verwelkomen nieuwe garnalen


M

M.M.aqua.40

Guest
Eindelijk komen ze! mijn eerste echte grote groep taiwanners!
Na alle pech en ellende durf ik het aan om in mijn ingedraaide nieuwe bak een nieuwe groep garnalen te doen. de bestaande groep garnalen heeft bijna geen uitval gehad. ik ben van de drie taiwanners die er in zaten 1 verloren deze week en van de crystals na mijn idee niet daarnaast is moeders ook bevallen en zitten er over de tien jongen in. daarom heb ik geconcludeerd dat het wel goed gaat met de bak.
Nu schiet mijn ineens binnen, ik hoef mijn bestaande groep toch niet te verhuizen want daar wil ik nog even mee wachten liever. sippie en soppie(2 vuur garnalen in mijn oude bak) doen het heel goed en zijn mooi op kleur maar ik wil de crystals langzaam overgaan zetten in groepjes van 5 om ze goed in de gaten te houden maar voor ik dat ga doen wil ik er toch nog een paar week mee wachten. dan heb ik genoeg waterwissels gedaan om het vertrouwen in de bak weer te hebben.

Is het handig om voor de nieuwe garnalen eerst nog een waterwissel te doen?

Ik hoop dat jullie mij allemaal nog begrijpen want ik kan mij voorstellen dat het nog vaag klinkt allemaal.
 
Wanneer je groepen gaat combineren heb je kans op kruisbesmetting.
Dus jou advies is de andere garnalen in de oude bak? Maar ook de babies? Dat is niet te doen denk ik.
 
Ik heb het al eerder gedaan hoor van een thuiskweker en dat is goed gegaan. Heb hier helemaal niet over na gedacht.
 
Dus jou advies is de andere garnalen in de oude bak? Maar ook de babies? Dat is niet te doen denk ik.
Niet persé mijn advies ik noem gewoon één van de risico's :)

Er zijn ook mensen die behandelen de garnalen eerst met iets om kruisbesmetting te voorkomen.
 
Het kan goedgaan Mike maar door een aankoop op de beurs in 2016 ben ik de hele groep cr s destijds verloren door kruisbesmetting.
 
Het kan goedgaan Mike maar door een aankoop op de beurs in 2016 ben ik de hele groep cr s destijds verloren door kruisbesmetting.
Hoe kan ik dit oplossen? De groep is van shrimpparadise.
 
Daar heb ik destijds geen problemen mee gehad maar ja garanties heb je niet natuurlijk. Met garnalen weet je het maar nooit.

Eventueel een Furanol badje geven.
 
Daar heb ik destijds geen problemen mee gehad maar ja garanties heb je niet natuurlijk. Met garnalen weet je het maar nooit.

Eventueel een Furanol badje geven.
Oke als ik het goed begrijp kan de kruis bemesting komen van de nieuwe groep. De oude groep loopt dan gevaar? Want als dat zo is ga ik er vanuit dat het goed gaat want ik heb recencies gezien dat ze vaker een groepje van dit bedrijf er bij doen en ik heb daar geen slechte ervaringen bij gezien. Daarom heb ik er niet bij nagedacht. Zat meer in over de kweek met dr crystals. Vandaar de eerste vraag bovenaan.
 
De oude groep kan ook iets meedragen waarvoor ze zelf niet gevoelig zijn maar de nieuwe wel. Dus het is niet gezegd dat de nieuwe groep niet door de oude kan worden aangetast.
 
Hmm nu dus de vraag hoe ik aan furanol kom op korte termijn...

Pff Ik dacht dat ik alles risico's had uitgesloten:oops:.
 
Ja dat kun je ook gebruiken hoor.
 
ik zie net dat ik de baktopur direct moet gebruiken...
die is niet bij de hornbach te koop
 
okee korte uitleg.

Ik heb toch gebeld met shrimpparadise(wat een geweldige service trouwens) en hij zou het aandurven om het zo te doen aangezien hij de garnalen precies zo houd als ik dat doe. hij heeft ook uitgelegd dat hij het persoonlijk nooit doet en er geen problemen mee heeft gehad. daarnaast zie ik bij mijn eigen garnalen geen gekke dingen want de bestelling is een goed overwogen beslissing.

ik ga de garnalen wel overwennen met de druppelmethode om het risico zo klein mogelijk te houden.

updates volgen morgen in mijn foto album.

maar wel heel erg bedankt voor de adviezen zo doende leert men steeds meer!
 
Dat klopt in zoverre wel maar in theorie kan jouw oude groep iets dragen waar zij tegen kunnen maar de nieuwe niet. De kans zal niet groot zijn maar het kan mis gaan met de nadruk op kan.
 
Dat klopt in zoverre wel maar in theorie kan jouw oude groep iets dragen waar zij tegen kunnen maar de nieuwe niet. De kans zal niet groot zijn maar het kan mis gaan met de nadruk op kan.
Dat zei hij ook maar hij vertelde er wel bij dat hij van mening is dat de kansen groter zijn dat ze er iets met ze overkomt als je middeltjes gebruikt als zonder. Er blijven risico’s als ik ze goed in de gaten houd komt het goed zei hij.
 
Ik en Jurn (waar ik ze van heb gekocht destijds) hebben altijd een kort Furanolbad gegeven en dat is altijd goed gegaan.
 

Terug
Bovenaan