Wat is er nieuw

Vijver en vissen winterklaar maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter RiseOfinformation
  • Startdatum Startdatum
R

RiseOfinformation

Guest
Hoi,

Dit is het eerste jaar voor mijzelf en mijn vissen (sluierstaarten) dat ze een winter gaan door maken in de winter in de vijver. Waar moet ik allemaal denken?

Mijn vijver is 1,90m lang, 0,95m breed en 1m diep.

Sowieso ga ik goed beluchten in de vijver. Ik denk dat ik het filter wel aan laat staan, maar wel aanpassingen ga maken dat het water niet zo diep weg wordt gezogen en dat het water wat oppervlakkiger blijft. Hoe zit dat eigenlijk met verversen? Hoeft dit helemaal niet meer gedaan te worden of minimaal?

Hoe kan ik de vissen en vijver winterklaar maken?

Heel stiekem vind ik het best wel spannend om de eerste keer met mijn vissen in de vijver de winter door te komen. Ik hoop natuurlijk heel erg dat ze er goed uitkomen.

Groetjes,
Eline

Je plannen wat betreft de pomp niet op de bodem zetten klinken prima. Zorg er ook voor dat de uitstroom onder het oppervlak uitkomt en dat de filter bak ge�soleerd is. Als de vissen eenmaal in rust zijn en je niet of amper meer voert hoef je niet te verversen.

Jones zei:
Je plannen wat betreft de pomp niet op de bodem zetten klinken prima. Zorg er ook voor dat de uitstroom onder het oppervlak uitkomt en dat de filter bak ge�soleerd is. Als de vissen eenmaal in rust zijn en je niet of amper meer voert hoef je niet te verversen.

Dat met de uitstroom was ik ook al van plan 🙂

Hoe kan ik mijn filterbak het beste isoleren? Met piepschuim of iets?

Wanneer mag je de vissen geen eten meer geven? Ik weet dat het vanaf 6-8 graden niet meer gebruikelijk is dat ze eten krijgen. Maar is dat dan 6-8 graden watertemperatuur of luchttemperatuur? Wanneer in het jaar bereiken wij ongeveer deze temperatuur? En wanneer kan ik ze weer (spaarzaam) gaan voeren in het voorjaar?

Piepschuim werkt prima, inderdaad.

Die 6-8 graden is de watertemperatuur op de bodem. Ik hield altijd mijn vissen in de gaten. Bij 10 graden om de dag voeren en als de temperatuur verder zakte en de vissen niet of amper op het voer afkwamen stopte ik met voeren.

Het is lastig te zeggen in welke maand of welk deel van de maand dit gebeurt, omdat de winters hier de laatste jaren best veranderlijk zijn (heel zacht of heel streng). Eind maart/begin april kan je ze waarschijnlijk weer gaan voeren, maar het kan dan ook nog flink vriezen 's nachts. Op de temperatuur en op het gedrag van de vissen letten geeft de beste indicatie.

Jones zei:
Piepschuim werkt prima, inderdaad.

Die 6-8 graden is de watertemperatuur op de bodem. Ik hield altijd mijn vissen in de gaten. Bij 10 graden om de dag voeren en als de temperatuur verder zakte en de vissen niet of amper op het voer afkwamen stopte ik met voeren.

Het is lastig te zeggen in welke maand of welk deel van de maand dit gebeurt, omdat de winters hier de laatste jaren best veranderlijk zijn (heel zacht of heel streng). Eind maart/begin april kan je ze waarschijnlijk weer gaan voeren, maar het kan dan ook nog flink vriezen 's nachts. Op de temperatuur en op het gedrag van de vissen letten geeft de beste indicatie.

Dank je voor het antwoord! 🙂
Op het moment vliegen mijn visjes nog af op te voer. Ik hoef maar bij de vijver te komen en ze komen er al aan... Ik geef ze nu 1-2x per dag eten. Ik had al begrepen dat Hikari Wheat Germ dat je dat kan voeren in de winter. Is dit essentieel of kan je ook spaarzaam voeren met gewoon voer?

Spaarzaam voeren met gewoon voer is ook prima hoor. Wheat germ is net wat beter, omdat het lichtverteerbaar is, maar het is niet per se nodig.

In een vijver is (ook in de winter) een hoop rommel te vinden (alg, plantenresten) waar de vissen wat van meepakken. Ben dus vooral niet bang dat ze verhongeren als je ze een tijdje niet voert.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan