Wat is er nieuw

verschillende soorten alg

jan fokke

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2011
Leeftijd
43
Ik heb wat last van verschillende soorten alg.
Mijn verlichtig brand 9 uren per dag op 80%.

mijn waterwaarden vanmiddag gemeten en die zijn:
pH 7,0 colombo test gemeten
kH 14,0 sera
po4 5,0 colombo test gemeten
NO3 10,0 sera
Fe 0,5

Heb hierna 50% water gewisseld en wat csm+b en no3 toegevoegd om de PO4 waarde wat te compenseren.

hier nog een aantal foto's (2de foto is niet alg maar wel gebreks verschijnselen bij de planten dus iets is er mis.

145559jan_fokke_0_85_al.jpg

862277jan_fokke_0_85_al.jpg

687399jan_fokke_0_85_al.jpg

166338jan_fokke_0_85_al.jpg

Heb je voldoende stroming?
Daarbij is je kh ook behoorlijk hoog.

ja stroming is dacht ik wel goed, planten bewegen allemaal wel een beetje zelfs die voor in de bak staan. Ja weet dat de kH heel hoog is wil ik ook nog gaan verlagen maar moet nog even zien naar een geschikte manier.

En hoe zit het met de verhouding NO3/PO4? Ligt die niet wat scheef?

Groet,
Ben.

ja klopt maar zoals je kan lezen heb ik dat weer recht getrokken door een 50% water wissel en daarna alleen no3 toegeveogd.

de no3 en po4 waarden zijn nu:

no3 is 10
po4 is 5

Dus nog steeds niet goed

Normaliter is die verhouding niet een reden voor algen zolang ze beide maar voldoende aanwezig zijn.
Ik zou zeggen dat de no3 best wat hoger mag als de TS de EI hier volgt.

ik volg de ei methode maar heb toen der tijd besloten om een lage ei aan te houden 10/1 inverband met de maanvissen die niet heel erg goed over het nitraat kunnen.
en verder hoe kan ik het beste en makkelijkste de kH verlagen.

Dat meende ik ook al Jan. In het geval van een hoge nitraat moet je dan ook niet hoger gaan zitten zoalng je over de hele week genomen maar geen tekorten krijgt.
Die hoge kh kan ook de opname van voeding bemoeilijken voor zover ik weet maar wellicht dat een ander lid dit kan bevestigen/ontkrachten.

Ik neem aan dat je ook voldoende plantenvoeding toedient?

ja voeg 25 mililiter per week toe. Dit zu genoeg moeten zijn en heb afgelopen vrijdag ook nog ijzer in het water gemeten vn 0,5 wat afkomstig moet zijn van de planten voeding dus neem aan dat er wel genoeg voeding in zit

Kun je wat meer info geven over de verlichting?

zitten high power led lampen boven met totaal wattage van 90. Verlichting brand op 80% en van 12 tot 10 Dit is inclusief het dimmen naar uit wat een half uur duurt. Dus 9 uren volledige branduren.

dit is de specificaties van de verlichting.
Kleur: Neutraal wit
Kelvin: 5500K
Kleurechtheid: 80 CRI
Witte LED 130 lumen per watt, rode LED 50 lumen per watt, blauwe LED 25 lumen per watt
2700 lux op 50cm hoogte, 840 lux op 1 meter hoogte
Stralingshoek: 90 graden
15 LEDs per balk, 11 koel wit, 4x 660nm rood
Epistar/ Bridgelux
Deze LED balken zijn dimbaar met PWM
Wattage: 15 watt (inc voeding)
Voltage: 48 volt

Jan,

Je zou je KH omlaag kunnen krijgen door regenwater toe te voegen.
De lucht bij jullie is schoon genoeg om zo in het aquarium te mikken neem ik aan.

Vorige week maandag had ik nl geen last van lucht vervuiling toen ik met de
fietselfstedentocht door leeuwarden kwam :smitten:

ja dat is me bekend dat ik het met regenwater omlaag kan brengen, maar woon op een flat dus regenwater opvangen wordt een probleem.

jan fokke zei:
ja dat is me bekend dat ik het met regenwater omlaag kan brengen, maar woon op een flat dus regenwater opvangen wordt een probleem.

dat word wat lastig, al aan osmose gedacht?

Ja heb hier ook wel een osmose apparaat staan maar kan vrijdag een 200 liter vat ophalen om het water te kunnen opvangen en om het al voor te mengen. En dan alleen nog een boosterpomp aanschaffen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan