Wat is er nieuw

Verwarmingsstaaf gezocht.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Biologist
  • Startdatum Startdatum
B

Biologist

Guest
Hallo allemaal,

Onlangs is mijn heater stuk gegaan in de 60cm. Voor nu is dat absoluut geen probleem aangezien het warm genoeg blijft, maar in de winter heb ik er wel een nodig.
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe, degelijke heater van ongeveer 50 watt.
Zelf heb ik er al 2 gevonden die zouden kunnen, de eheim jager of de jbl proheater. In principe zien beide er goed uit. Van de jbl vind ik het wel een plus dat er een beschermer bij zit. Mijn vraag dus: heeft er iemand van jullie ervaring met een van deze heaters en welke zouden jullie aanraden? Andere tips zijn natuurlijk ook welkom!

heb zelf een eheim jager van 25 watt.

is een prima heater, alleen (en heb dat vaker gelezen dat het voorkomt) is die out of the box niet echt accuraat (zat er bij mij 2 graden naast). nu zit daar een blauwe schijf ring op om dit te kalibreren, dit is gemakkelijk om te doen.

de jbl proheater heb ik geen ervaring mee, die heater is om de vissen te beschermen? heb zelf nog nooit een verbrande vis gezien in mijn bak met me losse juwel heater erin 🙂

Ik heb ook de Juwel los erin en heb ook nog nooit verbrandde vissen gezien. Of de Eheim of de JBL beter is weet ik niet maar zelf gebruik ik nooit de hele duren buizen. Die van SF bevallen me ook prima.

Zullen allebei prima zijn.. de beschermer zie ik ook het nut niet van in.. misschien tenzij je naar zeer hoge temperaturen verwarmt?
Heb zelf een aantal Eheim/Jagers in gebruik, zijn inderdaad te calibreren (al loop ik daar altijd mee te klooien).

Volgens mij is alles wel goed. Hang wel altijd een thermometer in je bak, en verplaats die zo af en toe, zodat je weet hoe warm het echt is.

Als hij 22 aangeeft en je wil hem 24 hebben, draai je hem iets warmer. Maakt niet zo veel uit of hij het wel of niet exact die temperatuur maakt. Ik kijk daar amper naar. Ik kijk alleen naar dat kwik ding.

Bij de JBL is het voordeel dat deze geheel onderdompelbaar is en automatisch uitschakelt als het waterniveau daalt. (bij waterverversing bijv.)

Ik weet niet of dit bij de eheim ook zo is.

Het punt is meer dat ik de verwarming op 22 graden wil hebben en dat is meestal al een van de lagere waarden. Ik heb nog nooit een verwarming gehad die je kunt calibreren dus weet ook niet hoe goed dat werkt. Is het heel lastig om te doen?
Ik laat een heater altijd eerst een dag/twee dagen in een emmer water met een thermometer om te kijken of het ding niet veel te veel verwarmd. Tot nog toe gaat mijn voorkeur denk ik uit naar de jbl.

Calibreren is dus niet al te moeilijk. Ze klinken allebei wel goed. De jager is wel net ietsje goedkoper. Heb gelukkig nog de hele zomer om er over na te denken 😉

Ik vraag me af of er nog verwarmingen mogen verkocht worden die niet volledig onderdompelbaar zijn.
Lijkt me levensgevaarlijk.

Tip: Hoe horizontaler je de verwarming op stelt, des te accurater hij zal werken. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan