vervanging easy led verlichting


BINCK

Member
Lid geworden
14 december 2016
Berichten
19
Leeftijd
55
Ik heb een Aquatlantis Fusion 200 van een jaar of 6 oud. Er zitten nog de orginele easy led balken in van het begin. Nu zitten er op verschillende plekken scheuren in de lamp en ik ben niet tevreden over de lichtkwaliteit. De rode planten kleuren te weinig en veel planten zijn te iel en willen alleen maar omhoog. Ik voeg CO2 toe en probeer het EI na te streven! Dus ik wil een andere verlichting!

Nu is mijn vraag welke verlichting past op mijn aquarium, hoor meer je leest hoe moeilijker het wordt!
Dacht zelf aan 2x Chihiros wrgb 2 90 of Twinstar S 3 90 hangend!
Dus als er andere goede opties zijn hoor ik het graag.

gr.Jan
 
Ik heb de Fusion 120 en daar zit al goed 100W boven dacht ik. Hoeveel watt zijn jouw leds op hoeveel liter dan met de oude? Aquatlantis heeft nu de led 2.0.
 
Ik heb 2 balken met op iedere balk 2 ledlampen van 44 watt, maar ik weet het niet zeker! Op krap 650 liter.

Maar wat is precies het verschil tussen mijn led en de 2.0?
 
Goede vraag maar ik heb de led 2.0 en die is op een 120cm bak al 53 W per balk. Ik denk dat 88W dus erg weinig is op 650 liter want mijn bak is 330 liter.
Toen ik de bak kocht was de 2.0 nog niet zolang op de markt volgens mij maar ik heb flink wat planten en ben er dik tevreden over.
 
Goede vraag maar ik heb de led 2.0 en die is op een 120cm bak al 53 W per balk. Ik denk dat 88W dus erg weinig is op 650 liter want mijn bak is 330 liter.
Toen ik de bak kocht was de 2.0 nog niet zolang op de markt volgens mij maar ik heb flink wat planten en ben er dik tevreden over.
4x 44 watt John.

Dat is 176 watt. Dat mag toch wel voldoende zijn.

Ik heb de eerste generatie leds op mijn bak. En de planten doen het goed.

Maar goed, een scheur in de balk is niet goed natuurlijk.
 
Wanneer ik lees over rode en naar licht reikende planten dan is er sprake, in ieder geval voor die planten, van een lichtintensiteitstekort! In jouw schoenen zou ik dan kiezen voor een lumen hoeveelheid van 30.000 lumen, anders gezegd zo'n 45+ lumen per liter water. Lumen is niet de beste licht eenheid maar wel de meest gebruikte. Hieruit kan je berekenen hoeveel balken je zou oeten hebben.
 
Na alle reacties gelezen te hebben zie ik dat ik moet er toch nog verder zal moeten verdiepen in het watt/ lumen verhaal. Ik heb in ieders geval ook het gevoel dat ik een lichtintensiteitstekort heb.
 
Het worden waarschijnlijk 2 Matrix Onex balken van 2 meter lengte die ik onder het bestaande Easyled profiel kan bevestigen. Dan heb ik meer dan 20000 lumen op 650 liter water. 30 lumen per liter dus meer dan voldoende.
 
die ik onder het bestaande Easyled profiel kan bevestigen.
Ik las dat ze wel passen op de Juwel en Eheim profielen maar lees niet hoe dat werkt met easy led profielen.
 
Het worden waarschijnlijk 2 Matrix Onex balken van 2 meter lengte die ik onder het bestaande Easyled profiel kan bevestigen. Dan heb ik meer dan 20000 lumen op 650 liter water. 30 lumen per liter dus meer dan voldoende.
Nou ja, dat is dus afhankelijk van je planten keuze. Wanneer je toch nieuwe lampen kiest zou ik gaan voor overwaarde. Vaak kom je er later achter dat het geen goed idee was om te bezuinigen op verlichting. 30 lumen per liter is overigens niet echt veel, zo'n beetje onderkant van een gemiddelde lichtintensiteit.
 
Nou ja, dat is dus afhankelijk van je planten keuze. Wanneer je toch nieuwe lampen kiest zou ik gaan voor overwaarde. Vaak kom je er later achter dat het geen goed idee was om te bezuinigen op verlichting. 30 lumen per liter is overigens niet echt veel, zo'n beetje onderkant van een gemiddelde lichtintensiteit.
Dat denk ik ook.
Je hebt een aquarium van 70cm hoog! Hoe hoger de waterkolom, des te meer licht heb je nodig om het te laten doordringen tot op de bodem.
Ik vrees dat je te weinig lumen hebt om licht minnende waterplanten te voorzien van voldoende licht.
 
Dus moet er eigenlijk nog een derde balk bij?
 
Dus moet er eigenlijk nog een derde balk bij?
Eerrlijk gezegd ken ik de matrix onex balken niet. Heb je meer info over deze verlichting?
 
Gevonden! Ik ga me er later vanavond in verdiepen. Je kan ook altijd Wilco van Azaqua om advies vragen. Als je je situatie uitlegt, dan krijg je van hem een eerlijk antwoord!
 
Het Daytime Onex systeem lijkt me prima. De kleurtemperatuuur van de beschikbare lichtprofielen zijn goed.
Met name de "plant" en de "color" ledbalken lijken me heel geschikt.
Zoals Ben al aangeeft is 30 lumen per liter niet overdreven veel. Je kan beginnen met 2 balken maar dan moet je daar je plantenkeuze op aanpassen.
Je kan altijd later nog beslissen om er een 3e balk bij te plaatsen als je meer licht eisende planten wil gaan houden.
Kies dan nu wel een power supply die berekend is op 3 balken.
Ik heb nog niet kunnen vinden of deze verlichting dimbaar is.
 
Ik denk dat de hoeveelheid echt van je plantenkeuze afhangt en ik heb veelal makkelijke planten in de Fusion en heb zo n 20 lumen. Maar goed het is maar net wat je wil natuurlijk.
 
Ik heb 3 Onex balken van 200cm besteld. Van alle 3 de lichtkleuren (plant, colour en fresh) 1 balk. Wel ff getwijfeld (2 plant, 1 colour) maar met 3 verschillende balken lijkt mij beter volgens mij.
De balken kunnen gedimd worden met een TC420.
Dus ben benieuwd naar het resultaat.
 
Ik ben geen techneut maar wel benieuwd hoe je dat op een Fusion kan bevestigen straks.
 
Ik ben ook geen techneut hoor maar heb wel een idee hoe ik ze ga bevestigen. Ik zal er foto's van maken en hier laten zien.
 
20220202_205555.jpg
 

Bijlagen

  • 20220202_205601.jpg
    20220202_205601.jpg
    284.7 KB · Weergaven: 99
  • 20220202_205619.jpg
    20220202_205619.jpg
    301.6 KB · Weergaven: 97
Hoi Jan,

Ben erg benieuwd wat je ervaringen zijn met de daytime onex!
 
Hoi Norbert,

Ik heb de onex verlichting nu 3 weken boven mijn aquarium hangen. en ik heb mijn aquarium 2 weken geleden opnieuw inricht/aangeplant.

Nu heb ik de 'plant'led vooraan, "colour'led midden en de 'fresh'led achteraan gemonteerd. Wat me nu opvalt is dat de planten vooraan harder groeien dan achteraan!
Verder zijn de balken aan beide zijde opgehangen en gaan de balken iets doorhangen door hun lengte van bijna 2 meter. Ik moet nog iets vinden om ze in het midden te ondersteunen.
 
En hoe is het uiterlijk van het licht? Bevalt het je?
 
Het licht is zeker sterk genoeg. Heb alle 3 de 'kleur' mogelijkheden door elkaar. Op de foto's zijn ze niet gedimd. Dimmer moet er nog tussen komen.
 

