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
3,162
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Ik heb 2 aquariums:
een 2e hands 'selfmade' 2m bak: 2mx 0,6 (hoog) x 0,4.
Daarboven 2x3 ledbuizen: daylight, sunrise en cooldaylight. (2x vanwege de lengte).
Waterwaarden:
NO3 0
GH 7-14
KH 15
pH 7,2
temperatuur 24C
Deze bak draait nu vanaf half december 2021 (filter geënt met vuil filterwater uit de 'noodopvang' van de vissen'). Filter: sponsjes, lavagrind, van die pijpjes (hoe heet dat spul ook alweer), filteruitstroom aan de andere kant van de bak.
Tot een week geleden 5ml profito plantenvoeding, 10 ml carbo. Vanwege algengroei geef ik nu geen plantenvoeding meer en nog wel carbo.
Visbestand: 6 pterophyllum, 13 nematobrycon palmeri, 7 corydoras, 1 ancistrus.

een nieuwe Juwel Rio 350 met originele belichting en filter, zonder koolstoffilter.
waarden:
No3 0
GH 7-14
KH 15
pH 7
Temperatuur 24C
Deze bak draait nu vanaf 1 jan 2022. (filter geënt met vuil filterwater uit de 'noodopvang' van de vissen')
Deze bak krijgt 3ml profito, en 5-6 ml carbo.
Visbestand: Xiphophorus Helleri, 3 volwassenen en een stuk of 6 halfwas jongen, Diamantgoerami, 2 clownbotia's (7 en 5 cm) labeo frenatus en chinese algeneter, allebei 12 cm, muisbotia.

Mijn vraag is deze: zoals je op de foto's hieronder kunt zien groeit de sessiflora in de Juwel mooier (bredere krans, kleinere internodia) dan dezelfde plant in de 2m bak.
Wat kan ik veranderen zodat de planten in de 2m bak mooier groeien, zonder de algengroei in de 2m bak óók te stimuleren?
 

Bijlagen

  • 2m sessiflora.jpg
    2m sessiflora.jpg
    446.1 KB · Weergaven: 99
  • juwel sessi.jpg
    juwel sessi.jpg
    413.3 KB · Weergaven: 94
Het verschil van groei zit hem waarschijnlijk in de verschillende verlichting.
Verder valt het me op dat je in beide bakken geen no3 meet. Planten hebben dit wel nodig, samen met oa po4, kalium, co2 en sporenelementen.
Door een gebrek aan voeding stagneert de plantengroei waar algen van profiteren
Hoe doe jij je watertest? Druppeltesten geven een betrouwbaardere uitslag tov teststrips.
 
Ik heb ook druppeltesten, maar ken mijn water onderhand ook wel een beetje. Heb je er wat aan als ik met druppeltest de meting herhaal?

Inderdaad viel de afwezigheid van NO3 mij ook al op. Ik moet -als ik het goed begrijp- dus eerder méér dan minder plantenvoeding geven.
Of is een beetje gedroogde schapenmest in het filter een goed plan? (Of suggereer ik nu héél verkeerde dingen?)
 
Even een update: op basis van reacties en een enorme surfsessie heb ik besloten met poeders zelf aquariumbemesting te maken en ga daarmee spelen. (Kaliumnitraat, Kaliumfosfaat, sporenelementen). Dan kan ik gaan zoeken naar de beste mix voor beide bakken.
Ik vermoed haast dat ik op termijn ook wel naar een 'officieel' Co2 systeem toe zal groeien, maar voorlopig hou ik het nog even op Carbo. Niet alles in één keer....
 
Ik heb 2 aquariums:
een 2e hands 'selfmade' 2m bak: 2mx 0,6 (hoog) x 0,4.
Daarboven 2x3 ledbuizen: daylight, sunrise en cooldaylight. (2x vanwege de lengte).
Waterwaarden:
NO3 0
GH 7-14
KH 15
pH 7,2
temperatuur 24C
Deze bak draait nu vanaf half december 2021 (filter geënt met vuil filterwater uit de 'noodopvang' van de vissen'). Filter: sponsjes, lavagrind, van die pijpjes (hoe heet dat spul ook alweer), filteruitstroom aan de andere kant van de bak.
Tot een week geleden 5ml profito plantenvoeding, 10 ml carbo. Vanwege algengroei geef ik nu geen plantenvoeding meer en nog wel carbo.
Visbestand: 6 pterophyllum, 13 nematobrycon palmeri, 7 corydoras, 1 ancistrus.

een nieuwe Juwel Rio 350 met originele belichting en filter, zonder koolstoffilter.
waarden:
No3 0
GH 7-14
KH 15
pH 7
Temperatuur 24C
Deze bak draait nu vanaf 1 jan 2022. (filter geënt met vuil filterwater uit de 'noodopvang' van de vissen')
Deze bak krijgt 3ml profito, en 5-6 ml carbo.
Visbestand: Xiphophorus Helleri, 3 volwassenen en een stuk of 6 halfwas jongen, Diamantgoerami, 2 clownbotia's (7 en 5 cm) labeo frenatus en chinese algeneter, allebei 12 cm, muisbotia.

Mijn vraag is deze: zoals je op de foto's hieronder kunt zien groeit de sessiflora in de Juwel mooier (bredere krans, kleinere internodia) dan dezelfde plant in de 2m bak.
Wat kan ik veranderen zodat de planten in de 2m bak mooier groeien, zonder de algengroei in de 2m bak óók te stimuleren?
Soms verbaas ik over de conclusies en daarop volgende beslissingen om iets te wijzigingen. Met name bij deze zin:
"Vanwege algengroei geef ik nu geen plantenvoeding meer en nog wel carbo."
Juist wanneer je planten voeding onthoudt en dus daardoor verzwakt geef je algen een grotere kans om zich te ontwikkelen. Algen onstaan door tekorten, er van uitgaande dat je verlichtingsintensie is afgestemd op je plantenkeuze. Door die tekorten te corrigeren en door je plantenbestand sterk te houden bestrijd je op een juiste manier algen. Overigens ben ik ook niet zo'n voorstander van carbo gebruik.
 
Even een update: op basis van reacties en een enorme surfsessie heb ik besloten met poeders zelf aquariumbemesting te maken en ga daarmee spelen. (Kaliumnitraat, Kaliumfosfaat, sporenelementen). Dan kan ik gaan zoeken naar de beste mix voor beide bakken.
Ik vermoed haast dat ik op termijn ook wel naar een 'officieel' Co2 systeem toe zal groeien, maar voorlopig hou ik het nog even op Carbo. Niet alles in één keer....
Aquariumbemesting.nl berekent voor dmv een calculator wat je nodig hebt: https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/estimative-index
 
Vergeet niet om naast de kaliumnitraat en kaliumfosfaat ook kaliumsulfaat toe te voegen!
Als je de calculator gebruikt, dan weet je precies wat je nodig hebt en hoeveel je toe moet voegen aan je aquarium.
Teststrips moet je niet meer gebruiken, maar altijd een druppeltest die niet ouder is dan ongeveer 1 jaar.
 
Vergeet niet om naast de kaliumnitraat en kaliumfosfaat ook kaliumsulfaat toe te voegen!
Als je de calculator gebruikt, dan weet je precies wat je nodig hebt en hoeveel je toe moet voegen aan je aquarium.
Teststrips moet je niet meer gebruiken, maar altijd een druppeltest die niet ouder is dan ongeveer 1 jaar.
Het beste is naar mijn bescheiden mening: Kijk naar je planten! Zij zijn de beste verklikkers die er zijn er vertellen je exact wat ze nodig zijn. In mijn leven heb ik wat dat betreft nog nooit een calculator gebruikt. Eeen berekening valt bovendien op elke situatie anders uit gezien de hoeveelheid issues die meespelen. Mijn manier als voorbeeld: Bij het gebruik van de poeders van aquariumbemesting, uiteraard aan te lengen met water, ging ik als begin uit van het advies van deze producent. Nauwkeurig kijkend naar mijn planten zag ik hoe de reacties waren en was nauwkeurig vast te stellen hoe en waar bij te sturen.
 
Benvo en RobertDJ: ik denk erover jullie methodes te combineren. Met de calculator begin ik met de aangeraden hoeveelheden te doseren, zo kan ik zien hoe mijn planten er uit zien als ze geen tekorten hebben. Dat zal ik enige tijd vol moeten houden, het nadeel hiervan vind ik die wekelijkse waterwissel. (Aangezien ik mijn water eigenlijk hoogst zelden wissel, zie ik daar toch wel wat tegen op).
Als ik op die manier een 'ijkpunt' heb vastgesteld, kan ik gaan minderen tot ik zie dat ze te weinig ergens van hebben en aan de hand van de symptomen dan het tekort bij doseren. Hopelijk ben ik dan van die wekelijkse waterwissel af met goed groeiende planten.
 
Benvo en RobertDJ: ik denk erover jullie methodes te combineren. Met de calculator begin ik met de aangeraden hoeveelheden te doseren, zo kan ik zien hoe mijn planten er uit zien als ze geen tekorten hebben. Dat zal ik enige tijd vol moeten houden, het nadeel hiervan vind ik die wekelijkse waterwissel. (Aangezien ik mijn water eigenlijk hoogst zelden wissel, zie ik daar toch wel wat tegen op).
Als ik op die manier een 'ijkpunt' heb vastgesteld, kan ik gaan minderen tot ik zie dat ze te weinig ergens van hebben en aan de hand van de symptomen dan het tekort bij doseren. Hopelijk ben ik dan van die wekelijkse waterwissel af met goed groeiende planten.

Is het een idee te beginnen met een bepaalde, ingeschatte dosering, de waarde na toediening te meten, en vervolgens opnieuw te meten net voor de waterwissel?

Op die manier krijg je een idee wat je planten verbruiken, en kan je je dosering bijsturen zonder dat je de planten slecht laat worden, want dat laatste is doorgaans niet goed voor de balans in de bak.

Punt hierbij is dat je af en toe eens zal moeten bijmeten, omdat planten soms meer en soms minder gebruiken. Bijvoorbeeld wanneer ze meer gewend zijn aan het nieuwe patroon/de combinatie van licht, voeding en co2, dan heb je kans dat ze ook wat meer voeding gaan opnemen.
 
Gekopieerd van de beschrijving van het aquarium: ....De verwisselbare 1047 mm LED buizen DAY en NATURE zorgen voor een optimaal lichtspectrum...

MultiLux LED 120, 2x1047 mm, 9000/6500 Kelvin

 
Benvo en RobertDJ: ik denk erover jullie methodes te combineren. Met de calculator begin ik met de aangeraden hoeveelheden te doseren, zo kan ik zien hoe mijn planten er uit zien als ze geen tekorten hebben. Dat zal ik enige tijd vol moeten houden, het nadeel hiervan vind ik die wekelijkse waterwissel. (Aangezien ik mijn water eigenlijk hoogst zelden wissel, zie ik daar toch wel wat tegen op).
Als ik op die manier een 'ijkpunt' heb vastgesteld, kan ik gaan minderen tot ik zie dat ze te weinig ergens van hebben en aan de hand van de symptomen dan het tekort bij doseren. Hopelijk ben ik dan van die wekelijkse waterwissel af met goed groeiende planten.
De EI methode is gebaseerd op een wekelijkse waterwissel van 50%.
Wat je kan proberen is om wekelijks 25% water te wisselen in combinatie met de halve dosering die je volgens het EI recept zou moeten geven bij een 50% wissel.
Ik heb dit ook een periode gedaan maar uiteindelijk draait mijn aquarium beter met een wekelijkse 50% wissel.
De 50% wissel zorgt ervoor dat je nooit kan over doseren in de waterkolom, en afvalstoffen worden afgevoerd.
 

Terug
Bovenaan