Vervanger voor profito


Christine86

Well-known member
Lid geworden
30 december 2012
Berichten
558
Locatie
Rijswijk ZH
Ik geef de plantjes in mijn aquarium nu dagelijks profito en easycarbo. Echter gaat er zowat een flesje van 500ml per maand doorheen. Ik ben dus eigenlijk opzoek naar een goedkoper alternatief, en kwam via dit forum uit bij aquariumbemesting.nl. Weet iemand uit ervaring of dit goedkoper is en wat heb ik allemaal nodig om zoiets als profito te maken?
 
Gewoon profito in 5 liter aankopen.
Kost je 39.99� voor 5 liter. :)
 
Heb ik inderdaad wel eens aangedacht. Vind het alleen zo'n grote uitgave ineens, wat natuurlijk stom is aangezien ik nu waarschijnlijk hetzelfde geld uit geef alleen in kleinere beetjes.
 
Met 5 liter ben je een stuk goedkoper uit dan steeds losse flesjes van 500 ml. reken maar uit.
 
1 Maand met 500ml , dat is meer dan 100ml per week
Is dat niet veel te veel op 180 liter .
Met jou aantal planten zou 30ml per week toch genoeg zijn , dan doe je er 4 maanden mee

Groet John
 
Bij aquariumbemesting.nl koop je zakjes met sporenelementen (� 4,25) die je zelf op moet lossen in water. V��l goedkoper ! Ze verkopen ook veel andere voedingsstoffen (nitraat, fosfaat, ijzer etc.) en toebehoren (mengflessen, spuiten, weegschaaltje). Allemaal voor een heel goede prijs. Ik heb hier nu een jaar 450 liter aquarium staan en ik heb nu twee keer een paar zakjes besteld voor een paar tientjes, en ik kan nog maanden vooruit !
 
Tenzij je in Belgie woont. Betaal je 13� verzendingskosten.
Trouwens, die zakjes zijn geen complete bemesting.
Wil je een alternatief voor profito moet je zijn vloeibare bemesting kopen...
 
JurgenD zei:
Tenzij je in Belgie woont. Betaal je 13� verzendingskosten.
Trouwens, die zakjes zijn geen complete bemesting.
Wil je een alternatief voor profito moet je zijn vloeibare bemesting kopen...

Het kan ook via Kiala en dan betaal je amper de helft dacht ik aan porto. Als je toch in Belgie zou wonen kun je ook ons lid Backplay een pb sturen voor prima voeding.
 
Ik kon enkel met die 13� toen ik over twee weken probeerde aan kno3 te komen. Kiala was geen optie.
 
Ok, dan wilde de verkoper dus niet meewerken. Backplay verstuurd het wel via Kiala namelijk en heeft de mikro+ te koopt waar alles inzit.Daarnaast ook nog de csm+ als je dat zou willen.
 
Johnny Boy zei:
1 Maand met 500ml , dat is meer dan 100ml per week
Is dat niet veel te veel op 180 liter .
Met jou aantal planten zou 30ml per week toch genoeg zijn , dan doe je er 4 maanden mee

Groet John
ik moet bekennen dat ik inderdaad ver boven de aanbevolen hoeveelheid zit, ben ooit wel begonnen met de normale hoeveelheid maar kreeg toen waarschijnlijk last van algen en ben daarom denk ik meer gaan geven. Nu ben ik bang als ik minder geef de plantjes achteruit gaan en ik een algen explosie krijg. Zelfde voor easy carbo.. Geef van allebei 15 ml per dag. Wat zouden jullie aanraden voor de hoeveelheid?
 
15ml profito bedoel je?? Op 180 liter hoor je tegen de 20ml per week te geven dus als je wat hoger wil zitten zou ik zeggen doseer dan 30ml per week. dat is 4 a 5 ml per dag.
Op deze manier wordt het wel erg duur hoor ;)
 
easy carbo geef ik 1 ml. /50 l. !!. p. week.
Profito geef ik 2 mml. /50 l. per 2 dagen.

Echt niet meer,hoor.
En het staat er allemaal groen bij.

Overbemesten is ook een nadeel.
 
Een klein beetje meer geven dan is aanbevolen is niet erg en soms gewenst. Maar ja hier werd erg veel gedoseerd en dat is denk ik niet zinvol. En ook zonde denk ik nog eens.
 
Ik heb een co2 installatie en een bak vol met planten zonder alg
En geef 50ml profito per week op 180 liter
En daar bij nitraat en fosfaat en kleibollen in de grond voor de planten die het nodig hebben

Groet John
 
Dat is ook best vrij veel Johnny. Ik ga destijds ook met de EI zo n 30ml hiervan. Ik gebruik nu de csm of de mikro+.
 
Bij zooplus koop je 5 liter profito voor 39,99 gratis verzenden
Bij aquariumbemesting.nl 5 liter plantenvoeding voor 49,95 plus nog de nodige verzendkosten

Zou er veel verschil zitten tussen deze twee producten?
 
Van de csm moet je zo n 2,5 ml per 100 liter toedienen en ik meen me te herinneren dat dat bij deze kant en klare niet veel anders is. Dus dat is behoorlijk minder dan de 10ml bij de Profito.
Je kan ook Backplay een pb sturen dus want die verkoopt de mikro+ en daar zit alles in wat de planten nodig hebben.
 
Dank allen voor de reacties. Ga langzaam aan maar wat afbouwen met profito en de carbo. En dan toch misschien eens zo'n 5 liter jerrycan kopen....
 
klein vraagje.
Als je zoveel profito doseert, zit je Fe dan niet te hoog?
of meet je die nooit?
In principe kan je de dosis profito bepalen op de Fe mits je de dosering spreidt van 3-7x per week.
 
Nee, maar had het laatst nog eens gevraagd aan Gilles zelf toen ik overwoog zijn spul te gaan gebruiken. Maar door de dure verzendkosten is het sop de kool niet waard.
 
pietert zei:
Bij zooplus koop je 5 liter profito voor 39,99 gratis verzenden
Bij aquariumbemesting.nl 5 liter plantenvoeding voor 49,95 plus nog de nodige verzendkosten

Zou er veel verschil zitten tussen deze twee producten?
Bij de ��n is het gokken over de samenstelling, bij de ander weet je precies wat je toevoegt.
De werking van de 2 scheelt ook wat.
 
JurgenD zei:
klein vraagje.
Als je zoveel profito doseert, zit je Fe dan niet te hoog?
of meet je die nooit?
In principe kan je de dosis profito bepalen op de Fe mits je de dosering spreidt van 3-7x per week.
nee de fe test ik niet. Hoe zou ik de dosering moeten bepalen aan de hand van de fe?
 
Simpel. De tussen 0,1-0,2ppm. Te hoog? Minder profito. Te laag? Meer profito.
 
Ik ben geen chemicus maar lees hier dat door de chelaten het ijzer minder snel en minder goed kan worden opgenomen en daardoor langdurig opneembaar is. Maar dat men daardoor wel moet overdoseren
http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... bemesting/

Maar in hoeverre en wanneer gaan de chelaten teniet in ons aquarium want dat is ook wel van belang toch? Dat zal mede ook afhangen van het soort chelaat dat men gebruikt denk ik..

Ook lees ik dat gechelateerd ijzer niet of slecht meetbaar is.
Dat blijkt uit de reactie van Easy life dacht ik.
 
En dan nu de goedkoopste ijzerbemesting ( en misschien ook wel de beste).

Akzo Nobel produceert Bolikel. Dat is een ijzermest in korrelvorm die wordt gebruikt door tuinders. Het zorgt ervoor dat bv komkommers in 8 dagen tijd van 6 cm naar 40 cm groeien. Er zitten goede chelatoren in die ervoor zorgen dat het opneembaar blijft voor planten. Ook het hele verhaal over Ph dat op de verpakking staat geeft aan dat het erg geschikt is voor gebruik in aquaria.

Bolikel is er in kiloverpakkingen en 5 kilo verpakkingen.
Meer dan 10 jaar terug heb ik bij een toeleverancier ( Horticoop) voor de tuinbouw 1 kilo gekocht voor �27,-.
1 theelepel van het poeder vervolgens opgelost in een liter water en naar behoefte telkens een paar cc van het water met Bolikel aan mijn planten in het aquarium gegeven. Een keer per jaar een liter water op deze manier aanmaken met Bolikel is voldoende voor mij. Planten deden het altijd met behulp van Bolikel zeer goed met als resultaat een kast vol bekers waaronder districtskampioenschappen en verschillende deelnames aan de Landelijke huiskeuring.

Ik heb inmiddels vaak wat Bolikel aan liefhebbers gegeven en gebruik het nog steeds. Als ik mijn best doe weet ik dat ik nog zeker voor 20 jaar genoeg heb.
Naast de Bolikel gebruik ik zeer sporadisch csm+b van aquariumbemesting.nl.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Nooit gedurft om tuinbouwbemesting te gebruiken.
Zijn er nog producten waarmee het kan.
Bv vloeibare bemesting voor kamerplanten? Pokon bv?
 
JurgenD zei:
Nooit gedurft om tuinbouwbemesting te gebruiken.
Zijn er nog producten waarmee het kan.
Bv vloeibare bemesting voor kamerplanten? Pokon bv?
Het voordeel van de kamerplantenbemesting is dat het ammonium bevat en je zo negatief en positief geladen stikstof hebt, wat zo zijn voordelen heeft.
Het nadeel is dat het ammonium bevat...
De NPK verschilt ook erg onder de producten, waardoor je snel "teveel" fosfaat kan toevoegen. Er zitten vaak ook nog iets van humuszuren in.
 

Terug
Bovenaan