Wat is er nieuw

Vijver "geërfd"

Pilot.Edg

New member
Lid geworden
25 maart 2026
Leeftijd
44
In een duister verleden ;-) lid geweest van dit forum, maar ruim 10 jaar gelden verhuisd naar Schotland Nu dus terug in Nederland en een huis gekocht met vijver en vissen.

Een vijver is voor mij onbekend terrein, ik ben altijd van de aquaria geweest. In Aquaria van alles gehouden, Zuid-Amerikaans, Malawi, Tanganyika, Victoria Chiclides, Piranhas, van alles. Vroeger ook lid van deze forum geweest. Maar een vijver..... out of my depth.

Vijver is denk ik ongeveer 2300 Liter, heeft een Ouse Aquamax 3500 Pomp, volgens mij is die alleen om de water in beweging te krijgen verder geen filter.

Er zitten 2 piepschuim drijfplanten bakken in de vijver (al denk ik dat er niks nuttigs meer in leeft), lelies en heel veel hoornblad. Wij zitten net een paar weken in het huis, de vorige bewoners zijn mid 2025 overleden en dus sinds die tijd vrijwel niks aan de vijver gedaan.

Deel van mij zegt de vijver weg halen, maar denk dat de tuin aanpakken pas op z'n vroegst over 2-3 jaar gaat gebeuren. In die tijd kan ik het niet over mijn hart verdragen om de vissen te zien lijden. Dus wat moet ik doen?

Moet er een echte filter in de vijver? De Planten hebben vrij spel gehad, wortels van de lelie's verstoppen bijna de pomp. Vijver is minimaal 70 cm diep, sorry is niet te zien alleen te voelen, ongeveer helft boven grond niveau de rest er onder. De gezondheid van de vissen staat bij voorop, ik verwacht dat een diepe schoonmaak nodig is, ga ook verder inlezen over het houden van vijvers, maar tips, of pointers in de juiste richting zouden erg gewaardeerd worden.

Plaats even een foto.
Dan kunnen we beter advies geven

Kijk eens op de site van schone vijver.nl (VOF), die hebben heel veel informatie op hun site staan, waarschijnlijk ben je daar al een heel eind mee op weg.

Bij deze

Bijlagen

• IMG_0595.jpeg
    IMG_0595.jpeg
    5.7 MB · Weergaven: 29
  • IMG_0594.jpeg
    IMG_0594.jpeg
    3.7 MB · Weergaven: 31
  • IMG_0593.jpeg
    IMG_0593.jpeg
    5.1 MB · Weergaven: 31
  • IMG_0587.jpeg
    IMG_0587.jpeg
    3.7 MB · Weergaven: 31
  • IMG_0586.jpeg
    IMG_0586.jpeg
    3 MB · Weergaven: 29
Wat ik zelf zou doen.
Tweedehands filter erop zetten.
Een pomp heb je eral voor
Deze bv rechts achterin de hoek zetten.
Omdat je schrijft dat er vissen in zitten.
Ga ik er vanuit dat het een goudvissen soort is.
Achter( de korte kant) over de hele lengte vol zetten met irissen.
Deze planten halen heel veel voedings stoffen uit het water.
Aan de waterlellie Kan je nu eigenlijk niet veel meer aan doen.
Deze snoei je eigenlijk in de herfst.
Dan in een hele grote vijvermand zetten.
En de gh waarde testen.Deze liefst tussen 10 en 12 houden.
Weet niet als je facebook heb?
Anders hier eens rond kijken.
Bv hier
https://m.facebook.com/groups/289981581813153/

Dank je voor de tips. Zitten inderdaad vooral goudvissen in, ook in elk geval 2 andere soorten die ik nog moet identificeren mogelijk bittervoorn en de ander lijkt nog het meest op een vrouwtjes guppy.

Misschien een shiner? (rainbow bijvoorbeeld)

Als je van plan bent de vijver wel te behouden zou ik hem eerst voorzichtig helemaal leeg halen.
Je kan hem dan schoon maken (de folie moe je gewoon met rusten laten)
Wellicht is de folie van rubber en kan deze nog jaren mee als het pvc is isnhet een anders verhaal.
Als ze vijver leeg is kan je uitrekenen hoeveel water erin de vijver kan dit is toch eigenlijk wel heel erg belangrijk om te weten want alles bik wat je aan het water moet verbeteren etc moet je telkens de inhoud weten anders is het maar natte vingerwerk.
Als de vijver leeg is kun je de vijver inrichten naar eigen smaak en zoals al gezegd is de gele lis (iris) een hele goede plant voor filtratie wat betreft het opnemen van opgeloste afvalstoffen.
Daarbij de gh 10/14 voor en de kh 8/9.
Let op de gh moet altijd hoger zijn als de kh. Zijn deze waardes goed dan blijft de ph ook stabiel.
Je kan op mp op zoek naar een filter zoek er 1tje uit die je makkelijk schoon kan maken zodat je dit ook eerder zal doen.

Ik zelf ben ook een vijver liefhebber dus hierbij een foto van mijn trotse bezit. Zojuist gemaakt.
20260327_062228.jpg

Hahaha.

Aan Google Earth is te zien dat de vijver er in 2012 al zat. Vandaag toevallig een van de dochters in drop tegen gekomen, die kan zich niet herinneren dat er ooit een filter was.

De Waterlelie gaat het zwaar krijgen vrees ik, de wortels waren in de pomp gegroeid. Om die eruit te halen om te kijken wat het was is de wortel stok gebroken, zat blijkbaar wel in een mandje. Vijver is inderdaad niet een simpele rechthoek, voorzichtig gevoeld me een bamboe stok en in de hoeken is die minder diep mogelijk ook meer verschillende hoogtes. Om z'n diepst toch net geen meter. Zit behoorlijk wat rotzooi onderin, komen bubbels naar boven als je het verstoort, plus met netje veel zwarte bladeren eruit te vissen.
Vijver leeg halen lijkt me veel werk, weet ook niet wat ik met de vissen moet terwijl ik dat doe.

Irissen vind ik een leuk idee, die zien er mooi uit. Verwacht dat we de tuin de komende 2-3 jaar niet echt aan gaan pakken dus die vijver blijft voorlopig wel, dus naar mijn idee zal een wel een soort deep clean moeten gebeuren.

Ik ben niet zo van wanneer je iets wel of niet mag snoeien/planten dus als de waterlelie een probleem is gewoon eruit halen en deel terug zetten. Als je niet de hele vijver leeg wilt halen ku je ook proberen de meeste rommel er in gedeeltes uit te halen met een netje. Weet de watertemperatuur niet maar als de vissen nu nog rustig zijn zou ik nog even wachten.

Heb je het gemaakt van polystyreen isolatie plaat xps?
En het zwarte materiaal erom heen is van?

Mvg ronald

Ik heb het gemaakt van pir platen van die harde isolatie platen deze heb je in verschillende kleuren.
De bekleding is een soort worteldoek welke ik een x op het werk heb kunnen scoren ik weet zo alleen niet precies wat het is.
In het verleden heb ik ook al eens zo'n drijvende plantenbak gemaakt deze had ik bekleed met gewone worteldoek. Deze bak is een jaartje of 5 meegegaan maar begon te breken omdat de planten het uit elkaar drukte met de wortels. Nu heb ik bewust voor de grote ronde manden gekozen omdat deze steviger zijn ook heb ik 1 pirplaat extra gebruikt zodat de bak wat hoger op het water ligt.
Ik heb ook nog 2 foto's van de vorige bak kunnen vinden.
20200509_152232.jpg
20200515_203345.jpg

Bedankt voor het uit gebreide antwoord.
Ga hier ook eens over nadenken om zoiets te maken.
In halve maan vorm.

Zat even te google.
Kwam ze hier ook tegen.
https://www.vdvelde.com/drijfring-3-stuks/

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan