Verwamingselement testen


R

Remi117

Guest
Beste allen,

Ik heb 2e hands een Aquarium en toebehoren overgenomen.

Het verwarmingselement wordt niet (met de hand) voelbaar warm.
Er brandt wel een lampje.

Hoe kan ik nu testen of het verwarmingselement werkt?

Alvast bedankt voor de reactie.

Mvg,

Remi
 
Een verwarmingselement wordt echt onmiddellijk warm als je het insteekt. Dat is echt een kwestie van 1-2 seconden. Zodra je voelt dat hij warm wordt moet je hem ook onmiddellijk uittrekken, anders kan hij oververhit raken.

En als hij warm is niet meteen in 'koud' water onderdompelen.

Anders kun je het testen door het element op de hoogste stand te zetten en in een met water gevulde emmer (kamertemperatuur gaat het snelst) te hangen. Dan moet het water na een aantal uren opgewarmd zijn.
Hang er dan wel een luchtpompje bij zodat je watercirculatie hebt, anders heb je kant dat door het stilstaande water het element te vroeg afslaat. Een klein intern filtertje voldoet hiervoor echter ook.

Ik zou dat zelf niet doen, bang dat er een lek in het verwarmingselement zit, hij klinkt mij als stuk in de oren.
 
Als het verwarmingselement niet warm wordt (staafverwarming) en deze staat op de hoogste stand ingesteld dan is het element niet goed meer. Normaal wordt deze zo heet dat je je hand verbrand. Oppassen met testen dat als je deze boven water test en deze heet wordt je dan de staafverwarming moet laten afkoelen voordat je deze weer in het water legt. Hoewel speciaal glas kan deze knappen.
 
Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga er mee retour naar de verkoper.
 

Terug
Bovenaan