Bijlagen

  • 20220303_173327.jpg
    20220303_173327.jpg
    339.3 KB · Weergaven: 135
  • 20220303_173646.jpg
    20220303_173646.jpg
    440.7 KB · Weergaven: 130
Ziet er mooi uit! benieuwd hoe je planten groeien onder de lamp.
 
Ik denk dat de hoeveelheid echt van je plantenkeuze afhangt en ik heb veelal makkelijke planten in de Fusion en heb zo n 20 lumen. Maar goed het is maar net wat je wil natuurlijk.
Eindelijk! We zijn het eens; je plantenkeuze bepaald je lichtintensiteit...:););)
 
Hoi Norbert,

Ik heb de onex verlichting nu 3 weken boven mijn aquarium hangen. en ik heb mijn aquarium 2 weken geleden opnieuw inricht/aangeplant.

Nu heb ik de 'plant'led vooraan, "colour'led midden en de 'fresh'led achteraan gemonteerd. Wat me nu opvalt is dat de planten vooraan harder groeien dan achteraan!
Verder zijn de balken aan beide zijde opgehangen en gaan de balken iets doorhangen door hun lengte van bijna 2 meter. Ik moet nog iets vinden om ze in het midden te ondersteunen.
Dat je planten voorin beter groeien, zit hem waarschijnlijk in de lagere Kelvin waarde tov de fresh lamp achterin met de hogere Kelvin waarde.
 
Eindelijk! We zijn het eens; je plantenkeuze bepaald je lichtintensiteit...:););)

Dat je planten voorin beter groeien, zit hem waarschijnlijk in de lagere Kelvin waarde tov de fresh lamp achterin met de hogere Kelvin waarde.
Voor de duidelijkheid en bedoelt als aanvulling: Licht met een warmwitte kleur bevat meer rood wat belangrijk is voor planten. Als nadeel: rood dringt het minst diep door in water. Daarom is het slim om dat type lampen achterin te hangen omdat daar ook veelal de hoogste planten staan. Koelwit licht bevat juist meer blauw wat minder belangrijk maar niet onbelangrijk is voor planten. Maar juist dit type licht dringt dieper door in water wat dit licht meer geschikt maakt om voorin te plaatsen waar vaak ook lagere planten staan.
 
Dag Jan,
We zijn inmiddels anderhalf jaar verder,
ik ben benieuwd naar de ervaringen op langere termijn!
Ik heb een aquarium met vergelijkbare afmetingen en overweeg om mijn verlichting te vervangen met 3 rijen daytime balken, ook met de bedoeling van iets moeilijkere planten te kunnen laten groeien.
Gr, Kim
 
Ik heb een Aquatlantis Fusion 200 van een jaar of 6 oud. Er zitten nog de orginele easy led balken in van het begin. Nu zitten er op verschillende plekken scheuren in de lamp en ik ben niet tevreden over de lichtkwaliteit. De rode planten kleuren te weinig en veel planten zijn te iel en willen alleen maar omhoog. Ik voeg CO2 toe en probeer het EI na te streven! Dus ik wil een andere verlichting!

Nu is mijn vraag welke verlichting past op mijn aquarium, hoor meer je leest hoe moeilijker het wordt!
Dacht zelf aan 2x Chihiros wrgb 2 90 of Twinstar S 3 90 hangend!
Dus als er andere goede opties zijn hoor ik het graag.

gr.Jan
Wanneer rode planten alleen maar omhoog willen betekend dit dat ze "strekken" om voldoende licht te vangen. En dat houdt weer in dat je lichtsterkte onvoldoende is voor die planten. Wanneer je rode planten wilt houden betekend dat in elk geval dat je belichtingssterkte minimaal 45+ lumen per liter water aan moet kunnen. Daarnaast betekend "iel" dat de planten ook om meer voedsel vragen!
 

Terug
Bovenaan