Verwarming open bak


I

Irmama

Guest
Ik heb een open bak van 80cm. Er hangt een nieuw 200wat verwarmingsstaaf in. Kamertemperatuur is overdag 20, snachts 17. Ik krijg de bak niet warmer dan 24 graden. In het begin (paar weken terug) haalde hij nog wel warmere temperaturen. De thermostaat staat op Max (32 graden). Ik heb er een energiemeter tussen gehangen. Hieruit blijkt dat hij toch veel uit staat, en dus ondanks het niet bereiken van de temp. toch afslaat.

Ik heb natuurlijk een niet ge�soleerde open bak. Kan me voorstellen dat dat lastiger op temperatuur te krijgen is. Moet ik er meer vermogen in hangen? Of voor andere opties kiezen? Of het gewoon houden op 23-24 graden?
 
Wat denk je ,hoeveel warmte de lucht in gaat,met een open bak.
En de koude op het water?
Kijk dan toch of je er iets op kan maken.
 
ik heb een 6mtr open bak met 2 eheim 300W erin.
die staan op 28 gr en de bak is 26 - 24 gr (26 bij de element 24 6 mtr verderop).
in de 120 cm open bak staat de eheim 200W op 21 gr en is het 25 gr in de bak (met dank aan de pomp/filter).

Ik vermoed dat je verwarmingselement niet meer helemaal goed is (of je temp meter).
 
Bertus, ik wil er niks op maken. Heb heel bewust een open bak. Ik overweeg om toch een achterwand en zijwanden te maken. Dat zou in elk geval wel iets meer isoleren, hoewel het meeste warmteverlies via het wateroppervlakte zal gaan.
Is in mij geval bodemverwarming beter dan misschien?
 
Ik denk dat een achter cq zijwand maken weinig effect zal hebben, door convectie zal de
warmte via het oppervlak snel worden afgegeven aan de koelere ruimte.
Bij bodemverwarming zal dit niet veel anders zijn, alleen de weg die afgelegd wordt is langer,
het resultaat zal het zelfde zijn.

Wat een mogelijkheid kan zijn is om er 's-nachts een soort van ge�soleerde deksel op te zetten die
de warmte in je aqua houd.
Je kunt er ook voor kiezen om de ruimte temperatuur te verhogen, zodat je elektrisch minder hoeft
bij te verwarmen.
Als je energiemeter aantoont dat het element veel uitstaat zal deze niet meer goed zijn.

Grt. :zwaai: Daan
 
Irmama zei:
Bertus, ik wil er niks op maken. Heb heel bewust een open bak. Ik overweeg om toch een achterwand en zijwanden te maken. Dat zou in elk geval wel iets meer isoleren, hoewel het meeste warmteverlies via het wateroppervlakte zal gaan.
Is in mij geval bodemverwarming beter dan misschien?


Ja,voor overdag ,wel.
Voor afkoeling in de nacht zou je er er wat op kunnen leggen.
Scheelt zo een paar graden.
 
Ik heb ook een open bak en deze is niet verwarmt. Bewust, want ik heb al eens een open bak gehad die ik wilde verwarmen, maar dan ben je gewoon de kamer warm aan het stoken via je aquarium :(

Ik denk dat je 3 opties hebt:

a) Niet verwarmen, subtropische soorten gaan houden, vissen die op 19-24 graden kunnen (je hebt hier toch best wat keus en leuke soorten tussen zitten)
b) Een deksel gebruiken en veel voordeliger verwarmen
c) Geen deksel en dan zo door gaan, maar je verstookt veel elektriciteit.
 
Ja achteraf gezien denk ik dat subtropisch een prima optie geweest zou zijn wellicht. Nou krijg ik binnenkort nog een aquarium er bij. Welliswaar een kleiner exemplaar maar wel gesloten. Weet niet precies de maten. Wellicht de boel daarin overzetten en van het open aquarium een subtropische bak maken. Ga het nog eens heroverwegen allemaal.
*krabt zich eens achter de oren*

Het nachtdeksel vind ik wel een goeie trouwens! Er groeien nu nog geen planten uit dus dat zou kunnen.
 
staat er wat stroming langst je verwarming nu

mss stookt die het omliggende water wel warm slaat af maar wordt er te weinig koud water aangevoerd om de ganse bak warm te krijgen
 
Het staat zo opgesteld:

BXdKwYrbaa7YH5NupnH3I3T11drvShAy.jpeg


De staafverwarming in de rechter hoek met daarvoor de filter inlaat. Links op het wateroppervlak de filter uitstroom. Er is volgens mij nauwelijks stroming op het punt waar nu de verwarming zit.
 
Verwarming in de andere hoek van de bak plaatsen zou zomaar eens kunnen helpen :)
 
Ga dat gelijk eens proberen. Heel logisch eigenlijk.
 
Of het gewoon als excuus gebruiken om er inderdaad een bakje bij te halen ;)

Ik weet niet of je een ega moet overtuigen, maar het is wel een goed argument haha!
 
Haha ja ik heb ook gewoon niet meer ruimte. Ik krijg van een oom een bakje erbij. Maar volgens mij is dat echt maar een 50 liter dingetje ofzo. Mijn ouders nemen hem mee uit oostenrijk komende zondag dus zal eens kijken. In de toekomst, als alle verbouwingen klaar zijn dan willen we de commode die mijn vader gemaakt heeft voor de kinderen als aquarium onderkast gaan gebruiken en ja.. Dat wordt een behoorlijke bak dan. Maar dat is nu in elk geval nog niet.
We hebben nu de pomp open geschroefd omdat we hem niet meer aan de praat krijgen... Hahahaha
 
Lang leve de handige man. Hij doet het weer.
 
Ik ga me eens verdiepen in verwarmen op zonne energie. Dat moet verdikkie toch ook gewoon te knutselen zijn.
 
Het verplaatsten van het element heeft absoluut resultaat! Water was nu 27 graden maar liefst!
 
voila opgelost


veel succes
 
Irmama,

Al eerste wil ik zeggen dat je een mooie bak hebt! Ook goed om te horen dat je het verwarmings probleem hebt gevonden. Maar het neemt niet weg dat je toch nog wat energie gaat verstoken omdat je bak open is. Open bakken vind ik erg mooi maar er zit dus ook een nadeel aan ;)

Verder succes met je vissen.
 
Klopt idd.. Ik ga me er in verdiepen hoe ik dat gunstiger kan krijgen. Maar voor nu hebben de visjes in elk geval warm water.
 
Nou heb ik nog eens mijn vissoorten opgezocht en allen kunnen volgens mij gehouden worden op een temperatuur van 22 graden. Waar doe ik dan eigenlijk moeilijk over? Waarom wil ik de temperatuur in mijn bak dan omhoog?? Om kosten te besparen kan ik hem net zo goed instellen op 22 dan toch?? Iemand had me verteld dat de beste temp 26 zou zijn. Is dat wel zo?
 
hangt volledig van je vissen af
subtropische soorten kunnen op 22 graden
vol tropische soorten moeten dan weer warmer
discussen moeten dan weer richting 28 - 30 graden
 
Welke vissen heb je precies?
 
Pristella maxillaris 15
Apistogramma macmasterie 4
L 001 2
En nog vier guppen die straks een eigen domein krijgen.
 

Terug
Bovenaan