Verwarming welke?


G

Guppy101

Guest
hallo

Ik ben op zoek achter een nieuw verwarming.

Ik heb de standaard verwarming van aquatlantis heasyclim 50W. Maar nu de dagen kouder worden heb ik de indruk dat deze het moeilijk krijgt om het water op temperatuur te houden.

Hij zit ingesteld op de maximum temperatuur van 32 graden (op de verwarmingstaaf)maar ik krijg er maximum 24 graden uit.

Zondag heb ik een waterverversing gedaan met een temperatuur verschil van 2 graden. Het heeft 24 uur geduurd eer mijn water terug op temperatuur was. En dan heeft mijn verlichting ook zeker bij geholpen.

En het is dan nog niet echt koud.

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe verwarming voor een aquarium van 60x30x40. 54l netto.

Graag hoor ik jullie mening hierover. ;)
 
Hoeveel graden wil je bereiken?

De prefixed heathers van eheim zijn heel handig maar die staan vast op 25 graden.
 
25 graden is de temperatuur die ik tijdens de warmere maanden had. Maar nu schiet mijn verwarming net iets te kort.

Die eheim kan je niet regelen dan?
 
Eheim heeft goeie producten, ben er ook fan van. Dit ziet er zeker een goeie verwarming uit, maar het feit dat die niet regelbaar is houd mij wat tegen.

Ik zou graag later proberen kweken met mijn visjes en sommige onder hen hebben het graag wat warmer om te kweken.Tss 26 en 28 graden.

Dus meschien toch liever eentje die regelbaar is. Iemand ervaring met de eheim thermocontrol of jager?
 
De Jager is een prima staaf instellen wil nog wel eens wat lastiger zijn.

Mooier is een inkbird controller met een aquamedic titanium maar ja die beginnen pas bij 100 watt.
50 wat zou voor jouw bak genoeg moeten zijn maar het ligt er ook erg aan wat de omgevings temperatuur is.

Een andere factor die een rol speelt is of de bak open of dicht is.
De mijne is open en 350 liter. In de nacht kan het tegen de 16 graden worden in de winter en daar moet je dus ook rekening mee houden.

De plaatsing kan ook uitmaken als hij in stromings plaats hangt zal hij ook meer moeite hebben omdst hij dan vaker uit zal slaan.
 
Mijn huidige verwarming is 50W. Dus ik denk dat het wel een 100w mag zijn. Al zal het meschien ook van merk tot merk afhangen.

Er is een kap op mijn bak. Omgevingstemperatuur is 16 graden s nachts en een groot deel van de dag. Verwarming van het huis springt op s avonds om 17u, dan wordt het 21 graden tot 23u s avonds.

Zo een controller is ook wel interessant. Als ik het goed begrijp moet je enkel de electriciteitsdraad van de heater aansluiten op de controller en de temperatuur instellen?

Heater zit in de stroming.
 
Werkt je heater uberhaupt wel?
Mijn heater leek nog te werken... maar daar bleek nog maar 1 verwarmingsdeel van de werken... va de 4. Dus die hield het ook niet warm.

Een stukje duurder, maar wel ideaal (vind ik) zijn de Fluval E heaters. Ze zijn helaas bijna nergens te koop... Maar je krijgt 5 jaar garantie van Fluval. Er zit een self-check in die kijkt of alles nog werkt. 2 losse temperatuurvoelers, 1 in de heater en 1 buiten de heater. Daar bovenop kan je de temperatuur per halve graad instellen en de temperatuur zie je op het display. Als de temperatuur goed is is het display groen. Te koud is blauw, veel te koud blauw knipperend en rood is te warm. Maar in NL zie ik hem enkel voor 36 euro wat wel erg duur is voor een verwarming.
cc9dad58554218492b3ad1bb4c720007.jpeg

Ik heb hem als backup in mijn 240l. En als thermometer. Fluval E50
 
Werkt je heater uberhaupt wel?

Nog niet bij stil gestaan maar wel een goede vraag. Nu je het zegt, over een maand heb ik wel iets horen knakken. Mijn schoonmoeder was op bezoek en we dachten allebei dat het van de aquarium was. Ik heb wel alles geinspecteerd en nergens iets abnormaal gevonden, ook de vissen waren rustig.

Ik heb wel rond die periode mijn verwarming opgedreven om dezelfde temperatuur te kunnen behouden, maar aangezien het kouder werd heb ik er niet bij stil gestaan dat er iets zou mis zijn met de verwarming. Ik dacht trouwens van een verwarming dat ofwel gaat die ofwel gaat die niet.

Hoe kun je dat dus zien of er iets stuk is of niet? Van buitenaf is er denk ik niets abnormaal.

In zo een geval is waarsch een 50w verwarming voldoende. Maar kan het kwaad als ik voor een 100W ga? Bakinhoud is 54l netto
 
Enige risico is dat als er iets mis gaat met de thermostaat en hij niet afslaat de bak zo warm wordt dat je vissen of wat voor leven je erin heb het niet overleefd.
Aan de andere kant als je naar een hoge temperatuur wil bijvoorbeeld voor Sulawesi garnalen die 50 wat het weer niet red.
 
Ja, ik heb daarvoor een slechte bakmaat e. Een 50w kan dan net iets te weinig zijn in de wintermaanden en een 100 is dan weer te veel. Het ideaal zou een 70w zijn, maar weet niet of die bestaan?

Normaal gezien is het wel de bedoeling om mijn aqua op 25 graden te houden, tenzij uitzonderlijk voor de kweek.

Vanavond ga ik mijn verwarming eens grondig nakijken, zodat we toch al iets meer weten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Superfish heeft een staafverwarming van 75 Watt, deze bedoel ik https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/superfish-combi-heater-75-watt.html

Als die verwarming doet wat er beschreven staat, dan zou dat idd de ideale verwarming zijn. Maar heeft iemand ervaring met dat merk? Ik vind het nogal goedkoop eerlijk gezegd tov andere heaters.

Jaja ik weet het, ben moeilijk aan het doen :D. Maar ik heb graag degelijk gerief en sta nogal argwanend tegenover goedkoop.
 
Als die verwarming doet wat er beschreven staat, dan zou dat idd de ideale verwarming zijn. Maar heeft iemand ervaring met dat merk? Ik vind het nogal goedkoop eerlijk gezegd tov andere heaters.

Jaja ik weet het, ben moeilijk aan het doen :D. Maar ik heb graag degelijk gerief en sta nogal argwanend tegenover goedkoop.
De prijzen zijn elders hoger, zag in de gauwigheid zelfs ergens 19 euro. Ik denk dat dit een aanbieding is?
Ik heb zelf zo’n verwarming een paar jaar gebruikt, ligt nu in de kast als reserve.

Superfish is niet het beste merk maar tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad met hun hardware.

Moest ik kiezen tussen een 75 Watt Superfish of een 100 Watt van een gerenommeerder merk, zou ik twijfelen. Ik zou het zelf wel durven, maar je moet niks doen waar je je niet goed bij voelt.

Een 75 Watt verwarming van een ander merk ken ik niet maar dat wil niet zeggen dat die niet bestaat.
 
@Guppy101 dan heb je waarschijnlijk de verwarming horen ploffen... Ik heb dat mogen aanschouwen. was toevallig aan het kijken naar de verwarming en het was PLOF, klein wolkje onder water (waarschijnlijk lucht dat ontsnapte) en daarna niks. Waarschijnlijk water in gekomen bij de rand tussen het glas en het zwarte plastic.

50 watt zou normaal genoeg moeten zijn... Je kan een defecte(of half defecte) verwarming niet vergelijken met een werkende. heb je geen watt-meter? daarmee kwam ik er achter dat mijne niet goed werkte. Die trok maar 50 watt terwijl die 200 watt is. Dus toen wist ik dat er iets stuk was. Al is iets extra wattage niet slecht. Maar inderdaad risico dat het stuk gaat en de boel teveel verwarmt.
 
Hallo

Ik heb mijn verwarming gechekt en deze is dus inderdaad stuk. 2 van de verwarmingselementen zijn stuk. Aangezien deze er 4 heeft draait die dus op half vermogen, dus denk ik op 25watt in plaats van 50 watt.

Ik heb dus een nieuwe verwarming aangeschaft, en het is dus de eheim 75 watt geworden. Die zit kwa prijs ongeveer gelijk met die superfish maar Ik heb al verschillende producten van eheim (waaronder filter, materiaal voor onderhoud,...)en ben er erg tevreden mee. Dus heb ik wel wat meer vertrouwen in dan die superfish. Ook kan je die kalibreren. Morgen komt die normaal gezien toe. Ik ben ook voor de 75watt gegaan omdat ik in de nazomer mijn staaf moest regelen op 28 wou ik 24 halen op de termometer vd aquarium. Al was deze dan nog niet stuk. Of ten minste, dan had ik nog geen plof gehoord. En aangezien het hier grotendeels van de dag en nacht vrij koud is (16 graden) dat het dus niet zo slecht zijn om iets meer wattage te hebben. En hopelijk correcter nu.
Die controller die hierbobven vermeld is, ben ik ook van plan om aan te schaffen maar deze staat op mijn laannggee verlanglijst :br:.

De oude verwarming ga ik nog niet meteen wegsmijten aangezien die nog functioneert, alleen een stuk trager, maar voor een eventueel ziekenhuisbak kan hij nog wel dienen denk ik. Het glas is ongeschonden.

Bedankt voor de tips.
 

Terug
Bovenaan