Verschil Otocinclus vittatus en de arnoldi


RoyK

Well-known member
Lid geworden
25 april 2017
Berichten
125
Leeftijd
48
Beste mensen,

ik vind het erg moeilijk om het verschil te zien tussen deze twee otocinclussoorten. Waar moet ik op letten?


Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
 
Dat is (naar mijn mening) helaas niet zo makkelijk te zien. Wat het probleem nog iets groter maakt, is dat de foto's op internet van de verschillende soorten ook vaak niet kloppen, waardoor je het daar ook niet kunt zien. De belangrijkste verschillen zijn het formaat (ik heb hier 2 of 3 soorten en één soort wordt duidelijk wat groter) en vooral de streep op hun flank en de 'stip' bij de staartaanzet.

Bij deze oto zie je een lijn die niet helemaal doorloopt en een grote 'stip' bij de staart:
28917642563_8461ed8a9a_b.jpg


En bij deze loopt de streep helemaal door en is de 'stip' veel kleiner:
28916311704_f4ac2fdc48_b.jpg


Er zijn ook nog soorten waarbij het patroon bovenop het lijf gelijk overgaat in de donkere zijstreep. Bij de vissen op de foto zit daar nog een witte streep tussen.

Maar wie nu welke soort is durf ik niet met zekerheid te zeggen. De vis op de tweede foto is waarschijnlijk een O. vittatus en die op de eerste foto waarschijnlijk een O. macrospilus.
 
Wat het probleem nog iets groter maakt, is dat de foto's op internet van de verschillende soorten ook vaak niet kloppen, waardoor je het daar ook niet kunt zien

Dat maakt het inderdaad niet makkelijker. Ik ben al drie verschillende soorten tegengekomen op 1 naam en zie door het water de vis niet meer

(ik heb hier 2 of 3 soorten en één soort wordt duidelijk wat groter) en vooral de streep op hun flank en de 'stip' bij de staartaanzet.

Gaat dat goed (voelen ze zich op hun gemak met een andere soort), ik wil zelf het schooltje uitbreiden maar vind het super lastig om dezelfde te vinden zeker met de verkeerde naam/ danwel de foutieve informatie die overal staan.

Ik heb deze en die zijn mijn verkocht als de Arnoldi, maar op de planet catfish ziet de Arnoldi er helemaal anders uit.
22.jpg
 
Ik had hetzelfde probleem; ik wilde graag mijn groepje uitbreiden, dus de bestaande vissen heel erg goed bestudeerd, in de winkel goed gekeken en heel erg mijn best gedaan om dezelfde erbij te zoeken, maar is echt bijna niet te doen. Thuis bleken ze toch weer anders. Op foto's is het nog een beetje te zien, maar met het blote oog bijna niet. Met de oto's gaat het hier op zich wel goed. Eerst heb ik ze maanden bijna niet gezien, totdat ik de bak aangepast heb. In plaats van cory's heb ik er L-nummers bijgezet en daardoor moest de temperatuur omhoog. Sinds die tijd zie ik ze elke dag en soms zelfs allemaal tegelijkertijd. Ik heb nog nooit een grotere groep van dezelfde soort gehad (ik heb er nu 8 met 2 of 3 soorten en ik denk max. 4 van dezelfde soort), dus ik weet niet of ze dan ander gedrag hebben.

Het is erg jammer dat ze in de vanggebieden zo onzorgvuldig hiermee omgaan (daar schijnt het vandaan te komen; na het vangen zetten ze de oto's uit verschillende locaties allemaal bij elkaar ipv de verschillende soorten apart te houden).
 
Kan iemand mij zeggen welke soort dit dan waarschijnlijk is?

22.jpg
 
Gaat dat goed (voelen ze zich op hun gemak met een andere soort), ik wil zelf het schooltje uitbreiden maar vind het super lastig om dezelfde te vinden zeker met de verkeerde naam/ danwel de foutieve informatie die overal staan.

Ik heb deze en die zijn mijn verkocht als de Arnoldi, maar op de planet catfish ziet de Arnoldi er helemaal anders uit.

Daar heb ik er ook van of had. Zie er steeds vier maar eentje is door de manen aangevallen toen ze eitjes hadden. Mij zijn ze ook verkocht als de Arnoldi
 
Het maakt niet zoveel uit als je verschillende subsoorten otocinclus combineert, die trekken wel met elkaar op hoor.
 
Deze twee soorten heb ik, welke het zijn weet ik niet. Ik dacht altijd dat ik de vittatus had, maar het kan ook anders zijn.
Ze leven wel in een groep bij elkaar, dus verschillende soorten van deze vis in het aquarium maakt niet uit
 

Bijlagen

  • otocinclus.2jpg.jpg
    otocinclus.2jpg.jpg
    70.9 KB · Weergaven: 191
  • otocinclus.jpg
    otocinclus.jpg
    64.4 KB · Weergaven: 183
ik heb 2 soorten en ze zitten gewoon bij elkaar
 

Terug
Bovenaan