Wat is er nieuw

Verwijderen van glas strippen.

cyberb0b

Well-known member
Lid geworden
8 maart 2009
Beste Iedereen,

Na een lange tijd geen reacties geplaatst te hebben heb ik weer een vraagje.
Ik heb een Aquael Glossy 100 bak. 100x40x63 cm Het water volume is 100x40x53.
Ik heb al een een tool nagekeken inclusief safety factor van 3, (https://www.easycalculation.com/measurement/aquarium-glass-thickness-calculator.php) dat ik 8 mm glas moet hebben.
Het glas van de bak is ook 8mm. Nu zit er ook op de bovenste 10 cm van de bak een dubbele glas plaat (Zie foto).
En ook nog eens 2 strippen van glas op de lengte tegen vermoedelijk doorbuigen.

Nu als ik de berekening via de tool hier boven uit voer, zou mijn aquarium dus volgends de normen moeten zijn. Maar kan ik die 2 lengte strippen glas er veilig uit snijden? Die met blauwe X.
Graag jullie advies. dit aangezien ik het liefst me bak open heb en ze vreselijk in de weg zitten.

Bijlagen

• IMG_5130.jpeg
    IMG_5130.jpeg
    405.2 KB · Weergaven: 179
Zeer slecht plan, dat zijn stabilisatiestrips zodat je ruit niet klapt door de waterdruk

Bedankt voor je antwoord. Ik weet waar deze voor dient. Ik vroeg me alleen af of deze echt noodzakelijk zijn als het aquarium aan "de eisen" voldoet. In de rekentool wordt namelijk geen rekening gehouden met dat je een stabilisatie strip plaatst. Een zelfde soort aquarium bak kan je bij hornbach kopen zonder stabilisatie strips. Zelfde glas dikte (Link ) :

Ze zullen er niet voor niets zitten, maar als je voor jezelf duidelijk hebt gemaakt dat ze overbodig zijn kun je ze weghalen.

Met een hobbymes snij je zoveel mogelijk kit weg.
Je neemt een meter, ofzo, lang dun ijzerdraadje, bijvoorbeeld die ze in het tuincentrum verkopen om aan de muur aan te brengen zodat klimplanten erlangs kunnen klimmen.
Maak met stukken bezemsteel oid handvatten aan de uiteinden van het ijzerdraad.

Peuter aan het einde van de glasstrip een beetje kit weg zodat je een beginnetje hebt waar het ijzerdraadje in kan.

Wurm het ijzerdraadje tussen het "raam" en de glasstrip.

Ga aan de kopse kant van het aquarium staan en trek het ijzerdraad naar je toe terwijl je een zagende beweging maakt.

Krab de laatste kitresten van het raam met een verfschraper voor glas.

Gewoon met een scheermesje (glas schraper) de kit lossnijden terwijl je wat druk op de glasstrip zet. Langzaam komt hij dan vanzelf los. Vorige week zelf nog gedaan bij een bak van 150 cm.

Gewoon met een scheermesje (glas schraper) de kit lossnijden terwijl je wat druk op de glasstrip zet. Langzaam komt hij dan vanzelf los. Vorige week zelf nog gedaan bij een bak van 150 cm.
Ja want die strips zitten er tenslotte alleen maar op om het leven van een aquariaan te vergallen en niet ter voorkoming van een compleet waterballet (hoe komen ze op dat belachelijke idee)

Ik vraag me dan ook af waarom zitten die er als het veilig is met die glasdikte. Is dat ten overvloede of............................??

Ik vraag me dan ook af waarom zitten die er als het veilig is met die glasdikte. Is dat ten overvloede of............................??
Altijd lekker om een beetje over te dimensioneren. Ik zou ze er zelf dan ook niet uithalen. In mijn geval heb ik er nieuwe in gelijmd.

Vandaar ook mijn vraag want als het niet hoeft dan zou de fabrikant het toch niet erin maken want dat is allemaal kostenverhogend volgens mij.

Of fabrikanten willen absoluut geen risico's lopen.
Vandaar me vraag. Is er misschien een reken tool voor dat iemand weet?

