Verwarmingselement capaciteit


Kommetje

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Berichten
550
Leeftijd
36
Ik wil graag voor het eerst een aquarium opstarten. We gaan voor een Dennerle 60 Cube. Alles zit erbij behalve het verwarmingselement.

Nu heb ik daar een vraag over. Het is een 60 liter aquarium. Maar ga ik het beste voor een 50w die 30-60 liter aan kan. Of kan ik het beste wat overcapaiteit kiezen. Dus de 100w die 60-120 liter aankan? In prijs scheelt het niks.
 
Dan zou ik voor de 100 gaan maar ik heb ook altijd die van 50W in 60 liter bakjes gehad en dat ging perfect. Vaak adviseert men zo ongeveer 1 W per liter.
 
Dan zou ik voor de 100 gaan maar ik heb ook altijd die van 50W in 60 liter bakjes gehad en dat ging perfect. Vaak adviseert men zo ongeveer 1 W per liter.
Waarbij hoe het ding eruit ziet ook een rol kan spelen. In een 60 liter bakje staat zo'n ding niet echt goed dus mogelijk dat een kleiner exemplaar in dat opzicht mogelijke voordelen kan bieden.
 
Daar was ik zelf ook een beetje bang voor. Ik dacht misschien is het apparaat zelf dan ook veel groter, wellicht staat dat minder fraai. En als de 50w dan gewoon voldoende capaciteit heeft zou dat misschien toch beter zijn.

Ik heb het even gecheckt en zie dat die 100w heater 5 cm langer is. Dus daar ga ik denk ik toch maar niet voor. Dat is best veel...
 
Hangt natuurlijk ook af van de gewenste temperatuur van de bak en die van de omgeving. Ik zou hem niet te groot kiezen. Hij gaat dan vaker schakelen, waardoor de thermostaat sneller slijt. Als hij dan een keer blijft plakken in de aan-stand dan warmt het water snel op tot standje vissoep.
Als je merkt dat hij vaak de ingestelde temperatuur niet haalt dan kun je altijd nog opwaarderen.
En af en toe een paar graden lager dan ingesteld is ook niet meteen dodelijk.
 
Hij gaat dan vaker schakelen,
Maar pas als de temp te laag wordt zal hij weer aanslaan en dan maakt het toch niet uit of de staaf 50 of 100 W is?
Of bedoel je dat de opwarmtijd met een kleinere langer is en het per saldo langer duurt voor het na het opwarmen weer teveel is afgekoeld?
 
Mijn bewust reden van 50W op 50-Netto is domweg om omdat het prima wil bij een temperatuur van 22/23 graden, zou je naar 27 gaan denk ik (geen ervaring) dat het te weinig kan zijn en het telkens aan/uit gaat schakelen. Ik heb ook een 100W op een 50 die niets anders doet dan aan en uit schakelen en de temperatuur blijft opdrijven tot 24 graden en dan pas weer uit gaat (niet geheel efficiƫnt naar mijn idee). Nu moet ik erbij zeggen dat ik ook geen enkel vertrouwen in dat ding heb tot nu toe en de goedkope van 50W het allemaal prima doen en dat voor 10 euro :)

Estetisch gezien zou je dan eventueel gewoon voor 50 kunnen gaan los van opwarming in hoeverre je wilt gaan.

SuperFish Eco 50W 17cm voor 10 euro (zou maar geschikt zijn tot 30L maar doet het perfect voor 22/23 graden op 50+ liter).
 
Maar pas als de temp te laag wordt zal hij weer aanslaan en dan maakt het toch niet uit of de staaf 50 of 100 W is?
Of bedoel je dat de opwarmtijd met een kleinere langer is en het per saldo langer duurt voor het na het opwarmen weer teveel is afgekoeld?
Inderdaad. Een krachtigere verwarming doet er korter over om op te warmen.

Stel: hij schakelt in bij 23 graden en weer uit bij 24 graden. Het verschil is dus 1 graad.
De tijd dat de bak die ene graad afkoelt hangt niet af van het vermogen van de verwarming. Die is dus gelijk bij 50W en 100W. Maar als de 50W twee uur nodig heeft om het water op te warmen, heeft de 100W dus maar een uur nodig. De totale cyclus duurt dan een uur langer.
Maar nu ik erover nadenk. Mijn bak van 180L doet er 6 uur over om 0,5 graad af te koelen. Het zou best eens kunnen zijn dat het per saldo weinig uitmaakt. Als de totale cyclustijd van 8 uur naar 7 uur gaat dan ga je dat op de levensduur denk ik niet echt terugzien.

Het argument dat het probleem kleiner is als de thermostaat blijft hangen blijft wel staan.
 
Ja, een klein vraagje brengt soms heel wat teweeg. ;) Veel plezier met de nieuwe bak!
 

Terug
Bovenaan