Verwaarloosde vijver weer helder maken?


S

Sean Vink

Guest
Wij zijn 6 maanden terug verhuisd naar een huis met een hele grote tuin, en daarin zat ook een vijver. Er was ons verteld dat er nog 2 goudvissen in de vijver zaten, maar omdat het water vrij troebel is en vol zit met alg en alles kunnen we ze niet echt zien. We hebben ze gezien, 2 15cm lange vissen, maar we willen er een paar extra bij in doen en ze beter kunnen zien. We hebben een waterornament en filter etc, maar mn vader zat na te denken om de vijver helemaal leeg te maken, dan het 20 jaar oude vijverfolie te vervangen en er kraanwater in doen. Maar als we de goudvissen dan terug doen in het schone water waar ze dus geen natuurlijk voedsel hebben, kunnen ze het dan wel overleven als we zelf vijvervisvoer voeren?

Alvast bedankt!

-Sean
 
Een paar grote metsel kuipen nemen met het oude water wat wel eerst door een filter is gegaan en dat later er weer in doen en aanvullen. dacht ik.
 
Lijkt me wel dat dat goed gaat . Als hij al zo oud is en je weet niet wat en of er ooit wel onderhoud is geweest is opnieuw beginnen geen slecht plan.
En die 2 goudvissen is niet ideaal in schoon kraanwater maar daar kunnen ze vast wel tegen.
Er zou zomaar en giga modderlaag op de bodem kunnen liggen te rotten.

Foto?
 
20170410_101249.jpg
20170410_101218.jpg
20170410_101210.jpg
 
Ligt idd een modderlaag, maar die is niet heel diep. Maar hij is er wel degelijk
 
Vijver ziet er niet lek uit! Gewoon met een (gehuurde!!) waterstofzuiger schoonzuigen en dan het water voor de ½ vervangen door kraantjes water.
Dan VEEL echte waterplanten erinen dan wordt de vijver glashelder!
Zet er een deugdelijke filter op, hoe groter hoe beter, en (helaas) ruim de goudjes op en plaats gewoon elritsen en windes o.i.d. Neem geen woelende en plantetende vissen.
Wel kun je er een paar Anchristus dolichopteres in zetten, die eten heel veel algen!

Ik zou de vijver zeker niet leeg halen, allemaal overbodig werk!
 
Nouja ik ben nou niet zo zeer van plan de goudjes 'op te ruimen'. Ik neem hen hun vijver niet zomaar af door ze door de wc te spoelen. Komop zeg, ik waardeer je hulp maar dat gaat me wat te ver. De vijver moet haast wel lek zijn, gezien het feit dat er een rietplant ingroeit die toch ergens zijn wortels kwijt moet. Het filter is al voor gezorgd, kwam met dat waterornament dat je in de achtergrond kunt zien. Het water kan ook wel wat hoger staan, maar is dat niet waarschijnlijk dus omdat de vijver wel echt lek is.. Ik zie wel wat we er mee doen. Maar die vissen blijven er mooi in zitten ;)
 
Ik weet niet waarom jij mijn raad om de goudjes op te ruimen vertaalt met door de WC spoelen. Dat heb ik niet gezegd en bedoel ik ook niet zo! Ik bedoel alleen aan te geven dat goudjes er de (mede) oorzaak van zijn dat je vijver zo troebel is, en als je een oplossing wil die afdoende is dan, moet je de oorzaken aanpakken.
Goudjes opruimen is in mijn optiek, afgeven aan mensen die ze wel graag willen hebben! En die zijn er zat, hoor!
IK ben een dierenliefhebber, en zal alleen dode of doodzieke vissen na euthanasie door de WC spoelen.
 
