Wat is er nieuw

Verschillende soorten ancistrussen in 1 aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter M+b7zq
  • Startdatum Startdatum
M

M+b7zq

Guest
Hallo iedereen

Ik heb een aquarium van 150 liter en wil graag voor de onderste waterlaag hier een aantal ancistrussen in zetten. De bak is 80 cm breed en 35 cm diep (om een idee te geven over de totale oppervlakte van de bodem). Hoeveel ancistrussen zou ik hier kunnen plaatsen? Ik vroeg me ook vooral af of het mogelijk was om verschillende soorten bij elkaar te plaatsen. Bijvoorbeeld een ancistrus gold en een red?
Ook is het de bedoeling dat deze vissen ervoor zorgen dat mijn toekomstige groep kardinaaltetra's of neontetra's mooi in een schooltje zwemmen. Denken jullie dat dit zal lukken? Of heb ik hiervoor een grotere of meer territoriale vis nodig?

Alvast bedankt!

Groetjes

Hallo ik heb een ancistrus en 2 L199's in mijn aquarium, die bemoeien zich totaal niet met mijn tetra's. Dus mijn ervaring is dat Ancistrussen niet voor school gedrag van kardinaalstetra's zorgen.
Mijn Ancistrus zit voornamelijk op de bodem en mijn tetra,s meer de midden en bovenlaag, dus ze komen elkaar ook niet echt tegen.
Ik heb dus 3 L-nummers in mijn 180 liter aquarium en persoonlijk vind ik dit genoeg.

Een Ancistrus in een 80 cm kan in mijn beleving wel, maar zeker niet een aantal.
Verschillende soorten gaan daarnaast zeer waarschijnlijk kruisen.
Ze zorgen helemaal niet voor het scholen van kardinalen en nog minder bij neons. Kardinalen zullen uit zichzelf meer scholen
Het gaat daarbij niet om een territoriale vis, maar een predator die de andere visjes als bedreiging zien.
Beide varianten ga je niet in een 80 cm bak houden bij andere vissen die daardoor bedreigd worden.
Daar is de bak veel te klein voor.

Ik heb altijd een ancistrus paar gehad in mijn 80 cm aquarium, wel van hetzelfde soort, en nooit enig probleem ondervonden, dus ik ben het niet helemaal met AadMec eens. Als je genoeg schuilplekken en hout hebt gaat het prima samen. Als ze echter gaan voortplanten heb je er zo ineens 100 ipv 2, en dat gaat maar door en door. Dat is de reden waarom ik mijn Ancistrus koppel uiteindelijk weg heb gedaan, met pijn in mijn hart.

SaskiaP zei:
Ik heb altijd een ancistrus paar gehad in mijn 80 cm aquarium, wel van hetzelfde soort, en nooit enig probleem ondervonden, dus ik ben het niet helemaal met AadMec eens. Als je genoeg schuilplekken en hout hebt gaat het prima samen. Als ze echter gaan voortplanten heb je er zo ineens 100 ipv 2, en dat gaat maar door en door. Dat is de reden waarom ik mijn Ancistrus koppel uiteindelijk weg heb gedaan, met pijn in mijn hart.

Ik snap niet helemaal wat je niet eens met mij bent.
Als ik "een aantal van verschillende soorten" hoor zijn dat er meer dan twee. Toch? Als met "een aantal van verschillende soorten" twee wordt bedoeld, dan kan het zolang het maar geen twee mannen zijn" en geen paar, zoals jezelf al aangeeft.

Ikzelf heb er twee (vrouwen) in een 80 cm (en in mn 90 cm en in mn 100 cm), daar waar anderen pertinent afraden om er eentje in een 80 cm te houden.

Maar met name het beoogde doel is zinloos en zelfs ongewenst in een 80 cm. in mijn beleving. Ook grotere / nog meer bedreigende vissen is ook geen optie in een dergelijke bak ben ik van mening. A Deze passen er niet in en B de kardinalen / neons kunnen geen kant op "om te ontsnappen".

Groet,
Aad

AadMec zei:
Een Ancistrus in een 80 cm kan in mijn beleving wel, maar zeker niet een aantal.

Beide varianten ga je niet in een 80 cm bak houden bij andere vissen die daardoor bedreigd worden.
Daar is de bak veel te klein voor.

Hier ben ik het dus niet mee eens. 2 is ook een aantal, en in mijn beleving kan 2 dus wel. 1 variant in een 80cm bak kan dus wel 2X (bijv. man en vrouw, of vrouw en vrouw) en dat blijkt niet uit jouw verhaal.

Dat het doel niet gehaald gaat worden omdat de ancistrussen kardinalen niet opjagen werd in een eerdere post ook al genoemd en leek mij daarom niet noodzakelijk om te herhalen.

Sorry Saskia, maar je bent nu een beetje spijker sop laag water aan het zoeken en haalt een aantal zaken uit z'n context, waardoor er helemaal een spraakverwarring wordt veroorzaakt. Ik druk me blijkbaar niet erg duidelijk uit op deze dinsdagmorgen. Ik probeer het nog een keer

Zoals ik al aangeef : Als er met een "aantal van verschillende soorten" slechts twee wordt bedoeld, dan kan je twee Ancistrussen in een 80 cm bak houden, zolang het maar geen twee mannen (territoriaal) of man/vrouw (honderden nakomelingen / kruising) zijn. Zoals gezegd heb ik zelf vrouwen van dezelfde soorten in een dergelijke bak.

Met "beide varianten" bedoel ik : Een (grotere) territoriale vis of een predator die voor de "gewenste" bedreiging zorgt.
Voor dergelijke soorten en het gedrag dat ze veroorzaken is de bak niet groot genoeg : A omdat grotere territoriale vissen niet in de bak passen en B omdat de "prooivissen" kardinalen en neons geen kant op kunnen in een dergelijk bak als ze bedreigd worden.

Kortom: Twee vrouwtjes Ancistrussen kunnen prima, kardinalen of neons kunnen daar prima bij, maar daarmee behaal je niet het gewenste resultaat dat de TS voor ogen heeft (lees in de vraagstelling). En dat gewenste resultaat moet je ook niet willen in een dergelijke bak. Daar is de bak namelijk wel veel te klein voor.

Ten eerste hartelijk bedank voor de antwoorden 🙂

Kwestie van mijn kardinaaltetra's hoop ik dan dat ze spontaan een schooltje vormen. Dit vind ik namelijk mooi om naar te kijken. Hoeveel (aantal) raden jullie aan om er in deze bak te zetten?

Om mijn vraag over de Ancistrussen te verduidelijken geef ik misschien beter wat meer informatie en een voorbeeld. Ik vind deze vis erg mooi en hou vooral van een mooi gekleurde soorten (gold, red, albino, nugget). Verder vind ik het gewei dat ontwikkeld bij het mannetje leuk. Omdat ik denk dat 1 ancistrus (bv Ancistrus gold mannetje) en voor de rest geen vissen voor mijn onderste waterlaag misschien slechts pover is, twijfel ik om er een tweede bij zetten. Aangezien 2 mannetjes moeilijk/niet samen gaan, moet deze tweede Ancistrus een vrouwtje zijn. Aangezien ik nu van jullie hoor dat een mannetje en vrouwtje snel kweken, is het misschien beter om gewoon 2 vrouwtjes te nemen. Dit zou ik echter heel jammer vinden omdat ik het mannelijke gewei zo mooi vind.

Mijn oorspronkelijke idee, voor jullie adviezen en tips, was om 2 of 3 Ancistrussen te plaatsen. Ten eerste weet ik niet of voor 3 Ancistrussen mijn aquarium niet te klein is? Ik had dan graag een koppeltje Ancistrus Gold (mannetje en vrouwtje) gezet omdat ik deze de mooiste kleur vind en er dan een mannetje met een gewei was). Als derde wou ik voor variatie in kleur liever een Ancistrus red of Ancistrus albino of Ancistrus nugget. Omdat ik echter niet wist of het een goed idee was om deze kleurvariaties samen te plaatsen (de gold gecombineerd met ofwel red, ofwel albino, ofwel nugget) was dat wat ik bedoelde met de vraag over verschillende types combineren. Met deze types bedoel ik dus enkel de kleur. Dus mijn excuses voor de ontstane verwarring.

Wat raden jullie mij nu aan om te doen rekening houdend met het feit dat ik de gold en het mannelijke gewei het mooiste vind? Toch gaan voor een gold koppeltje met risico op kweken en zo ja, kan ik hun nageslacht dan niet naar een lokale viswinkel brengen? Eerder gaan voor 2 vrouwtjes. De mogelijkheid tot het plaatsen van 3 Ancistrussen in deze maat van aquarium? En het mogelijke combineren van de kleuren (gold gecombineerd met ofwel red, ofwel albino, ofwel nugget)?

Heel vriendelijk bedankt! 🙂

Ik zou of alleen een mannetje nemen en eventueel een vrouw (van dezelfde kleur) in een andere bak zodat je eventueel kan kweken. Bijkomend nadeel van een paartje is dat je naast honderden nakomelingen op een gegeven moment een uitgeput mannetje hebt omdat die niet anders doet dan eieren verzorgen.

Al deze kleuren kruisen met elkaar, dus dat zou ik zeker niet doen.

Kortom : Mijn advies zou zijn :

Of 1 man
Of 2 vrouwen (overigens kunnen die natuurlijk wel van een verschillende kleurslag zijn).

Groet,
Aad

Ok hartelijk bedankt! 🙂

Dan komen AadMec en ik tot dezelfde conclusie, dat zou ik namelijk ook adviseren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan