Verversen van aquariumwater


Jaren heb ik mijn bakken zo ververst dat de inhoud van een bak in een maand tijd er doorheen ging. Dus gemiddeld 25% per week. De laatste jaren is mijn aquariumhobby
meer op een laag pitje komen te staan. Daardoor is water verversen ook minder geweest. Ik heb geen verschil gemerkt bij mijn vissen. Ik probeerde het water uit de kraan
op ongeveer dezelfde temperatuur te krijgen als in mijn bakken door mijn hand in de emmer te steken. Voor de zekerheid heb ik een thermometer in de wijsvinger van mijn
rechterhand laten aanbrengen.
 
Ik denk persoonlijk dat er niet een gouden weg is. Denk dat het moet passen bij jou gebruiken en tijd en je eigen bak. In de natuur gaat het ook niet altijd perfect
 
Ja dan hou je er wel rekening mee dus want dat maakt in temp flink uit soms.
 
Ja dan hou je er wel rekening mee dus want dat maakt in temp flink uit soms.
Daarom. Maar aankomende winter zijn mijn manen volwassen, dus dan is 2x 50% niet nodig, dus vandaar de 25%
 
Daarom. Maar aankomende winter zijn mijn manen volwassen, dus dan is 2x 50% niet nodig, dus vandaar de 25%
Ik heb de eerste 6-9 maanden 2x de helft ververst en daarna terug naar 1x 50%.
 
Dat kan ook natuurlijk 😊
Ik volg ook de EI dus dan ververs ik al de helft en dat doe ik al jaren. Dus door de komst van de Manen is er hier weinig veranderd eigenlijk.
 
Verversen gaat hier automatisch. Dagelijks zo’n 7%. Dat gebeurt dan gewoon met koud kraanwater.
 
Op het moment doe ik 2 keer per dag 80 procent water wisselen omdat ik een vis met popeye heb.
Normaal gesproken doe ik 2 x per week 50 procent wisselen. Ik heb een drukke bak met flink vervuilende vissen.
De bewoners merken er niets van, via een kraantje in het filter wordt het water toegevoegd en verwijderd.
Het water dat ik toevoeg is 1 a 2 graden kouder, heb ooit eens gelezen dat dit broedgedrag zou motiveren.
 
Laatst bewerkt:
20240509_125039.jpg
 
Op het moment doe ik 2 keer per dag 80 procent water wisselen omdat ik een vis met popeye heb.
Normaal gesproken doe ik 2 x per week 50 procent wisselen. Ik heb een drukke bak met flink vervuilende vissen.
De bewoners merken er niets van, via een kraantje in het filter wordt het water toegevoegd en verwijderd.
Het water dat ik toevoeg is 1 a 2 graden kouder, heb ooit eens gelezen dat dit broedgedrag zou motiveren.
Denk dat dat wel klopt, dat zie ik hier met de corydoras
 
Heb je dan altijd slangen door het huis liggen?
 
Klopt. Ik rol dan gewoon de tuinslang uit en koppel hem aan. Nu zet ik het kraantje open en strooomt het water eruit. Wil ik weer bijvullen, dan laat ik het kraantje open en zet de pomp uit/laag met dat schuifje (eheim). Nu kan ik de kraan open draaien en stroomt het zo door de filterslangen de bak in.
 
Een waterdief maakt de waterwissel een stuk makkelijker. Deze passen op keukenkranen zonder schroefdraad, en zijn verkrijgbaar in verschillende diameters.
 

Bijlagen

  • 17153252697024646924507520698825.jpg
    17153252697024646924507520698825.jpg
    3.3 MB · Weergaven: 9
Een waterdief maakt de waterwissel een stuk makkelijker. Deze passen op keukenkranen zonder schroefdraad, en zijn verkrijgbaar in verschillende diameters.
Ik heb zo n "adapter" Met schroefdraad en die draai ik er wekelijks even op en af.
 
Bv kan ik kiezen tussen spons of korf 17153766060351581123049.jpg en deze 1715376635066199732585.jpg gardena tuinslangaansluiting zit er al lang op, het spettrt wel met afwassen maar dat heeft hier geen prioriteit.
 
