Vijver-aquarium van Margaretha54


Margaretha54

Well-known member
Lid geworden
15 april 2018
Berichten
132
Leeftijd
70
Toen ik een klein jaar geleden het water aan het verversen was en het waterpeil laag stond, keek ik boven in het aquarium en zag de verschillende soorten drijfbladen, stukjes eendenkroos en keek bovenop de vissen, als ware het een vijver.
Ik vond het schitterend en dacht: zo ga ik het doen!
Ik had nog een Juwel met brede rand bovenaan en een lichtbak en die paste niet in mijn plannen en ik heb toen een rimless aquarium aangeschaft, een rib uit m'n lijf maar o zo mooi.
120x40x50 en 12 mm glas.
Ik heb planten aangeschaft waarvan vermeld stond dat ze boven het water uit konden groeien en die ook konden bloeien, met een beetje geluk....
Nu dus, een dik half jaar na aanschaf, is het helemaal geworden wat ik ervan gehoopt had.
Hier een kleine impressie.... voor de eventuele liefhebbers.... ik noem het mijn vijver-aquarium

20230726_135021.jpg



20230726_134538.jpg
20230802_162558.jpg


20230801_152016.jpg
20230705_175923.jpg

20230725_171743.jpg

20230728_202905.jpg
 
Mooi hoor. Keer wat anders. Zit er ook een filter in? En levende have?
 
Goedemorgen Fozzy

Er zit een eenvoudige binnen-wattenfilter in, een schooltje corydora panda's, koppel kempvissen (platinum man en dombo vrouw), 4 rood-zwarte platy's en 3 steenkruipertjes.
Zoals je ziet zijn de vissen maar een klein onderdeel van het geheel.
Ik vul bijna dagelijks het water bij en eenmaal per 2 weken ververs ik 3 emmers. Eenmaal per week 25 ml plantenvoeding.
In de zomer geen verwarming.
 
Leuk hoor! 😊 Amerikanen doen het ook veel, op reddit zie ik het veel voorbij komen mocht je dat leuk vinden 😊
 
Dankje voor de tip. Ik hoorde ook al zoiets in mijn vaste aquariumwinkel.
Ik heb deze foto's ook op hun verzoek met hen gedeeld en nu hebben ze zelf ook een enorme vierkante open bak met grote overhangende gatenplant in de winkel staan.
Schitterend!
Hierbij nog even een foto die ik net gemaakt heb: knop van een rode dwerg waterlelie.

20230808_091341.jpg
 
Ik verheug me enorm op de rode waterlelie. Nog 2 daagjes denk ik :)
 
wauw prachtig die bloeiende planten!! de lelie:love: en is dat een witte roos in je bak?
 
Schitterende bak! Echt heel mooi om te zien. Is dat nou een waterweegbree die je erin hebt met die grote bladeren er bovenuit? Die heb ik in mijn vijvertje en vroeg me al af of dat zou kunnen. Hij is echt heel mooi namelijk en zijn bloemen helemaal spectaculair. Wortelt hij niet heel ver door de bak heen?
 
Prachtige bak @Margaretha54!! ook gaaf dat er bloei in de planten komt!
Wil je hier een foto-album van gaan bijhouden denk je? Dan kunnen we dit verplaatsten naar de sectie fotoalbums;) zou gaaf zijn om de ontwikkelingen van dit vijver-aquarium te volgen:DD
 
Dank voor jullie complimenten, temeer omdat ik de afgelopen 6 (?) jaar alleen maar op het forum geweest ben met hulproepen omdat geen enkele bak mij wilde lukken.
Deze is nu echt een genot. Iedere dag ben ik er even mee bezig. Een beetje bijsturen van planten die elkaar in de weg willen zitten.
Dan zie ik dat er weer een ander plantje boven water komt en hoop ik dat het ook iets is dat zal gaan bloeien.

De grote plant is dacht ik geen waterweegbree al klinkt het alsof ik die, gezien zijn benoemde spectaculaire bloemen, heel graag in de bak zou willen hebben.
Het is een Echinodorus Echinodorus Indian red, als ik het goed nagekeken heb in mijn bestellingen.
Op de eerste foto is goed te zien dat hij uitlopers vormt met trosjes witte bloemetjes. Eén uitloper achter tegen de muur omhoog en één uitloper naar voren, hangend over de rand van het aquarium.
Het is ook mijn bedoeling om er een gecontroleerde wildernis van te maken en denk er soms stiekem aan om een grotere bak te nemen.... maar ja, de ruimte en de centjes....

Ik vind het een leuk idee om dit topic naar de serie fotoalbums te verplaatsen, al zou ik zelf niet weten hoe.
Vandaag moet de rode waterlelie opengaan maar hij ziet er op dit moment, aan de buitenste bloemblaadjes, niet bepaald rood uit.
We zullen zien....
 
O ik zie net dat ik één vraag nog niet beantwoord heb al dacht ik van wel.
Nee, het is geen witte roos maar een witte dwergwaterlelie.
 