Of fabrikanten willen absoluut geen risico's lopen.
Vandaar me vraag. Is er misschien een reken tool voor dat iemand weet?
De safety factor is er om materiaalfouten, krassen, onverwachte belastingen op te kunnen vangen. Een SF van 3 vind ik persoonlijk best krap gezien de ellende die je hebt wanneer een ruit knapt.
Zelf hou ik wel van een stukje meer zekerheid, om een voorbeeld te geven; ik heb een bak van 225*70*70 die gewoon lekdicht is. Toch heb ik de seals eruit gesneden en lijm ik voor ik de bak opnieuw seal rondom op de bodem 40 mm brede, 10 mm dikke glasstrips rondom op de bodem zodat de ruiten rondom met meer lijmoppervlak aan de bodem vast zitten. Dit omdat de waterdruk op de bodem het hoogst is. Maar waarom zou je die bracing eruit willen halen?

Het zit me letterlijk altijd in de weg. Ik krijg me gereedschap of armen niet langs de verlichting zonder deze zwaar te moeten verschuiven.
Het is een relatief diepe bak, dus armen gaan er helemaal in. En nu met de nieuwe inrichting heb ik de deksel er niet meer op, en kijk ik dus ook tegen die glazen strippen aan. Dat hoopte ik te kunnen aanpassen.

Het zit me letterlijk altijd in de weg. Ik krijg me gereedschap of armen niet langs de verlichting zonder deze zwaar te moeten verschuiven.
Het is een relatief diepe bak, dus armen gaan er helemaal in. En nu met de nieuwe inrichting heb ik de deksel er niet meer op, en kijk ik dus ook tegen die glazen strippen aan. Dat hoopte ik te kunnen aanpassen.
Je zou kunnen overwegen de bracing te kunnen vervangen door een brede strip die je middenin tegen voor en achterruit plakt.

De Juwel oplossing maar dan van glas.. hmm .. Is misschien een optie inderdaad

Het gaat om kolomdruk, dus hoe hoger het niveau van het water hoe hoger de druk op het glas en dan is 8 mm dikte aan glas te weinig als je de strips verwijderd

De Juwel oplossing maar dan van glas.. hmm .. Is misschien een optie inderdaad
Wel heel belangrijk dat die goed gelijmd wordt, zou het niet met een gevulde bak doen. En niet te smal, je kunt het berekenen wanneer je het TI blad van de gebruikte kit hebt.
Nog beter is een oplossing bedenken voor je lampen, de voorste in het openklappende deel van je kap monteren bijvoorbeeld.

Even zonder op de vraag in te gaan of het wel of niet verwijderd kan worden. Wat een rot plek voor een glazen plaat en het is ook erg breed. Het lijkt me inderdaad totaal kl*te om mee te werken.

Ik ben inderdaad wel verbaasd over de positie van die dingen. Je zou verwachten dat langste glasplaat het meest gevoelig is voor buigen en evt barsten onder de druk. Dus een steunstrip in het midden van de lengte lijkt me logischer. Het is zeker een heel stuk praktischer.

Dat heeft mn Fusion ook dus.

Ik ben inderdaad wel verbaasd over de positie van die dingen. Je zou verwachten dat langste glasplaat het meest gevoelig is voor buigen en evt barsten onder de druk. Dus een steunstrip in het midden van de lengte lijkt me logischer. Het is zeker een heel stuk praktischer.
Dat is hier toch ook?
Of je interpreteer ik de foto c.q. jouw opmerking nu verkeerd?

Oh, nu zie ik het. Ik had de foto verkeerd geïnterpreteerd. Ik zag de lampen ook al steunstrips. Wat ik bedoel is een stuk glas dat de beide x-en in de foto met elkaar verbindt. Maar de constructie die hij nu heeft heeft als voordeel dat het glas nergens voor de lampen zit.

Bij mijn oude Trofis van 1,80 was een van de zijstrips losgeraakt. Ik zag het doordat het glas helemaal bol kwam te staan. Ik zou dan nog eerder smallere glasplaten monteren, maar nog wel breed genoeg om er een strip van voor tot achter in te kunnen zetten. Dit zoals eerder al gesteld net als bijv. Jewel. Of misschien zelfs 2 smalle plaatjes.

Heel simpel. Vul je aquarium tot de rand dan buigt de boven gedeelte van glas naar buiten toe. Als een volle buik zeg maar. Glas kan niet buigen en het barst. Dit voorkomt het.

tja als je zo iets wilt dan eerst een kijken naar de glasdikte van een rimless bak van dit formaat begint meestal bij minimaal 15 mm dikte
gezien jouw bak dat niet heeft lijkt me weg halen een risico.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan