Verschillende Siporax


rjoemman

Well-known member
Lid geworden
17 november 2019
Berichten
5,251
Leeftijd
54
Locatie
Maarssen
Voor aquarium is Sera Siporax 15mm te koop en kost circa 10 euro per liter.
Voor de vijver is Sera Siporax Pond 25mm te koop en kost circa 85 euro per 10 liter.

Zit er verschil in het Siporax materiaal (aantal bacterieen per m2)?
Wat is verstandig.

Ik wil graag 1 vak van het bioloog vullen, ik denk iets van 25 liter (afgerond 30 liter) nodig te hebben.
Die van de vijver komt dan voordeliger uit.
Misschien met een pomp van 9000 l/h ook beter om grotere Siporax pijpjes te hebben ivm doorstroming?

Graag jullie mening.
 
Ik zie ook 50 liter:

15 mm 50 liter: eur 279
25 mm 50 liter: eur 299
 
je wil 1 vak vullen met Siporax toch ?

die doorstroming maakt niet uit of je nu 15 of 25 neemt, of het verschil maakt in bacteriële werking? geen idee.
 
Dat is het idee.
1 vak.
Maar wel kostbaar.
Ik kijk het even aan.
Eerst maar het spul gaan opbouwen.
Ik heb geen haast met vissen.
 
Je hoeft het vak ook niet helemaal ramvol te zetten natuurlijk.

zeker als je ook nog is een bewegend bed filter neemt... die zal echt een ontiegelijk groot deel van de filtratie op zich nemen.
alle grote kwekerijen draaien niet voor niks allemaal op gigantische bewegend bed filters :deal:
 
Uit belangstelling, voor hoeveel liter aquariumwater heb je het nodig?

Ik zag dat je een aquarium van 1500ltr hebt. Daarvoor zou je, indien het ook bedoeld is voor denitrificatie, 15ltr siporax nodig hebben.

Wij gebruikten eerder meer dan aanbevolen maar gebruiken nu al een tijd de aanbevolen hoeveelheid (in ons geval 1ltr per 200ltr water omdat we geen denitrificatie willen) en dat werkt perfect.

Siporax 15mm kost op amazon.de 8,99 euro per ltr. Gratis verzending vanaf ongeveer 30 euro dacht ik.
 
Zover ik weet van horen is het goedkopere gesinterde glas minder van kwaliteit dan dat van Sera bijvoorbeeld. Het zou sneller stuk kunnen gaan.
 
Wij hebben ook twee biologen en in 1 vak siporax en in 1 vak lavasteentjes, ik kan je eventueel de webshop wel vermelden waar we dat gekocht hebben mocht daar interesse voor zijn
 
Ik denk eraan om het laatste filtervak, dwz daar waar de Siporax in komt om daarin een extra glasplaat te lijmen in de richting links rechts.
Zo ontstaan twee kleinere vakken. Waarvan ik dan 1 met Siporax kan vullen en de andere met een ander materiaal.
Voor de stroming maakt het niks uit omdat de glasplaat in de stroomrichting staat.
De glasplaat is niet absoluut noodzakelijk maar zo kan ik verschillend filtermateriaal wel uit elkaar houden.
@Nicolientje-W graag, stuur maar via PB het linkje.
 
Als er planten inkomen dan moet je er rekening mee houden dat kool gechelateerde voeding eruit zal halen.
 
Ik zag net nog 10 liter Siporax 25 mm voor maar 55 euro.
Scheelt alweer 30 euro.
 
Is het bij jullie bekend hoe lang je Siporax mag gebruiken ,heb het al enkele jaren in m'n filter?
 
de meeste mensen hebben geen idee over hoeveel oppervlakte ze nodig zouden hebben om x gram ammonium te kunnen omzetten.
de commercie speelt daarop in, en verkopen voor grof geld veeeeeeeel te veel.

Als je iets gaat verdiepen hierin, en je gaat dan eens kijken naar bijv MBBR ( kaldnes) en hoeveel medium ze gebruiken om de afval van een hele stad te verwerken blijf je lachen naar de hoveelheden filtermedium die aquarium en vijver winkeliers aanprijzen en aanbieden.

Ik heb voor mijn 12 discussen:
1 liter syporax en 250 ml kaldness, thats it.
En bovendien is het beter om een dikke biofilm op een klein oppervlakte te krijgen dan een te dunnen op veel te veel.


1577555776069.png


1 m3 K1 kaldness kan 50kg COD verwerken.
1 m3 K1 kaldness heeft een oppervlakte van 500 vierkante meter

en om het lastiger te maken als je wilt vergelijken, K1 media worden beter door chemo autotrofe ( nitrificrende) bacteriën gekoloniseerd.
Dit komt omdat "vaste"afvaldeeltjes niet op het bewegend medium blijven zitten maar op statische zoals syporax waar dan de heterotrofen weer zitten.
 
Is het bij jullie bekend hoe lang je Siporax mag gebruiken ,heb het al enkele jaren in m'n filter?
Totdat het letterlijk verdwenen is.
Het valt vanzelf uit elkaar en moet dan aangevuld worden
Zoals @janjdk al aangeeft word het maar al te graag aan ons verkocht met het verhaal dat het verzadigd raakt en zijn werking verliest in een jaar oid
 
Is het bij jullie bekend hoe lang je Siporax mag gebruiken ,heb het al enkele jaren in m'n filter?

Gebruik 1liter Siporax al vanaf 2006 en dat zit nu in het filter van de rio180 en is nog steeds niet vergaan na 13jaar gebruik, echter HS Bacto rings zijn ook nog steeds niet aan het slijten en das vrijwel het zelfde als Siporax en die zijnj nu c.a 5 a 6jaar in gebruik.
Dischtslibben kan je voorkomen door eerst goed meganische te filteren en is het na een aantal jaar dichtgeslibt.. geen probleem in de oven op 220 graden een uurtje laten bakken en al het organische stof is verbrand en met water spoel je alles er dan zo uit en is het weer herbruikbaar..
1 tip nooit gaan bleken met bleek of gloor !!! dan kan je het weggooien omdat er chloor resten achterblijven en er vrijwel geen bacterien meer in/op zullen gaan groeien dus is het lekker bruin maar de porien zijn open..kan je het gewoon weer gebruiken.
 
1 tip nooit gaan bleken met bleek of gloor !!! dan kan je het weggooien omdat er chloor resten achterblijven en er vrijwel geen bacterien meer in/op zullen gaan groeien dus is het lekker bruin maar de porien zijn open..kan je het gewoon weer gebruiken.

Door na het weken wat huishoudazijn toe te voegen vervliegt de chloor weer volgens mij.
 
Schoonmaken met bleek gaat heel goed. Het brand al het organische spul weg.

Daarna moet je het wel grondig spoelen.

Door het met azijn te behandelen wordt de hypochloriet omgezet naat chloor (gas) wat heel sterk verdampt en in water oplost.

Dus als je het na de azijn nog een keer spoelt. En daarna droogt is de bleek weg.
Wil je nog meer zekerheid, dan kun je ook nog een keer spoelen met wat aquatan of aquasafe erin. Dat bind chloor.


Het beste zou je waterstof peroxide kunnen gebruiken. Dat doet hetzelfde als chloor.
En daarbij heb je geen giftig bijproduct.
 
Schoonmaken met bleek gaat heel goed. Het brand al het organische spul weg.

Daarna moet je het wel grondig spoelen.

Door het met azijn te behandelen wordt de hypochloriet omgezet naat chloor (gas) wat heel sterk verdampt en in water oplost.

Dus als je het na de azijn nog een keer spoelt. En daarna droogt is de bleek weg.
Wil je nog meer zekerheid, dan kun je ook nog een keer spoelen met wat aquatan of aquasafe erin. Dat bind chloor.


Het beste zou je waterstof peroxide kunnen gebruiken. Dat doet hetzelfde als chloor.
En daarbij heb je geen giftig bijproduct.

Oke, nou weer wat geleerd, eigenlijk logische als je met Aquasafe of Auatan het omspoeld dan moet alles echt weg wezen anders zou het ook niet werken om water te ont-chloren zoals in Belgie het zelfs noodzakelijk is om te gebruiken om water geschikt te maken voor het aquarium.
 
Schoonmaken met bleek gaat heel goed. Het brand al het organische spul weg.

Daarna moet je het wel grondig spoelen.

Door het met azijn te behandelen wordt de hypochloriet omgezet naat chloor (gas) wat heel sterk verdampt en in water oplost.

Dus als je het na de azijn nog een keer spoelt. En daarna droogt is de bleek weg.
Wil je nog meer zekerheid, dan kun je ook nog een keer spoelen met wat aquatan of aquasafe erin. Dat bind chloor.


Het beste zou je waterstof peroxide kunnen gebruiken. Dat doet hetzelfde als chloor.
En daarbij heb je geen giftig bijproduct.

De eerder verkondigde wijsheid had ik dan ook van jouw Marcel ;)k
 

Terug
Bovenaan