Verschillende Kh waarden in verschillende bakken


NL-Kevin

Well-known member
Lid geworden
8 september 2017
Berichten
50
Leeftijd
31
Hallo,

Ik heb een 110 liter aquarium staan, deze is goed volgegroeid met planten en zitten ook vissen en garnalen in, wat kienhout en wat stenen.
Deze heeft de volgende waardes:
GH 7
Kh 6
Ph 7,2

Nu heb ik nog een klein aquarium van 25 liter met wat stenen en planten.deze heeft de volgende waardes:
GH 7.
Kh 10.
Ph 7,4.

De waardes van kraanwater zijn:
GH 7
Kh15
Ph7,4

Hoe kunnen deze waardes zo verschillen?
Ik wil in het kleine aquarium vuurgarnalen gaan doen , deze willen natuurlijk een iets lagere Kh hebben.
 
Waarmee test je?
Welke bodem ligr erin? Fiter je over turf of elzenproppen?;)
 
Ik test beiden met jbl pro scan.
In beide bakken ligt een grindbodem van 0,5 tot 2 mm. Ik filter niet over turf of elzenproppen.
In het grote aquarium zit wel CO2 misschien dat dat scheelt? Hoe kan ik de Kh in de kleine bak verlagen zodat het veilig is voor garnalen?
 
Ik zou voor druppeltest gaan, voor drie tientjes heb je er een, met alle belangrijke testen.

Stripjes zijn niet heel erg nauwkeurig, en met een andere lichtintensiteit zou je een andere meting kunnen krijgen, hoor je wel eens.

Ph verlangen bodem met osmosewater? Of over turf of elzenproppen filteren. Ligt aan je kh, ph en hoe laag je je je ph wilt;)
 
Je kh van je kraanwater is behoorlijk hoog zeg.

Dit is een heel uitgebreid artikel maar wel interessant om eens te lezen:
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/de-kh-en-de-gh

Het is handig als je wat meer info geeeft over je bakken.

Welke soorten vissen en garnalen heb je?
Wat voor stenen heb je er in liggen? (kunnen kalk afgeven en daardoor de Kh verhogen bijvooorbeeld)
 
Zover ik heb gelezen af en toe wil de Proscan soms ook flink afwijkende waarden/verschillen laten zien.
 
In de grote bak zitten guppen, plattys kardinaaltetras algeneters en vuurgarnalen.
De kleine bak zitten nu alleen vuurgarnalen in, met helaas dus afgelopen week een hoop dode garnalen.
Het zijn in beide bakken donker grijs tot zwarte stenen, met dus zo min mogelijk kalksporen erin.
Ik zou uiteindelijk willen dat de garnalen het goed doen en goed vervellen en voortplanten. ( ik snap dat de jonge garnalen in de grote bak opgegeten zullen worden) Op internet las ik om dit als waterwaarden aan te houden voor vuurgarnalen:
  • pH: 6,5-7,5
  • gH: 2-8
  • kH: 4-8
  • No2: 0
  • Geleidbaarheid: 400-600 us.
Het kan dan ook dat de verhouding gH/kH niet in balans is en dat garnalen daarom problemen krijgen met vervellen. Probeer een ratio aan te houden van gH/kH 0,5/1,0. Dit is eenvoudig te meten met druppeltesten. Als dit niet in balans is kunnen de waarden afzonderlijk worden verhoogd met mineralen.
 
Ik denk dat de ratio minder van belang is want zelfs de TB hou ik op een verlagende bodem met een gh van 6 en een kh van 0-1. Die zijn extreem gevoelig en het is meer zaak om voldoende gh aanwezig te hebben want dat hebben de garnalen nodig. Ik zou de gh minimaal op 5 houden.
 
Hier wordt helemaal niet over Kh gesproken, is dit dan wel van belang voor garnalen? Planten ze bijvoorbeeld niet voort als dit te hoog ligt?
 
Ik heb een testset met druppels gekocht. De ph uit de kraan is 6 dus de jbl klopt niet
 
Ik heb een testset met druppels gekocht. De ph uit de kraan is 6 dus de jbl klopt niet

Dan gaat er iets goed mis.

Volgens het drinkwaterbesluit moet het leidingwater een pH hebben tussen 7,5 en 8,5.

Dit voorkomt dat de leidingen aangetast worden.
 
Het veschil wat ik kan ontdekken is dat je hout hebt in 1 van de bakken.
Dus in de andere niet.

Onderschat het effect op hout in het water niet. Ik kan het weten.
 
Wat zijn precies de gevolgen van hout?
 
Hout kan de waarden verlagen doordat het een zuur afgeeft. Maar om dat echt te merken moet je wel redelijk wat in je bak hebben.
 

Terug
Bovenaan