Verwarmingstemperatuur fluctueert


DarthVader

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2018
Berichten
65
Leeftijd
36
Goedemiddag,

Ik weet niet of heel veel mensen dit hebben. Maar ik heb naief gedacht dat als je een verwarmingselement van je aquarium op 23c zet dat dit ook daadwerkelijk zo ongeveer wordt.

Ik kwam er al snel achter dat dit niet het geval is. Elke thermometer staat op een verschillende temperatuur en ze worden even warm. Heb ze een week moeten tweaken.

Echter bij 1 verwarming krijg ik het niet voor elkaar. Dit is het beste wat ik voor elkaar heb kunnen krijgen.
Hij staat ingesteld op 22c. Bij 22,5c gaat hij aan en brengt hij de temperatuur naar zo 25,1.

Is dit heel vervelend voor de vissen?
 
Hij staat ingesteld op 22c. Bij 22,5c gaat hij aan en brengt hij de temperatuur naar zo 25,1.
Dat is natuurlijk niet goed als ie ingesteld staat op 22c graden dan mag hij niet meer aanslaan bij 22,5 en dan verwarmen 25.1
Hij mag pas aanslaan als ie onder de 22 graden komt en weer uit als die op 22 graden is
Gevaar is nu zeker aanwezig voor gekookte vis nu stopt ie nog bij 25,5 graden maar voor hoelang nog
Vervangen dat ding
 
Duidelijk, ik zal hem vervangen.


Maar in principe doet eigenlijk maar 1 van de 4 verwarmingen wat die moet doen. Die andere 2 staat op 25c maar het word 24c. Wat overigens prima is.
 
Alle meters wijken wel wat af, een graadje is heel normaal.
 
Ga ik nu nog niet doen, misschien als de hobby nog verder uit de hand loopt. ;)
 
Ik zou ook zeggen, een Inkbird controller er voor en einde van deze problemen!
 
Ik heb ook zo'n Sonoff als thermometer, erg leuk speelgoed. Maar zet je daar dan een normale staafverwarmer aan of een zonder thermostaat?
 
Ik heb ook zo'n Sonoff als thermometer, erg leuk speelgoed. Maar zet je daar dan een normale staafverwarmer aan of een zonder thermostaat?
Als je de staafverwarmer een paar graden hoger afstelt dan de regelaar zal de regelaar de regeling over nemen. De thermostaat van de staafverwarmer is dan nog een veiligheid als de regelaar om een of andere reden blijft hangen.
 
Ik zie het probleem niet van een delta van 2.5 graden (vrij normaal bij dit soort verwarmingselementen; helemaal als je de invloed van opwarming veroorzaakt door je verlichting meerekent). Ook de 1 graad afwijking op de schaal is de normaalste zaak van de wereld. Jäger/Eheim heeft dat opgelost door de schaalverdeling maar draaibaar te maken (mag je hem zelf "ijken"). De kans dat het visje in de natuur 24/7 in 22 graden water kan zwemmen is nul komma nul.

In dit geval (thermostaat staat op 22 maar gaat pas aan bij 22.5 en weer uit bij 25) zou ik de thermostaat nog een half graadje lager zetten (gaat ie aan bij 22 en uit bij 24.5 en is iedereen blij behalve de verkoper van verwarmingselementen).
 
Ik zie het probleem niet van een delta van 2.5 graden (vrij normaal bij dit soort verwarmingselementen; helemaal als je de invloed van opwarming veroorzaakt door je verlichting meerekent). Ook de 1 graad afwijking op de schaal is de normaalste zaak van de wereld. Jäger/Eheim heeft dat opgelost door de schaalverdeling maar draaibaar te maken (mag je hem zelf "ijken"). De kans dat het visje in de natuur 24/7 in 22 graden water kan zwemmen is nul komma nul.

In dit geval (thermostaat staat op 22 maar gaat pas aan bij 22.5 en weer uit bij 25) zou ik de thermostaat nog een half graadje lager zetten (gaat ie aan bij 22 en uit bij 24.5 en is iedereen blij behalve de verkoper van verwarmingselementen).
Tja dan zit ik me af te vragen of je ook zo reageert als je cv thermostaat deze kuren vertoont
Als je de verwarming instelt op 22 graden is het zeker niet de bedoeling dat deze aangaat op 22,5 en dan door verwarmt naar 25,5 dan is dat ding gewoon onbetrouwbaar
Dat het een graad verschild prima maar niet op deze manier
 
In huis is een delta van 1-1.5 graden heel normaal. Zit je dicht bij een radiator (die pech heb je soms) dan is een delta van 3 graden geen uitzondering. Als ik daar dus zou gaan meten met een thermometer dan zou ik zo maar tot de conclusie kunnen komen dat mijn thermostaat stuk is of in ieder geval te veel fluctueert.
 
Ik heb ook zo'n Sonoff als thermometer, erg leuk speelgoed. Maar zet je daar dan een normale staafverwarmer aan of een zonder thermostaat?
Zonder thermostaat. Je stelt de gewenste temperatuur in en het apparaat schakelt in of uit wanneer de gemeten temperatuur afwijkt.
 

Terug
Bovenaan