Verstekeling; wat is dit voor visje?


ricosiano

Well-known member
Lid geworden
21 september 2020
Berichten
260
Leeftijd
35
Twee/drie weken geleden zagen we in een van de bakken ineens een heel klein visje zwemmen, die we niet hebben gekocht. We hebben het visje in een kweekbakje gezet en dachten eerst dat het een gup zou worden. Nu is er wat groei en lijkt het ons toch geen gup, we denken dat dit visje is meegekomen met 1 van de waaierhanden.

Zie foto, wij zijn heel benieuwd.
IMG-20201226-WA0033.jpg
 
Dit is ‘m, maar die verstekeling moet dan nog wel uitgroeien.


Ik zat eerst ook in de richting gup of andere tandkarper te denken, maar de kilivissen hebben ook een rugvin die meer naar achteren staat en een extra buikvin.
 
Welke vissen zwemmen er zoal in de bak? Om nog even na te gaan of het eigen kweek zou kunnen zijn. 🙃
 
Er zitten alleen mannelijke endler guppen in, corydoras en waaierhanden.

Dat rijstvisje lijkt er wel op inderdaad, maar onze verstekeling heeft wel echt een veel rondere staartvin.
 
Lijkt overigens wel heel veel op een Killi jong inderdaad.
 
Vrouwtjes Endler.
Rijst is heeft langere buikvin
Maar die Endlers zitten er echt al 2 maanden of langer in en zijn alleen mannelijk. Ben benieuwd hoe ze er dan in is gekomen. Moet haast wel met een plant of waaierhand zijn geweest.
 
De buikvin lijkt inderdaad niet op die van een Oryzias.
Dan eerder nog een Endler, maar - ik kan niet precies zeggen waarom, misschien de plaats van de vinnen? - dat lijkt het me toch ook niet helemaal.

Ik zou zeggen: blijf foto's insturen van hoe de vis zich ontwikkelt, misschien dat dat duidelijkheid kan brengen.
 
De buikvin lijkt inderdaad niet op die van een Oryzias.
Dan eerder nog een Endler, maar - ik kan niet precies zeggen waarom, misschien de plaats van de vinnen? - dat lijkt het me toch ook niet helemaal.

Ik zou zeggen: blijf foto's insturen van hoe de vis zich ontwikkelt, misschien dat dat duidelijkheid kan brengen.
Zo te zien aan hoe de vinnen beginnen te kleuren, toch een Killi.
IMG-20210103-WA0021.jpg
 
Yes
Lijkt op een Jaap Lopez.
Daar ziet het inderdaad wel naar uit.

Dan nu het volgende, wat doe ik ermee. Lijkt me een vrouwtje door de afgeronde vinnen. Ik lees das Killi's vaak de garnalen opeten, in dit geval valt 1 bak met vuurgarnalen en waaierhanden al af. Dan hebben we nog 2 bakken over, 1tje met een o.a. een harem dwerg cichliden (lijkt me ook niet handig), cory's en fantoomzalmen. En nog een kleiner bakkie (65cm) met weer andere cory's en rasbora.

Lijkt me geen van allen ideaal, gezien ik lees dat ze garnalen eten, niet de makkelijkste zijn en eigenlijk zuur water willen. En in een harem gehouden moeten worden.
 
Nee want in tegenstelling tot de mens hebben dieren geen gevoelens van eenzaamheid en andere menselijke eigenschappen en passen dieren zich heel makkelijk aan

Dat is mijn inziens ontzettende onzin !
Dieren kunnen zeker blijk geven van verdriet, pijn, vreugde, eenzaamheid...dat spijtig genoeg heel wat mensen dat niet kunnen /of willen aflezen is een heel ander verhaal.

Dat dieren zich aanpassen ...tja, veelal uit noodgedwongen overleving. Of dat zo makkelijk voor ze is...?
 
Dat is mijn inziens ontzettende onzin !
Dieren kunnen zeker blijk geven van verdriet, pijn, vreugde, eenzaamheid...dat spijtig genoeg heel wat mensen dat niet kunnen /of willen aflezen is een heel ander verhaal.

Dat dieren zich aanpassen ...tja, veelal uit noodgedwongen overleving. Of dat zo makkelijk voor ze is...?
Zoals zovaak zijn mensen enorm geneigd dieren allerlei menselijke trekjes toe te dichten, echter is het altijd conditionering wat het gedrag van het dier verklaard
 

Terug
Bovenaan