Wat is er nieuw

Verschillende soorten Corydorassen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sanneke80
  • Startdatum Startdatum
S

Sanneke80

Guest
In een ander draadje was er de vraag hoeveel soorten Cory's er zijn en wat er daarvan kweekvormen zijn of in het wild voorkomen.

Nu heb ik een tijdje geleden een boekje gekregen, het Aqualog, en daarin staan er echt ontzettend veel.

Er worden ook veel verschillende benamingen gebruikt, een paar voorbeelden:

1) Corydoras ....
2) Corydoras sp. ....
3) Corydoras sp. aff. ...
4) Corydoras cf. ...
5) Corydoras cf. aff. ...
6) Corydoras ... VARIANTE 1,2, etc.
7) Corydoras ... ssp. intergrade 1,2, etc.
8) C01, C02, C03, etc.
9) sp. hybride
10)CW nummer (niet in dit boekje)

Best ingewikkeld. Ik ga even zoeken wat die afkortingen betekenen. Maar misschien weet iemand hier er meer uitleg aan te geven?

Goeie vraag, geen idee 😉

Ik vraag me af of deze lijst ( http://www.planetcatfish.com/common/genus.php?genus_id=1 ) dus alleen betreft in de natuur voorkomende en beschreven soorten, dan kom je al op 395.

Termen als "Variante" of "Hybride" zullen neem ik aan kweekvarianten zijn middels selectieve kweek en/of interbreed.

Maar het moge duidelijk zijn dat ik het ook niet weet.
Ik volg 😉

In grote lijnen:
- [naam genus] [naam soort] (bv. Corydoras sterbai) > vis is wetenschappelijk beschreven;
- al het andere > vis is nog niet beschreven.

Al die afkortingen geven bepaalde info bij die nog niet beschreven soorten.

Er zijn een aantal 'algemene' afkortingen die gebruikelijk zijn in de taxonomie:
- sp. (van species) dat de vis (waarschijnlijk) een aparte soort is;
- cf. (van confere) dat de vis gelijkenissen vertoont met een reeds beschreven soort, maar niet duidelijk is of het om dezelfde soort gaat of niet;
- aff. (van affinis) dat de vis verwantschap toont met een reeds beschreven soort, maar zo veel verschillen daarmee vertoont dat het waarschijnlijk om een nieuwe soort gaat.

Er zijn een aantal afkortingen die 'Cory-specifiek' lijken:
- C
- CW
Dat zijn gewoon 'nummertjes' gegeven aan Corydoras, zoals het van de Loricariidae bekend L-nummers en van Apistogramma bekende A-nummers.

Wow! Bedankt Macha&Ivo!

Dat geeft een hoop duidelijkheid!

@John, ja! die bedoel ik. Hij is daar wel erg goedkoop moet ik zeggen. Normaal is hij rond de 25 euro.

Ik hem deze voor een tientje meegekregen omdat de lfs hier in de wijk er mee stopte helaas.

Je hebt die boekjes ook over andere soorten vissen.

Ik heb alleen deze omdat ik de cory zo leuk vind. En kijk er regelmatig in. Staan geen uitgebreide beschrivingen in zoals op catfish en zo. Zal even een paar foto's maken dan heb je een idee.

Mascha&Ivo zei:
In grote lijnen:
- [naam genus] [naam soort] (bv. Corydoras sterbai) > vis is wetenschappelijk beschreven;
- al het andere > vis is nog niet beschreven.

Al die afkortingen geven bepaalde info bij die nog niet beschreven soorten.

Er zijn een aantal 'algemene' afkortingen die gebruikelijk zijn in de taxonomie:
- sp. (van species) dat de vis (waarschijnlijk) een aparte soort is;
- cf. (van confere) dat de vis gelijkenissen vertoont met een reeds beschreven soort, maar niet duidelijk is of het om dezelfde soort gaat of niet;
- aff. (van affinis) dat de vis verwantschap toont met een reeds beschreven soort, maar zo veel verschillen daarmee vertoont dat het waarschijnlijk om een nieuwe soort gaat.

Er zijn een aantal afkortingen die 'Cory-specifiek' lijken:
- C
- CW
Dat zijn gewoon 'nummertjes' gegeven aan Corydoras, zoals het van de Loricariidae bekend L-nummers en van Apistogramma bekende A-nummers.

Bedankt voor de uitleg hiervan thumbs . Ook mij waren al die afkortingen niet bekend.

Mooi verklaard Mascha&Ivo, hier hebben we wat duidelijkheid in geleerd. :thumbs:

683866sanneke80_0_85_allerle.jpg

434657sanneke80_0_85_allerle.jpg

741221sanneke80_0_85_allerle.jpg

277657sanneke80_0_85_allerle.jpg

De tekentjes onder de foto's kun je terug vinden in een index.

En voor het eerst staan de foto's nu ook bij mij ineens overdwars?

Ik zie nu dat je bij bol.com ook een extra editie hebt met alle C nummers!
Deze editie is van 2004.

De originele versie is van 1996.

All known plated catfish are presented. Besides the genera Aspidoras, Brochis, Callichthys, Corydoras, Dianema, and Hoplosternum all variants, mutants, hybrids, cultivated forms, and undescribed forms ("C-numbers") are shown.

https://www.bol.com/nl/p/aqualog-all-co ... 4008702633

Niet alle afkortingen ken ik, maar hierboven zijn al wel wat antwoorden...

Op het gebied van Corydoras zijn de C nummers degene die inderdaad nog niet beschreven zijn.

De CW nummers zijn soorten die door een corydoras kenner zijn beschreven met de naam Ian Fuller. Hij heeft een eigen site met gigantisch veel kennis en op die site staan allerlei kweekverslagen, reis verslagen, omschrijvingen van vind locaties etc.. Hij gaat ook regelmatig naar Zuid Amerika om zelf op zoek te gaan naar nieuwe soorten. Zijn site heet corydorasworld.com. De soorten die hij nieuw ontdekt en beschrijft beginnen allemaal met CW.

Sanneke80 zei:
In een ander draadje was er de vraag hoeveel soorten Cory's er zijn en wat er daarvan kweekvormen zijn of in het wild voorkomen.

Nu heb ik een tijdje geleden een boekje gekregen, het Aqualog, en daarin staan er echt ontzettend veel.

Er worden ook veel verschillende benamingen gebruikt, een paar voorbeelden:

1) Corydoras ....
2) Corydoras sp. ....
3) Corydoras sp. aff. ...
4) Corydoras cf. ...
5) Corydoras cf. aff. ...
6) Corydoras ... VARIANTE 1,2, etc.
7) Corydoras ... ssp. intergrade 1,2, etc.
8) C01, C02, C03, etc.
9) sp. hybride
10)CW nummer (niet in dit boekje)

Best ingewikkeld. Ik ga even zoeken wat die afkortingen betekenen. Maar misschien weet iemand hier er meer uitleg aan te geven?

Dat was ik dus, denkend dat er toch wel erg veel benamingen voorkwamen die ik nog niet kende. Corydorassen vind ik erg leuke visjes. Toen ik hoorde dat er best veel soorten zijn, zelfs soorten die niet zijn beschreven stond ik versteld.
Dat slaat nu zelfs om tot verbijstering, klaarblijkelijk is er nog veel meer over te vertellen. Reuze interessant allemaal!

Groet,
Ben.

@Ben, het is idd om stijl van achterover te slaan. Ik vind dit ook super interessant om te weten allemaal.

@homerno, super bedankt voor de info! Ik ga snel eens op zijn site kijken. Dat verklaart waarom er ook de cw nummers zijn.

Homerno1 zei:
De CW nummers zijn soorten die door een corydoras kenner zijn beschreven met de naam Ian Fuller. Hij heeft een eigen site met gigantisch veel kennis en op die site staan allerlei kweekverslagen, reis verslagen, omschrijvingen van vind locaties etc.. Hij gaat ook regelmatig naar Zuid Amerika om zelf op zoek te gaan naar nieuwe soorten. Zijn site heet corydorasworld.com. De soorten die hij nieuw ontdekt en beschrijft beginnen allemaal met CW.
Maar dit zijn uitdrukkelijk niet beschrijvingen in de zin van wetenschappelijke beschrijvingen (volgens de regels neergelegd in de International Code of Zoological Nomenclature (ICZN)).
Derhalve zijn deze 'soorten' dus niet 'officieel' erkend.
Om meer dan eenzelfde status als de "sp.'s" gaat het dan ook niet, in essentie.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan