Wat is er nieuw

Vervelling of dode garnaal

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ronald78
  • Startdatum Startdatum
R

Ronald78

Guest
Dit lag vandaag achter een stuk hout, tamelijk beschut. Ik tel ook maar vier ipv vijf garnalen. Is dit slechts een vervelling of is dit een dode Japonica garnaal?

20150928_220543~01~02.jpg

Onderwater had het minder kleur dan op dat bordje. Daar leek het meer een lege huls. Maar inmiddels is ie al doorgespoeld, dus zo'n onderwater foto gaat niet meer lukken.

"Voor de resterende garnalen". Deze is dus dood? Zou ik wel balen vinden, ze zitten er pas sinds zaterdag in.

Bij nieuwe moet je vaak rekening houden met een paar uitval. Dat is normaal hoor.

Dit is duidelijk een vervelling van je japonica garnaal.
Aks hij in het een dode garnaal zou zijn geweest, dan was hij waarschijnlijk ondoorzichtig en wit gekleurd.
Omdat je de vervelling uit het water hebt gehaald, lijkt het wat meer op een dode garnaal, omdat er water in de vervelling blijft zitten waardoor hij de vorm van een garnaal blijft houden.

Ik heb met mijn eerste japonica vervelling precies hetzelfde gedaan, uit het water gehaald, en ook ik was er niet zeker van of het een garnaal was of een vervelling.
Het kan zijn dat je japonica zich even heeft teruggetrokken na het vervellen, dan komt volgens mij vaker voor.
Bovendien zijn japonica's hele goede verstoppers, zelfs als je ze nergens kan vinden, zullen ze er zitten.

Edit: je kunt hem beter laten liggen omdat de garnalen deze vervelling opeten en daardoor belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgen voor verdere groei van hun exoskelet

+1

Komt op mij inderdaad wel over als een schaal eigenlijk.. haal ze zelf nooit uit de bak, laat ze lekker liggen.
En inderdaad Japonica's zijn de beste verstoppers, heb vaak zat me rot gezocht om er ineens achter te komen dat ie vlak voor me neus ergens aan een tak hangt 😉

Voor de duidelijkheid even dit nog. Die op de foto is wel een vervelling lijkt me, maar buiten dat is er de eerste 2 weken altijd een kans op wat uitval door de nieuwe omstandigheden. Er is me ergens ooitverteld dat de uitval rond de 10% zou liggen maar zoveel heb ik zelf nog nooit meegemaakt hoor.
Vaker heb ik geen uitval gehad dan wel dus ik zou me daar niet nu al druk om maken verder.

Andere garnalen eten de schaal weer op en die gebruiken ze weer om zelf te kunnen verschalen.
Daar zit acht ik iets in van Chitin. Dat kun je ook in potjes kopen voor het verschalen. Zelf gebruik ik Dennerle Crusta fit hiervoor.

verveel je gauw, kan je lekker gamen ofzo.

Bedankt allemaal voor de reactie! Ik dacht, ik haal het maar weg want dat doe je ook met afgestorven plantenresten. In het vervolg laat ik het als lekker en nuttig maaltje gewoon liggen 🙂

@ corydorasfan1: wat bedoel je?

Ronald78 zei:
@ corydorasfan1: wat bedoel je?
Weinig inhoudelijks gok ik zo zijn/haar andere berichten er eens bijgepakt 😉

Het was inderdaad een vervelling, alle garnalen zijn er nog 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan