Wat is er nieuw

Verwarmen met een PTC-heater

aquatiem

Member
Lid geworden
27 november 2024
Leeftijd
73
Is er iemand die ervaring heeft met het verwarmen van het aquarium met een PTC-heater?

Laatst bewerkt:
Volgens mij heeft @Ice er ook een in gebruik.

Ja ik heb er meerdere in gebruik voor mijn grote bak een 2000 watt titanium heater aangestuurd door een schego thermostaat.

In de kleine bak een titanium heater van 500 of 600 watt aangestuurd door een aquamedic t controller.

De term ptc kende ik in elk geval niet.

Ik gebruik er ook al een sinds een jaar of 5

Ik heb een thermometer in m’n bioloog die de titanium heater stroom geeft als t te koud wordt. Dus hetzelfde concept als hierboven.. hij kan ook stroom geven aan een cooler bij te warm geloof ik.

Anyhow, inkbird is ook zo’n ding. Geef het een naam. Als je temperatuur maar wordt gemeten en verwarmd waar nodig.

PTC = Positive Temperature Coefficient. De weerstand wordt hoger naarmate de temperatuur hoger wordt. Met andere woorden, naarmate de temperatuur hoger wordt gaat hij vanzelf minder stroom opnemen. Hij begrenst dus zelf de temperatuur.

Volgens mij doen die glazen verwarmers van aquatlantis dat ook.

Bedankt voor alle reacties. Hoe het werkt wist ik al. Maar wat is het voordeel ervan. Ze zijn wel duur.

Een voordeel zou kunnen zijn dat ze niet oververhit raken als ze hun warmte niet kwijt kunnen. Dit doordat ze vanzelf minder stroom gaan nemen vanaf een bepaalde temperatuur.

De toepassing is industrie maar ook hobby (aquarium)

Deze geven beiden dezelfde info:
Aquarium: https://schego.de/en/hobby/aquarium-technology/heaters-and-thermostat/
Industrie: https://schego.de/en/industrial-app...lling-technology-for-industrial-applications/

Deze thermostaat laat duidelijk ook andere toepassing dan aquarium zien met een regelbereik – 55 to + 125 °C

Onbreekbaar en zeewaterbestendigheid is het grootste voordeel volgens een hele oude promo film van fabrikant.

Je moet altijd gebruik maken van een losse thermostaat, je zou dus ook meerdere heaters kunnen aansluiten op hun thermostaat tot 2KW, misschien handig voor extreem grote aquariums >2000L lijkt mij?

Het zal ongetwijfeld een goed Duits kwaliteits product zijn maar of dat echt voor een “gewoon” aquarium nodig is ……….?

Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties. Hoe het werkt wist ik al. Maar wat is het voordeel ervan. Ze zijn wel duur.
Zeewater bestendig en onbreekbaar en dat ze er in hoge wattages zijn is voor mij de reden dat ik ze gebruik.

Ook heeft bijvoorbeeld de aqua medic er een mooi schermpje bij waar je de temperatuur op kan af lezen.

Je betaald er inderdaad meer voor en de een heeft dat er voor over en de ander vind het maar onzin of geldverspilling.

Nodig is altijd een lastig woord. Vroeger hadden auto's geen startmotor, maar een zwengel waar je aan moest draaien. Dat werkte ook gewoon. Maar het comfort om alleen maar aan een sleutel te draaien wordt wel erg gewaardeerd.

Schego noemt in hun verhaal wel een belangrijk punt. Zolang de verwarmer koud is kan hij meer vermogen geven. Normaal gesproken is meer vermogen riskant. Als je dan te weinig stroming hebt, of het ding is niet volledig ondergedompeld dan zou het ding bloedheet kunnen worden. Deze is daartegen beveiligd. Je kunt dus meer watts leveren en toch garanderen dat je geen vissin met brandwonden krijgt. En thermostaat heb je natuurlijk evengoed nodig. Water van 35-40 graden is voor de meeste soorten te warm.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan