Ik heb geen probleem met de automatische waterwissel. Het is enkel dat het kostenplaatje om elke 3 dagen 1300 liter osmosewater te maken en op temperatuur te brengen niet gering is. Mijn kraantjeswater bevat al 50mg/l nitraat. Daarmee verversen is dus ook geen optie. Mijn vraagstelling is dan ook als alle waarden (pH, gh, KH, MS, fosfaat, nitraat,.....) nog goed zijn of onder controle te houden zijn door filtering op welke wijze dan ook men toch nog een waterwissel uit moet voeren en/of dit geen waterverspilling wordt.
Gewoon wat 50 cent van mij:
Je kan natuurlijk ook gewoon dat Osmose water direct in je aquarium laten druppelen.
Dan hoef je het niet meer op temperatuur te brengen, het mengt zich met de temperatuur van het water in het aquarium.
Met een booster pomp erop druppelt het nog wat sneller en heb je minder afval water doordat het water onder druk door het membraan wordt geperst.
Het aquarium moet dan wel op het riool aangesloten zijn zodat overtollig vies water weer weg druppelt.
Ipv dure mineralen toe te voegen zou je osmose+kraanwater tegelijk laten druppelen in je aquarium.
Bijvoorbeeld 50% verhouding of 70-30% verhouding afhankelijk van de kwaliteit van je kraan water.
De EC van het water zou ik voor nakweek discus tussen de 400 en 600 uS zetten.
Voor Wildvang, F1 en F2 zou ik tussen de 150 en 200 uS doen.
Wanneer je een 20 liter per uur in druppelt heb je per week zo'n 2x je aquarium ververst.
20 liter x 24 uur x 7 dagen=3360 liter, dat is bijna 200% op je 1700 liter.
Je gaat 50 discus in 4 meter groot brengen begrijp ik?
Is het een kale bak of doe je er ook planten zand en hout in?
Ik heb hier de grootste moeite om NO3 te laten verhogen in mijn 1400 liter.
Een bosje Cabomba zit er bij mij in en die trekt hier al alle NO3 er uit. Waterpest is ook zo'n nitraat vreter. Daarnaast kan je diverse drijfplanten zoals kikkerbeet of mosselplanten en zelfs eendenkroos erop zetten en gegarandeerd al je NO3 is weg.
Daarnaast gebruik ik BioHome wat volgens de verhalen na een maand of 6 ook NO3 eruit moet gaan trekken doordat het zuurstofarme delen in zich heeft waar dus de-nitirficatie zou kunnen gaan optreden.
Ik vraag me echt af of 50 discus op jouw tank echt een verhoging van NO3 gaan veroorzaken.
We praten hier over enorme hoeveelheden water. Je moet echt kilo's voer erin gooien wil je NO3 verhoging gaan meten.
Nitraat filter is in mijn ogen dan ook overdreven, in het begin dacht ik er ook serieus aan om er eentje op mijn bak te zetten, achteraf ben ik blij dat ik het niet gedaan heb.
Daarnaast wordt een Nitraat filter met zoutzuur (HCl) gegenereerd, dwz al het water wat langs het hars gaat zal NO3- vervangen door Cl-, je krijgt zo een overschot aan chloride in je aquarium en dus zal je moeten verversen. In feite zwemmen je vissen dan in verdund zoutzuur.
Het verversen doe je trouwens niet alleen voor je NO3 en PO4.
Via het voer komen meer afvalstoffen in het water wat we niet allemaal kunnen meten.
Daarnaast heb je een bacterie belasting op je water wat alleen maar toeneemt, bacteriële druk.
Gevolg je vissen worden ziek.
Natuurlijk kom je al een heel eind met ionen wisselaars en UV-C lampen.
Die UV-C zou ik er zeker op zetten wanneer je voor een gesloten systeem wil gaan.
Het dood gewoon alles wat er langs komt.
Als het water zo duur is in België dan zou ik ipv Osmose naar een anion-kation wisselaar gaan.
Je krijgt dan "puur water" zonder water te verspillen en zonder andere stoffen zoals dat chloride wat ik eerst zei bij de nitraat filter.
Natuurlijk net als je nitraat filter zal je ook deze moeten her-genereren maar dat is niet zo ingewikkeld.
Je druppelt dan direct het pure water uit je ionenwisselaar in je aquarium eventueel ook weer gemengd met gewoon kraan water zoals ik bij osmose al zei.
Initieel is zo'n ionen wisselaar wel een investering, je hebt twee pijpen met hars nodig. Ik zou wel voor pijpen van 150 cm gaan.
Actief kool is snel uitgewerkt, zeker op de hoeveelheid water waar jij het over hebt.
Het steeds vervangen van actief kool lijkt me duurder dan continue water wissel.
Andere filter media zoals zeoliet lijkt me ook niet echt goedkoop op de lange duur.
Wanneer je voor een kale bak zonder zand zonder planten gaat, je er ook nog eens continue waterwissel op zet, dan heb je in mijn ogen al helemaal geen bioloog meer nodig.
Scheelt je weer een 800 liter. Gewoon continue doorspoelen.
Hierboven heb ik het over een anion-kathion wisselaar die tussen het waterleidingnet en het aquarium zit.
Ga je voor een gesloten systeem dan kan je natuurlijk ook eens heel gek doen en zo'n ding tussen je bioloog en aquarium zetten.
Eventueel via een bypass wanneer je stroming te hoog is voor de ionen wisselaar.
Een combinatie UV-C lamp en zo'n ionen wisselaar zorgt voor redelijk schoon water.