Dank voor jullie complimenten, temeer omdat ik de afgelopen 6 (?) jaar alleen maar op het forum geweest ben met hulproepen omdat geen enkele bak mij wilde lukken.
Deze is nu echt een genot. Iedere dag ben ik er even mee bezig. Een beetje bijsturen van planten die elkaar in de weg willen zitten.
Dan zie ik dat er weer een ander plantje boven water komt en hoop ik dat het ook iets is dat zal gaan bloeien.
Dat is wel echt heel erg fijn 👍

De grote plant is dacht ik geen waterweegbree al klinkt het alsof ik die, gezien zijn benoemde spectaculaire bloemen, heel graag in de bak zou willen hebben.
Het is een Echinodorus Echinodorus Indian red, als ik het goed nagekeken heb in mijn bestellingen.
Op de eerste foto is goed te zien dat hij uitlopers vormt met trosjes witte bloemetjes. Eén uitloper achter tegen de muur omhoog en één uitloper naar voren, hangend over de rand van het aquarium.
Het is ook mijn bedoeling om er een gecontroleerde wildernis van te maken en denk er soms stiekem aan om een grotere bak te nemen.... maar ja, de ruimte en de centjes....
Ik zie nu dat de echinodorus tot de familie van de waterweegbree hoort, dat verklaart de gelijkenis... Ik weet niet of ik nu te hoge verwachtingen heb gecreëerd door de bloemen spectaculair te noemen, maar ik vind hem echt gaaf 😊. De bladeren lijken op grote hostabladeren (alleen dan kunnen slakken er niet bij 👍) en de bloemen zijn een soort van miniboom die tevoorschijn komt. Een lange staak met allemaal zijtakjes die weer zijtakjes hebben met daaraan allemaal kleine witte bloemetjes. Elke dag bloeien er wel een paar. Ik vind het er heel leuk uitzien en ze zijn erg in trek bij zweefvliegen e.d. Het is wel een forse plant en inheems, ik weet niet hoe hij reageert op een leven binnen zonder winter en of hij niet wat groot is voor een aquarium.

Hoe heb je jouw echinodorus zo ver gekregen om uit het water te groeien? Ik heb een echinodorus bleheri, maar die wil het nog niet echt snappen dat hij het water uit mag. Mijn ludwigia wel, die is ook leuk om boven de bak uit te laten groeien. Verder had ik een aponogeton gekocht voor zijn bloemen, maar hij maakt vooral joekelgrote bladeren. Hij werd verkocht als longiplumolosus, maar ik vraag me af of het niet de ulvaceus is. Hij lijkt me eigenlijk een beetje te groot voor mijn aquarium, ik twijfel of ik die hou. Jouw mini waterlelie lijkt me ook wel erg leuk.
 
Wat een prachtige bak!
Echt een heel leuk gezicht zo.

Je ziet het inderdaad wel vaker, planten die de bak uit groeien.
Helaas krijg ik mijn man nog niet zover om dat goed te keuren. ;-)
Wie weet... ooit...
 
Blijven hopen Desiree en af en toe wat foto's laten zien :D

Ik heb ook een echinodorus bleheri maar die komt ook niet boven water. Ik heb me trouwens vergist met de naam denk ik, het is de echinodorus argentinensis.
Ik heb tussen de wortels capsules met voeding geschoven, misschien was dat net wat hij nodig had? De uitlopers blijven trouwens bloemen maken zolang als je de verwelkte bloemen weghaalt.
Doe je dat niet dan gaat hij nieuwe planten vormen. Zie de eerste foto met de uitloper tegen de achterwand.

De "rode" waterlelie is niet uitgekomen. Het vlies dat er omheen zat wilde niet van wijken weten. Hij zag er sowieso stralend wit uit..... misschien dat het hartje rood zou zijn?
Er komt alweer een nieuwe knop bijna boven water dus we zullen zien. De witte waterlelie heeft ook weer een nieuwe knop.
De Ludwiga staat nu ook boven water. Krijgt die bloemen???

Ik heb de apogoneton gegoogeld en zag dat het een Kaapse waterlelie is. Schitterend. Die wordt dus ook aangeschaft :daisy:
 
Jammer dat de E. bleheri bij jou ook niet eruit wil groeien, ik twijfel een beetje of ik nog even blijf hopen of dat ik misschien toch beter een andere echinodorus kan kopen die het makkelijker doet. Goede tip van de bloemetjes 👍

Ludwigia heeft (nog?) geen bloemetjes bij mij, maar groeit ook nog niet superlang uit het water. Ik heb hem een paar keer gesnoeit om er wat stengeltjes bij te krijgen.

De Kaapse waterlelie is familie vna de aponogeton die ik heb, maar ook erg mooi inderdaad. Die van mij groeit best snel, dus hopelijk heb ik ook snel iets van interessante ontwikkelingen.
 
Ik las dat de E. Bleheri een hele hoge luchtvochtigheid verlangt en daarom niet zo snel uit een open bak zal groeien. En dat de E. Palifolius of Argentinensis meer kans van slagen heeft. Dus misschien dat ik toch beter die kan zoeken, ik vind het er namelijk heel mooi uit zien bij jou. Die dwergwaterlelie ook, heb je daar een extra diepe bodem voor nodig of valt het mee qua wortelpartij?
 
20230815_080315.jpg

Ik heb de "rode" dwergwaterlelie opengemaakt omdat hij in de knop begon te verwelken. Hij blijkt alleen een roodachtig hart te hebben. Toch mooi!!
Er staat weer een rode en een witte in de knop aan het oppervlak. Zou mooi zijn als ze beiden tegelijk opengaan.

De beide dwergwaterlelies heb ik half boven de grond gelaten, verzwaard met wat stenen, omdat daar de grond niet diep genoeg was, maar wel de beste plek.
De wortels groeien vanaf het topje naar beneden de grond in, waarna de stenen weggehaald kunnen worden.
Hoe de verdere worteling gebeurt weet ik niet. Ik heb veel planten die gewoon door de hele bak woekeren en die ik gewoon af en toe er uit sloop.
 

Terug
Bovenaan