Vervelling CPO Dwergkreeften


L

Laurens de Bruijn

Guest
Ik heb thuis een aantal bakken met CPO Dwergkreeften staan, maar naar mijn idee vervellen ze niet genoeg waardoor er soms 1 uitvalt. Ik ben benieuwd of iemand een idee heeft waaraan dit kan liggen, hierbij de volgende informatie:

  • Wekelijks 20% waterverversing
  • 1x in de 2 dagen voeding (JBL Novo Crabs)
  • Waterwaardes (PH, GH, Nitriet/Nitraat) zijn in orde (Wekelijks 1x Easy-Life Filtermedium)

Ik hoor graag van jullie!

Met vriendelijke groet,
Laurens
 
Ik weet niet veel over cpo kreeftjes, maar ik weet dat mijn krabbetjes niet vervellen als ze geen schoon water hebben. Ze vervellen ook alleen vlak na een waterwissel. Misschien dus wekelijks wat meer water verversen?
 
Ik zou denken dat 20% voldoende is. Zijn het volwassen kreeften want volgens mij vervellen die net als garnalen minder als ze volwassen zijn. Is je gh hoog genoeg zodat je voldoende mineralen in je bak hebt?
 
Mijn GH zit in alle bakken nagenoeg exact op een waarde van 8, is dit oké volgens jullie?

Inderdaad de oudere exemplaren vervellen sowieso minder vaak, maar juist voor de kweek zou ik graag zien dat deze wel eens verschalen :)

Toevoeging: Ik heb wel met regelmaat last van een kaamlaag op mijn aquariums (alleen de kleine kweekbakken), heeft dit verband?
 
Volgens mij is het net als bij garnalen dat de vrouwtjes vervellen voor ze eitjes dragen. Een kaamlaag zou volgens mij weinig invloed mogen hebben.
 
Ja daarom ook haha, zodat ze na de vervelling paren
 
http://www.garnalenforum.be/viewtopic.php?f=77&t=157

Hier staat juist dat de volwassen garnalen normaliter niet meer vervellen.

Bij garnalen is het zo dat als de eitjes rijp zijn ze het oude afwerpen en daarbij een geur produceren wat de mannetjes lokt. Ik zou denken dat dit bij de kreeften net zo gaat.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad ik zie het, geen idee dat dit zelfs meerdere maanden kon duren bij oudere dieren. Verder is de GH van 8 in orde toch?

Bedankt voor de antwoorden
 
Misschien krijgen ze te weinig eten want zijn best vreetzakken en met 1 keer in de 2 dagen is het maar karig.
 
Misschien krijgen ze te weinig eten want zijn best vreetzakken en met 1 keer in de 2 dagen is het maar karig.
Dan kan ik beter weer teruggaan naar dagelijks voeren misschien? Advies over welk voer? Gebruik nu JBL totaalvoer voor kreeften.

Ja dat zou best is ouderdom kunnen zijn hoor! Het is ook maar heel af en toe zo namelijk, het ging er mee meer om dat de rest niet heel rap meer leek te vervellen :)
 

Terug
Bovenaan