Verversen ook als je geen nitraat meet?


J

Joeri77

Guest
Om mij zo goed mogelijk voor te bereiden op mijn nieuw aquarium 4x0.7x0.6 (1700 liter) had ik graag jullie mening omtrent verversen ook als er geen nitraat meetbaar is. Ik zou graag 50 discussen huisvesten maar het is moeilijk om elke 3 dagen (zoals ik in het verleden deed) 50% waterwissel uit te voeren. Vroeger gebruikte ik nitraat hars (20L),nitraat was niet meetbaar en vissen groeide als kool maar toch ververste ik elke 3 dagen. Met 1700L is dit iets moeilijker. Omdat ik ook zelfstandig geworden ben en minder tijd heb, zal ik terug met hars werken en enkel ververen wanneer mijn nitraat 25mg/l bedraagt.Bioloog zou 800L worden. Wat denken jullie?
 
De bedoeling is om in een gesloten systeem zo weinig mogelijk te verversen door middel van ionenharsen en enkel maar te verversen wanneer het nitraat boven de 25mg/l komt of harsen te regenereren. Ik ga ervanuit dat we enkel verversen om ons nitaat/fosfaat te verwijderen. Maar als we dit met harsen kunnen verwijderen waarom nog verversen? In mijn vroegere job kwam ik geregeld in waterzuiveringstations. Ons drinkwater komt ook van kanaalwater en in Houthalen-Helchteren zelfs afvoerwater van stortplaats. Bezinken,beluchten,uv,actiefkool,osmose en drinken maar......natuurlijk voorafgaand in het aquarium van minitrommelfilter en groot bioloog om het water zo weinig mogelijk te belasten. Realistisch of......?
 
Je aanname dat je alleen ververst voor nitraat/fosfaat is volgens mij niet juist. Dat zijn twee stoffen die we meten.... andere mineralen, hormonen etc meet je niet....maar ik hoor graag ook de mening van anderen :)
 
Inderdaad, hormonen kunnen we dan weer verwijderen door actief kool (dacht ik) en eiwitten dan terug met ozon. Mineralen voegde ik vroeger toe door middel van schelpen in het bioloog welk mijn pH ook stabiel hieid. Ik weet dat we dan een zeer steriele milieu creëren met ozon. Ik wil vooral duidelijk zijn dat het hem niet gaat om niet te willen verversen maar om niet onnodig te verversen (waterverspilling) en waarop baseren om te verversen als alle (te meten) waarden goed zijn.
 
Omdat mijn hoofdaquarium 12 x in jouw bioloog past heb ik weinig zinnigs te melden.
2500liter water zou zeker een mooie buffer moeten hebben om minder verwisselen mogelijk te maken. Maar 30 discussen is ook niet gering.
Ben zeer benieuwd naar het antwoord van de kenners. En naar je vormgeving.
 
wat is er op tegen om automatisch waterwissel te laten uitvoeren?

ik ben sws een voorstander van waterwissels. Maar wil graag een onderbouwing vanuit jouw oogpunt willen weten, puur uit interesse.

Want 50 discussen grootbrengen is nogal een belasting op je waardes
 
Ik heb geen probleem met de automatische waterwissel. Het is enkel dat het kostenplaatje om elke 3 dagen 1300 liter osmosewater te maken en op temperatuur te brengen niet gering is. Mijn kraantjeswater bevat al 50mg/l nitraat. Daarmee verversen is dus ook geen optie. Mijn vraagstelling is dan ook als alle waarden (pH, gh, KH, MS, fosfaat, nitraat,.....) nog goed zijn of onder controle te houden zijn door filtering op welke wijze dan ook men toch nog een waterwissel uit moet voeren en/of dit geen waterverspilling wordt.
 
Het is enkel dat het kostenplaatje om elke 3 dagen 1300 liter osmosewater te maken en op temperatuur te brengen niet gering is. Mijn kraantjeswater bevat al 50mg/l nitraat.
Dit had ik niet meegekregen en dan wordt het al een stuk meer werk en kostbaarder.
 
Je woont in België gok ik?

Je gaat beginnen met jonge of al oudere discussen? dat maakt een wereld van verschil.

Wat ik denk: als je met oudere dieren begint, en dus niet extreem veel hoeft te voeren kom je er denk ik wel met een lading nitraat/fosfaat hars en 50% wissel in de week.
zou dat wel haalbaar zijn 1x in de week?

Verder nog even de echte discus kenners afwachten hoor :))
 
Inderdaad rasechte Belg.....starten doe ik sowieso met een 70 tal kleine 5 a 6cm discussen.(in een 300 liter bak) dit is voor mij net het mooiste aan de hobby om ze te zien opgroeien. Is me in het verleden altijd gelukt (geen beginner)...wanneer ze een 12 tal cm zijn verhuizen ze dan naar het groot aquarium. De belasting in het groot aquarium zal dan nog steeds hoog zijn. Haalbaarheid van het verversen wekelijks is zeker geen probleem. Enkel, moet dit bij goede waterwaarden ook?
 
Inderdaad rasechte Belg.....starten doe ik sowieso met een 70 tal kleine 5 a 6cm discussen.(in een 300 liter bak) dit is voor mij net het mooiste aan de hobby om ze te zien opgroeien. Is me in het verleden altijd gelukt (geen beginner)...wanneer ze een 12 tal cm zijn verhuizen ze dan naar het groot aquarium. De belasting in het groot aquarium zal dan nog steeds hoog zijn. Haalbaarheid van het verversen wekelijks is zeker geen probleem. Enkel, moet dit bij goede waterwaarden ook?

Nouja kraanwater in België is ook een stuk duurder dan in NL... 1000L osmosewater is 2000-2500L water in totaal (bij een goede verhouding osmose/afval water)... als je dat 2x p/w nodig hebt vind ik dat heel veel (zowel in liters als in geld).

Definieer goed, alles wat wij kunnen meten kan goed zijn.
Er zijn ook zaken die wij als leek niet kunnen meten, zeker (groei)hormonen kunnen snel oplopen met een 70tal opgroeiende discussen.
Ik weet dat in de goudvissen wereld het ook niet werkt om ze goed op te groeien zonder vers water, ooit is een artikel gelezen over men die ook probeerde de vissen op te kweken zonder (lees weinig) verversingen en met allerlei attributen (harsen ect), ben bang dat voor discus hetzelfde geldt.

Er zijn zover ik weet ook geen middelen die zaken als (groei)hormonen opnemen / verminderen (kool doet dit ook niet overigens).

Zeker als je met jonge discussen gaat beginnen zal je er best een dobber aan hebben..
 
Laat ik allereerst primair stellen, dan ik geen ervaring heb met het werken met diverse harsen om de stoffen uit het water te halen.

Verder komt osmose water voorbij, op basis van de benodigde hoeveelheid liters zou ik altijd voor een ionenwisselaar gaan en niet voor RO.

Jonge discussen hebben diverse stoffen nodig (vitaminen mineralen) om goed te kunnen groeien. Of dit zonder waterwissel voldoende aanwezig blijft ondanks hars filtering en evt. toevoegingen, ik weet het niet.
Verder zijn er div. discusliefhebbers die met de EI werken, waarbij het nitraat ook zomaar rond de 20mg/l zit. Ik denk als jij voor een groep van 50 vissen wil gaan, je sowieso voor nakweek gaat. ik denk als je deze vissen went op en aan dit water, dan het mogelijk zonder je water zwaar aan te passen best goed kan gaan.

Ik denk dat ik persoonlijk de voorkeur zou geven aan een test op leidingwater met een wekelijkse waterwissel van minimaal 50%.
Wat is de geleidbaarheid van je huidige leidingwater? Alles tot 700 uS zou ik mij persoonlijk niet al te druk over maken, denk ik.

Ik zou wel proberen na te denken over een plan B voor als het niet werkt. Wat het juiste plan is, ik weet het simpel niet.
 
Ik heb geen probleem met de automatische waterwissel. Het is enkel dat het kostenplaatje om elke 3 dagen 1300 liter osmosewater te maken en op temperatuur te brengen niet gering is. Mijn kraantjeswater bevat al 50mg/l nitraat. Daarmee verversen is dus ook geen optie. Mijn vraagstelling is dan ook als alle waarden (pH, gh, KH, MS, fosfaat, nitraat,.....) nog goed zijn of onder controle te houden zijn door filtering op welke wijze dan ook men toch nog een waterwissel uit moet voeren en/of dit geen waterverspilling wordt.

Gewoon wat 50 cent van mij:



Je kan natuurlijk ook gewoon dat Osmose water direct in je aquarium laten druppelen.
Dan hoef je het niet meer op temperatuur te brengen, het mengt zich met de temperatuur van het water in het aquarium.
Met een booster pomp erop druppelt het nog wat sneller en heb je minder afval water doordat het water onder druk door het membraan wordt geperst.
Het aquarium moet dan wel op het riool aangesloten zijn zodat overtollig vies water weer weg druppelt.

Ipv dure mineralen toe te voegen zou je osmose+kraanwater tegelijk laten druppelen in je aquarium.
Bijvoorbeeld 50% verhouding of 70-30% verhouding afhankelijk van de kwaliteit van je kraan water.
De EC van het water zou ik voor nakweek discus tussen de 400 en 600 uS zetten.
Voor Wildvang, F1 en F2 zou ik tussen de 150 en 200 uS doen.

Wanneer je een 20 liter per uur in druppelt heb je per week zo'n 2x je aquarium ververst.
20 liter x 24 uur x 7 dagen=3360 liter, dat is bijna 200% op je 1700 liter.

Je gaat 50 discus in 4 meter groot brengen begrijp ik?
Is het een kale bak of doe je er ook planten zand en hout in?

Ik heb hier de grootste moeite om NO3 te laten verhogen in mijn 1400 liter.

Een bosje Cabomba zit er bij mij in en die trekt hier al alle NO3 er uit. Waterpest is ook zo'n nitraat vreter. Daarnaast kan je diverse drijfplanten zoals kikkerbeet of mosselplanten en zelfs eendenkroos erop zetten en gegarandeerd al je NO3 is weg.
Daarnaast gebruik ik BioHome wat volgens de verhalen na een maand of 6 ook NO3 eruit moet gaan trekken doordat het zuurstofarme delen in zich heeft waar dus de-nitirficatie zou kunnen gaan optreden.

Ik vraag me echt af of 50 discus op jouw tank echt een verhoging van NO3 gaan veroorzaken.
We praten hier over enorme hoeveelheden water. Je moet echt kilo's voer erin gooien wil je NO3 verhoging gaan meten.

Nitraat filter is in mijn ogen dan ook overdreven, in het begin dacht ik er ook serieus aan om er eentje op mijn bak te zetten, achteraf ben ik blij dat ik het niet gedaan heb.
Daarnaast wordt een Nitraat filter met zoutzuur (HCl) gegenereerd, dwz al het water wat langs het hars gaat zal NO3- vervangen door Cl-, je krijgt zo een overschot aan chloride in je aquarium en dus zal je moeten verversen. In feite zwemmen je vissen dan in verdund zoutzuur.

Het verversen doe je trouwens niet alleen voor je NO3 en PO4.
Via het voer komen meer afvalstoffen in het water wat we niet allemaal kunnen meten.
Daarnaast heb je een bacterie belasting op je water wat alleen maar toeneemt, bacteriële druk.
Gevolg je vissen worden ziek.




Natuurlijk kom je al een heel eind met ionen wisselaars en UV-C lampen.
Die UV-C zou ik er zeker op zetten wanneer je voor een gesloten systeem wil gaan.
Het dood gewoon alles wat er langs komt.

Als het water zo duur is in België dan zou ik ipv Osmose naar een anion-kation wisselaar gaan.
Je krijgt dan "puur water" zonder water te verspillen en zonder andere stoffen zoals dat chloride wat ik eerst zei bij de nitraat filter.
Natuurlijk net als je nitraat filter zal je ook deze moeten her-genereren maar dat is niet zo ingewikkeld.
Je druppelt dan direct het pure water uit je ionenwisselaar in je aquarium eventueel ook weer gemengd met gewoon kraan water zoals ik bij osmose al zei.
Initieel is zo'n ionen wisselaar wel een investering, je hebt twee pijpen met hars nodig. Ik zou wel voor pijpen van 150 cm gaan.

Actief kool is snel uitgewerkt, zeker op de hoeveelheid water waar jij het over hebt.
Het steeds vervangen van actief kool lijkt me duurder dan continue water wissel.
Andere filter media zoals zeoliet lijkt me ook niet echt goedkoop op de lange duur.


Wanneer je voor een kale bak zonder zand zonder planten gaat, je er ook nog eens continue waterwissel op zet, dan heb je in mijn ogen al helemaal geen bioloog meer nodig.
Scheelt je weer een 800 liter. Gewoon continue doorspoelen.




Hierboven heb ik het over een anion-kathion wisselaar die tussen het waterleidingnet en het aquarium zit.
Ga je voor een gesloten systeem dan kan je natuurlijk ook eens heel gek doen en zo'n ding tussen je bioloog en aquarium zetten.
Eventueel via een bypass wanneer je stroming te hoog is voor de ionen wisselaar.
Een combinatie UV-C lamp en zo'n ionen wisselaar zorgt voor redelijk schoon water.
 
Kleine correctie op mijn verhaal hierboven.
Ik zeg daar dat nitraathars met zoutzuur HCl wordt gegenereerd, dat moet zout zijn NaCl.
Het verhaal verder klopt wel, dus er wordt chloride Cl- aan het water afgegeven om het nitraat NO3- op te nemen.
Er ontstaat dus verdunde zoutzuur, HCl wat ook zorgt voor een beetje pH verlaging.
 
Het regenereren van nitraathars met zoutzuur nam ik wel met een korreltje zout ?.
 
Jouri
Als je alleen maar ververst op nitraatbasis en begint met jonge vissen dan kan het effe duren,maar een verhoogde nitraat komt er dan wel aan,en dit is niet groei-bevordenend.
En er zitten in water (vooral aquariumwater) meerdere groeiremmende stoffen die de groei gaan tegenhouden,stoffen die we niet meten met de huidige testset's,dus ook bij een groot volume kom je niet uit op waterverversen met enkel naar het nitraat te kijken,heb je ook nog eens nodig voor plantengroei,of het moet een kale bak zonder planten blijven tot de discussen groot zijn,is ook een optie.
 
harsen die je op basis van zout(en) regenereerd zijn niet zo heel geschikt voor een gesloten systeem. ze maken water niet zozeer zuiverder, ze veranderen de samenstelling.
het toaal aan opgeloste stoffen zal nog steeds toenemen. Bij zeewater is wat extra natrium of cloride geen probleem, bij discus is het minder gewenst.

Harsen die H+ of OH- afgeven maken het water wel zuiverder (maar kunnen ook de pH nogal beïnvloeden). Daar zou je wel een soort recycle unit van kunnen maken. Daarbij is het wel van belang dat organsiche stoffen niet worden weggevangen door dit soort harsen, actieve kool of speciale polymeren kunnen dat wel. de laatste zijn ook regeneerbaar.
UV-C kan helpen bij het verlagen van de bacteriedruk etc.
iets anders waar je naar zou kunnen kijken is een ozonator. werkt ook desinfecterend en breekt organische vervuiling snel af.

Er zijn verschillende technieken met verschillende nadelen die geen van allen volledig onderhoudsvrij zijn.
 
Zoals hierboven geschreven is, is alles mogelijk. Maar wat nu het meeste kostenefficiënt is... ik gok op verversen (zelfs hier in België)

Is grondwater geen optie?
 
Grondwater vanop 12 meter is inderdaad ook een optie. Misschien eerst dit over een nitraatfilter sturen en actiefkoolfilter en daarvan Ro water maken. Blijven verversen zal de beste uitkomst geven.....denkpiste(droom)van overfiltering en geen waterwissel zullen we maar opbergen. Alvast bedankt voor de goede raad allen
 

Terug
Bovenaan