En een rietplant die groeit betekend niet dat ie lek is.
Ligt er ook nog aan welke maar die wortelt ook wel zonder bodem
 
Ik zie het probleem niet zo met goudvissen. Mijn vijver is helder en wel met goudvissen. Gewoon een goed filter plaatsen, genoeg planten erin en als je 'planteneters' hebt er voor zorgen dat ze niet gemakkelijk bij de planten kunnen komen om er aan te knabbelen. Bij mij laten mijn goudvissen de planten met rust. Ik weet wel van koikarpers dat ze geen enkele plant met rust laten. En ja goudvissen grondelen, maar een goed filter maakt je water helder.
Als je besluit om op nieuw te beginnen kun je de twee vissen tijdelijk in een grote speciekuip plaatsen met wat water uit je vijver. Wel regelmatig water verversen en niet in de zon plaatsen i.v.m. de watertemperatuur. Op internet (schonevijver.nl) lees ik dat je pas na 4 tot 6 weken in een nieuw aangelegde vijver vissen kunt plaatsen. Dit heb ik in het verleden ook zo gedaan herinner ik me. Het water moet 'rijpen'. Houdt hier rekening mee voor je twee vissen, dat ze een tijdje apart moeten zitten.
Ik zou zelf opnieuw beginnen omdat je aangeeft dat het folie oud is en dat het lek is.
Heel veel succes gewenst. Ben benieuwd wat je gaat doen.
 
Ik zie het probleem niet zo met goudvissen. Mijn vijver is helder en wel met goudvissen. Gewoon een goed filter plaatsen, genoeg planten erin en als je 'planteneters' hebt er voor zorgen dat ze niet gemakkelijk bij de planten kunnen komen om er aan te knabbelen. Bij mij laten mijn goudvissen de planten met rust. Ik weet wel van koikarpers dat ze geen enkele plant met rust laten. En ja goudvissen grondelen, maar een goed filter maakt je water helder.
Als je besluit om op nieuw te beginnen kun je de twee vissen tijdelijk in een grote speciekuip plaatsen met wat water uit je vijver. Wel regelmatig water verversen en niet in de zon plaatsen i.v.m. de watertemperatuur. Op internet (schonevijver.nl) lees ik dat je pas na 4 tot 6 weken in een nieuw aangelegde vijver vissen kunt plaatsen. Dit heb ik in het verleden ook zo gedaan herinner ik me. Het water moet 'rijpen'. Houdt hier rekening mee voor je twee vissen, dat ze een tijdje apart moeten zitten.
Ik zou zelf opnieuw beginnen omdat je aangeeft dat het folie oud is en dat het lek is.
Heel veel succes gewenst. Ben benieuwd wat je gaat doen.
Grotendeels mee eens.
Alleen ik zou gewoon een deel van het water hergebruiken.
Ik denk alleen dat er geen filter aanwezig is. Bij het waterornament zit waarschijnlijk gewoon alleen een pompje.
Ook weet ik vrij zeker dat het troebel zijn van de vijver niet door de paar goudvissen komt.
 
Vijver ziet er niet lek uit! Gewoon met een (gehuurde!!) waterstofzuiger schoonzuigen en dan het water voor de ½ vervangen door kraantjes water.
Dan VEEL echte waterplanten erinen dan wordt de vijver glashelder!
Zet er een deugdelijke filter op, hoe groter hoe beter, en (helaas) ruim de goudjes op en plaats gewoon elritsen en windes o.i.d. Neem geen woelende en plantetende vissen.
Wel kun je er een paar Anchristus dolichopteres in zetten, die eten heel veel algen!

Ik zou de vijver zeker niet leeg halen, allemaal overbodig werk!


Anchristus dolichopteres kan die in de vijver? Niet winterhard toch?
 
een nieuwe vijver heeft altijd een paar jaar nodig om een stabiele vijver te worden, deze vijver is wat verwaarloosd maar als je er ff wat tijd in steekt kwa schoonmaken ( bodum stofzuigen ) dode planten verwijderen, veel nieuwe zuurstofplanten en moeras planten plaatst en een goed filter dan is hij zo weer kraak helder
 
Is gebleken dat dit wel kan....! Zit bij mee entje van 12 cm ( man) in een speciekuip van 90 liter met 5 goudjes en VEEL plantjes en die leeft nu toch alweer 3 zomers en winters in deze bak...En die staat OP de bodem niet ERIN.
Is kerngezond en heel actief!
 
Als er een dikke laag blubber inligt (>10cm) zou ik eerst een deel eruit halen , maar niet alles .
En flink wat zeewierkalk over het slib gieten .
Dan zorgen voor voldoende zuurstofaanvoer en zowel zuurstof als moerasplanten .
Die goudvissen zijn het probleem iig niet .
Als het drijvend spul wat ik aan de oppervlakte zie losligt , verwijderen .
 

Terug
Bovenaan