Verwarmen IBC container in de winter


Jones

Well-known member
Lid geworden
23 februari 2011
Berichten
10,227
Locatie
Zundert
Een aantal weken geleden heb ik 4 IBC-containers van 1000l. per stuk gevuld met water om mijn goudvissen in te laten overwinteren. De containers staan buiten op een beschutte plaats en zijn ingepakt met 4 lagen 3cm. noppenfolie. Bovenop worden de bakken nog afgedekt met professionele noppenfolie (voor kassen e.d.).

Toen ik gisteren naar de visjes ging kijken had het water een temperatuur van 6 graden. De visjes zwommen nog prima rond, wel wat trager dan normaal. Maar nu het volgende: als dat water nu al 6 graden is, wat gebeurt er dan als de buitentemperatuur naar -10 zakt?

Ik wil geen risico nemen en alvast een paar verwarmingselementen bestellen, zodat deze wanneer nodig ge�nstalleerd kunnen worden. Zat zelf aan J�gers van 300W te denken, maar misschien is dat te zwaar? Het water hoeft maar naar 6 graden opgewarmd te worden.

Ik besef me dat dit geintje behoorlijk wat energie kost. Kan iemand aangeven hoeveel ongeveer, gesteld dat de elementen er 4 maanden in hangen? Ben hier zelf niet zo goed in :rolleyes:

Is er nog wat dat ik met de luchtpomp kan doen? Deze staat in het kippenhok, maar zuigt wel koude lucht aan. Ook inpakken met noppenfolie?


De containers

0kI8qr2e4Tc9nE7vhH_Jdu0xX1twdHdX.jpeg



Pomp in het kippenhok

0kI8qr2e4Tc9nE7vhH_Jdu0xX1twdHdX.jpeg
 
Fabienne, is het heel erg als de temperatuur zakt onder die 6 graden? Ik neem aan ( weet ik niet) dat de temperatuur in de vijver ook verder zakt. Als je de bakken gewoon ijsvrij houdt met de luchtpomp of zo'n vijver-ding ( ijsvrijhouder) dan zit je toch wel goed?
 
In m'n vijver wordt het niet kouder dan 6 graden op de bodem, maar de containers staan boven de grond dus dat is een andere situatie.

Over de gewone goudvissen maak ik me niet zoveel zorgen, maar wel over de sluiers. Daar zitten een paar erg vergroeide exemplaren tussen en juist bij hen kan een te lage temperatuur problemen veroorzaken (zwemblaas). Ik heb alleen geen flauw idee hoe ver de temperatuur in die bakken nog gaat zakken en wil niet het risico nemen dat het te koud wordt en ik dan nog alles moet uitzoeken en geschikte thermostaten moet aanschaffen.

Heeft iemand hier ervaring mee met bijv. koi?
 
Ik heb zelf 4 jaar geleden het zelfde gehad maar dan met een koi vijver. Wegens verbouwing heb ik een bovengrondse bak gemaakt onder de carport (3 zijden open). Deze bak heb ik geheel ge�soleerd met 10cm. tempex platen. Toen het zeil erin en toen water en vis etc. Bij de uitloop van het filter bevroor mij de hele boel. Ook heb ik er een luchtpomp in gehad die het water enigszins ijsvrij hield op de plek waar de schijf lag (overige vroor dicht). De koi's zijn hier echter goed doorheen gekomen alleen ��n steur van ong. 1 meter heeft het niet overleefd. Dus wat ik zou willen zeggen: onderschat het verschil van het in en boven de grond hebben van een bak/vijver niet. Het dichtvriezen zal wel gebeuren afhankelijk van de hoeveelheid vorst. Mijn advies is om het geheel goed te isoleren en een luchtschijf aan het oppervlak te plaatsen, zodat het oppervlakte water in beweging blijft. Leg hem niet onder in de bak want dan haalt hij het (warmere) water onder omhoog en koel je de hele bak af. Verwarmen zou ik persoonlijk niet aan beginnen want als ik even stel reken kom ik uit op:

4 x jager 300 watt. (als de temperatuur onder de 6 graden is buiten wat me in een echte winter redelijk lijkt, zullen ze 80% van de tijd moeten verwarmen)

4x 300 = 1200 watt/uur * 0,8 (80%) zit ik op 960 watt/uur.

960 * 24 = 23,04 Kw/dag

4 maand is circa 122 dagen dus 122 * 23,04 = 2810,88 KW

Uitgaande voor t gemak dat 1 KW ongeveer 23 Eurocent kost kom je uit op een slordige 645 euro (kan meer worden als de heaters continue branden).

Daarnaast durf ik niet te zeggen of de capaciteit van de heaters te veel of te weinig is, daar weten anderen vast meer van.

Nogmaals dit is mijn mening, ik zeg niet hoe je iets wel of niet moet doen. Ook ging het bij mij om een koivijver en vroor het die winter behoorlijk hard.

Succes
 
Bedankt voor de info, Blox! Dat stelt me wel enigszins gerust.

De luchtballen hangen zo'n 30 cm. onder het oppervlak, daar had ik al rekening mee gehouden. Ik kan ze eventueel wat hoger hangen als het echt koud gaat worden.

Denk je dat ik met de isolatie goed zit? (4 lagen 3cm. noppenfolie + afdekken met professionele noppenfolie)

Weet je toevallig nog tot hoever de watertemperatuur zakte?
 
Poeh of het qua isolatie voldoende is durf ik niet te zeggen. Is van meerdere factoren afhankelijk denk ik (wind, hoeveelheid vorst etc). Op het oppervlak was het ijs en daaronder zou het ongeveer tussen de 0 en 5 graden zijn geweest (exact weten doe ik het niet).

Kun je de bakken niet ergens kwijt in een schuurtje oid?
 
Ze nemen nogal veel ruimte in. Ik ben al blij dat ze hier kunnen staan.

Nogmaals bedankt voor je info :)

Andere ervaringen zijn welkom!
 
Ik heb van Chlo� geleerd om de luchtpomp binnen te zetten. Zo blaas je warme lucht in de bakken. Is dat geen optie voor je?
 
Als je nu een kist neemt, of aardappelkist, Bekleed ook met folie.
Zet hem rechtop,maak een deurtje.
Hang r een 25 watt lamp in,pomp ook in de kist.
Lamp verwarmt de kist, maar ook de lucht,in de kist.
Pomp zuigt de warme lucht op,en na een tijd is alles warm.



Met 300 watters is het niet te verwarmen, en kost je een vermogen.
 
Helaas, Mitch... de bakken staan in een achtertuin op het platteland zo'n 30m van het huis (dat nog niet bewoond is). Een paar meter er vandaan staat wel een loods, maar deze is goed afgewerkt/opgeknapt en ik kan dus nergens de slangetjes naar binnen stoppen.

Zou het een idee zijn om een kartonnen doos te bekleden met isolatiemateriaal en daar de pomp in te zetten? Ik heb nog wat tempexplaten liggen.
 
Waarom moet je dan ook zo'n grote tuin nemen? :D
 
Bertus, je bent briljant!

Zou ik dat ook met een (eventueel verstevigde) kartonnen doos kunnen doen? Het wordt niet nat. Of een curverbox?
 
mcc95 zei:
Waarom moet je dan ook zo'n grote tuin nemen? :D
Hahaha, was het maar mijn tuin! Het is van m'n schoonbroer.
 
Alleen de pomp isoleren maakt geen verschil. Er is geen warme lucht om ge�soleerd te worden. Er moet dus wel warmte zijn om te isoleren. Bertus idee kan dus een oplossing bieden.
 
Hout isoleert ook,beter ,he.

Zo werkte mijn broedkast voor de kippe-eieren ook.

Met thermostaat. aan-uit ......aan-uit.

Bij jou mag hij gewoon blijven branden.
 
Ik heb nog een e-27 lampvoet liggen, dus dan hoef ik alleen een lampje te kopen.

Hout isoleert idd. beter, maar een curverbox heb ik nog liggen dus dan kost het verder niets ;). De binnenkanten worden ge�soleerd met 1 cm. dikke tempexplaten (heb ik ook nog liggen), kan er eventueel meerdere lagen op doen.
 
Die curver isoleren???? Waarom? is al isolatie.
 
Hoe meer hoe beter toch?
 
Weet niet of je tussen de landerijen woont, maar een optie is om strobalen eromheen te zetten. Doen ze ook veelal bij boerderijen om de ventilatiegaten/ramen aan de ondergedeelte van een boerderij wat te isoleren van buiten af.
 
Als je toch boer gaat spelen...... strobalen.
 
Dat zou een idee zijn, Crash, maar ik zie mezelf niet naar de buren gaan voor strobalen ;).

Denk dat ik het idee van Bertus maar ga proberen. Dat krijg ik wel in een middagje in elkaar geknutseld.
 
Weet je de minimale aftestellen temperatuur van de elementen Fabienne?
 
Volgens mij is de laagste temperatuur die je in kan stellen 18 graden. Nu weet ik dat een 300W J�ger-element een 1000l. bak van kamertemperatuur naar 27 graden kan verwarmen, maar hoe ver die gaat als het vriest buiten? Zou een beetje stom zijn als je 'm zo laag mogelijk instelt en de bakken tot 10 graden verwarmd worden. Energieverspilling...
 
Nou precies daar zit ik ook aan te denken maar is denk ik allemaal afhankelijk van wat voor winter het gaat worden iig.

Wind speelt ook een grote factor maar je geeft aan dat ze beschut staan dus is al een pluspuntje.

Is allemaal lastig hoor,is ook met de luchtpomp want als de ruimte waar de pomp staat een veel hogere temperatuur heeft dan de omgeving daar buiten waar hij z'n lucht vandaan haalt heb je ook weer condensvorming en kunnen pompen slecht tegen bv.
 
Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar als die bakken in een omgeving staan waar het 0 graden is dan zal de bak plus inhoud ook 0 graden worden, hoe goed je ook isoleerd. Je vertraagd enkel het afkoel proces.
 
Klopt helemaal maar vandaar dat Jones dus met verwarming gaat werken ;)
 
Ik denk over dit onderwerp in een heel andere richting , die nagenoeg kosteloos is tov de eerder aangehaalde adviezen .
Jij wilt je water rond de 6 graden , mag het ook warmer .

Ik denk dat je eerder zoiets moet maken , alleen dan iets groter . Kost je een dagje werk om te maken .

koeling:verwarming.jpg


Dit heb ik met succes toegepast op een bak van 400 liter om te koelen van 24 graden naar 8 graden .

Nu heb jij meer water , dus moet je een iets grotere slang toepassen en grotere pomp en genoeg meters (minstens 30 meter , is op de foto ook zo ), en ver verder uit elkaar .
Als je dit zo maakt blijft je water dus mooi rond de 8 graden (het water zal de grondtemperatuur aannemen en die zakt in putje winter niet verder)
Wil je het nog beter doen leg hem dan in het grondwater (dan wordt de koude ook beter mee afgevoerd)

Is echt een supersysteem (heb het nog liggen mocht ik ooit weer grondeltjes gaan houden binnen , maar denk eraan , maak een goed voorfilter , dat je wekelijks kunt schoonmaken en koppelingen om er een drukpomp op te zetten .

Door deze slangen liep bij mij dus ook het aquariumwater .
 
Dat lijkt me een prima systeem, maar dan moet ik wel een hoop kosten maken. Ik heb maar 1 filter + pomp (die zit nu op de vijver). In de bakken hangen alleen bruisballen, zodat het water in beweging blijft. Dan zou ik voor iedere bak een pomp moeten kopen + een aantal meters slang + ik kan zelf niet graven dus daar moet ik mensen mee lastig vallen.

Ik ga eerst het ideetje van Bertus in elkaar zetten en testen, mocht dat niet voldoende werken dan zal ik naar jouw optie kijken.

Bedankt voor je inbreng, Erwin :)
 
Voor bij het idee van Bertus: let er wel op dat het een lamp is die warmte afgeeft. Een 25W led lamp zal maar zeer weinig warmte afgeven, bijvoorbeeld.

~ Ivo
 
Daar heb ik aan gedacht. Ik heb daarstraks een 25W gloeilamp met energielabel D gehaald. Hell yeah! :p
Erg tegennatuurlijk voor mij, maar voor dit doel is de belachelijk ineffici�nte gloeilamp perfect.
 
Mascha&Ivo zei:
Voor bij het idee van Bertus: let er wel op dat het een lamp is die warmte afgeeft. Een 25W led lamp zal maar zeer weinig warmte afgeven, bijvoorbeeld.

~ Ivo

Als er 1 ding is wat niet zal werken is zoiets het wel .
Je kan niks verwarmen zonder er veel energie in te stoppen .
De warmte van je lampje stelt niks voor , hoe zwaar je hem ook neemt . Overigens ooit al een een luchtpomp in je handen gehad ???

Wat je ook kan doen is een boer een kar stalmest laten verzorgen en daar je slangen in stoppen , afdekken met stro en klaar !
 
Zo heb ik vroeger mijn vijver wel ijsvrij gehouden.
Stond de pomp wel binnen.

Dir hoeft niet ijsvrij te blijven.
Wel een een flink wak.
 
Ik denk ook dat de lamp bij de luchtpomp geen toegevoegde waarde zal hebben en enkel de energiekosten nog iets helpt verhogen.
 
Jones zei:
Bertus, je bent briljant!

Zou ik dat ook met een (eventueel verstevigde) kartonnen doos kunnen doen? Het wordt niet nat. Of een curverbox?

Koelbox! Probeer dat eens!
 
Seabait zei:
Ik denk ook dat de lamp bij de luchtpomp geen toegevoegde waarde zal hebben en enkel de energiekosten nog iets helpt verhogen.

Ja , denk ik ook .
Je luchtpomp zelf regenereert al meer warmte dan een lampje .
Als ik mijn 60 of 100W luchtpomp soms afzet , kan ik hem bijna niet in mijn handen houden , zo warm .
Eerste stuk luchtslang ziet meestal bruin/zwart , zo warm wordt het . Maar die warmte is na een paar meter al flink afgekoelt .
 

Terug
Bovenaan