Bv kan ik kiezen tussen spons of korf Bekijk bijlage 375596 en deze Bekijk bijlage 375597 gardena tuinslangaansluiting zit er al lang op, het spettrt wel met afwassen maar dat heeft hier geen prioriteit.
Kijk eens naar dat systeem wat ik heb een aantal berichten hierboven. Deze kan je makkelijk erop en eraf klikken. Dan kan je met een normale stroom afwassen :D

Die heb ik ook op de mengkraan in het washok. Heb daar ook een uitstortgootsteen.
Aquarium loopt vanzelf leeg.
Washok is onder.
Wat dat betreft had ik mijn fishroom beter in de keuken kunnen maken. Had ik meteen de water afvoer en kraan op de goeie plek gehad haha
 
Bv kan ik kiezen tussen spons of korf Bekijk bijlage 375596 en deze Bekijk bijlage 375597 gardena tuinslangaansluiting zit er al lang op, het spettrt wel met afwassen maar dat heeft hier geen prioriteit.
Ja zo n ding heb ik ook in gebruik als ik ververs en draai hem er wel tekens even op en af.
 
Ik doe elke 1-2 weken iets van 10% terwijl dat officieel niet hoeft. Ik heb een walstead aquarium met potgrond en zand en veel planten. Een met vuurgarnalen en een met armanogarnalen en 10 of 11 ruby tetra’s (onmogelijk te tellen of er nog 11 zijn). Maar we hadden in het begin vrij veel fosfaat en daarom begonnen we met wisselen en de bakken doen het prima.
 
Ja met potgrond weet je nooit precies de samenstelling en met garnalen vindt ik dat link maar goed het schijnt goed te gaan.
 
Beste leden,
Dit keer wil ik in de EU hetvolgende aan de kaak stellen.

Namelijk, het verversen van het aquariumwater.
Je leest hier vaak diverse geluiden over. Er zijn mensen die wekelijks een wissel doen, en ook zijn er mensen die dat zeer sporadisch doen. Dan is er ook vaak nog het nodige verschil in hoeveel men ververst.
Als argument wordt vaak de reden genoemt dat waterwissels de waarden beinvloeden en dat dit "slecht" kan zijn voor het aquarium en zijn bewoners. En kun je beter met koud of warm water verversen en waarom dan wel??

Nu wil ik graag een discussie over de vraag hoevaak en hoeveel men eigenlijk kan/moet verversen en om de hoeveel tijd men dit moet doen.
Men kan bij deze discussie denken aan of het wel nodig is, en wat de eventuele nadelen zijn van een waterwissel.
Hoe reageren de bewoners op een waterwissel en wat zijn de eventuele effecten? Gebruik je warm of koud water hiervoor?

Zoals iedere maand wens ik iedereen heel veel plezier bij deze EU, en vraag aan iedereen om respect te tonen voor elkaar en elkaars berichten.
Zorg dat het een gezellige discussie wordt
:thumbs:
Het verversen van water in een aquarium hangt mede sterk af van het type bak. Bij aquariums met een zeer lage lichtsterkte kan verversen inderdaad nadelig werken. Destijds toen ik een dergelijke bak had zat het water er maanden in! EI adepten weten daarentegen dat water verversen met een veel kortere frequentie een noodzaak is om overvloedige voedingsstoffen te verwijderen. Beide genoemde uitersten kennen natuurlijk ook weer tussenvormen. Er bestaat dus niet echt een vaste methode, het is zaak om dit te bezien voor de eigen bak. Zoals dit overigens geldt ook voor alle zaken die effect sorteren op je bak. De dieren maar ook de plantensoorten beïnvloeden ook zo sterk de behandeling van elk aquarium en vragen om passende hardware. Wat dus ook weer een reactie geeft op je waterkwaliteit.
 
Ik doe maar wat… :)

Momenteel ververs ik ca 25 liter per week met regenwater. En vul ik Micro en Macro’s aan ‘uit de losse pols’ en de planten groeien per week de bak bijna uit. De snelgroeiers tenminste. De rest blijft mooi compact. Merk ook dat de Braziliaanse Klimop ook meer plezier krijgt in groeien sinds ik zelf met poeders ververs tov eerst de Complete.
 

Terug
Bovenaan