Wat is er nieuw

Vijver grootte

Kjell..

Well-known member
Lid geworden
15 maart 2017
Leeftijd
30
Hallo allemaal,

Ik ben een beetje confused over hoe groot een vijver moet zijn om er goudvissen in te houden. Ik hoor 1000 liter per vis, maar ook weer 70 liter per vis. En minimaal 2 meter?

En kunnen sluierstaarten nu wel of niet in een vijver?

Bedankt voor het meedenken alvast!

Ben geen goudvis kenner maar:

Als men goudvissen in een aquarium wil houden wordt er inderdaad al snel geroepen dat er een aquarium van minimaal 1000L+/2meter+ nodig is.
en daar kan ik over inkomen gezien hoe groot een goudvis kan worden.

voor een vijver zou ik dan toch minimaal hetzelfde aantal liters aanhouden, maar dan niet 1000L per vis maar 1000L voor een aantal vis.
hoeft dan niet persee 2 meter lengte te zijn, maar ook hierin geldt "hoe groter hoe beter".

Heb je het over sluierstaarten dan kan het allemaal wat kleiner, deze worden een stuk minder groot en hebben minder zwemruimte nodig.

Heb ook geen verstand van vijvers maar weet wel dat de diepte van de vijver van belang is ivm winter. Ik meen vanaf 1.20 diep maar weet niet zeker,

Hoeveel vissen zal mede afhankelijk zijn wat je aan filters, bodem, planten erin heb zitten en hoeveel onderhoud je wilt plegen. Zal net als bij aquarium wezen dat je de boel stabiel moet hebben en houden.

1000 liter lijkt wat veel voor één vis, maar als de vijver 1 meter diep moet zijn hou je maar een bak over van 100 x 100 cm, en dat is al te klein voor een vis die 40 cm kan worden, zelfs 2 meter lengte is dan al krapjes.
Bij aquariums wordt minimaal 10 x de vis lengte aangehouden, dus je moet als snel denken aan 3000 liter (300 x 100 x 100) wil je er een paar van die joekels in gaan houden.

Voor KOI rekenen ze 1000 liter per vis, maar die worden dan ook met gemak 70 cm, dus daar zouden dan twee goudvissen voor in de plaats kunnen?

1000 liter voor 1 vis is wel erg veel liters hoor. Ik denk als je 100/150 liter per enkelvin reken dat dat prima is. Mits je voldoende (lees veel) filter capaciteit heb.

Het gaat meer om de bouw en snelheid van de enkel vinnen. Omdat ze slanke bouw hebben zijn ze sneller en bewegelijker dan sluierstaarten.

Bij de sluierstaarten hangt het een beetje af wat voor soort je gaat nemen. Zijn vele soorten en de ene soort word groter dan het andere soort. Zou niet de zwakkere/kwetsbare soorten nemen zoals blaas ogen etc. Ik zou 70 liter gemiddeld aanhouden. In me aquarium hou ik 50 liter aan maar dan ververs ik natuurlijk meer dan je in een ijver ga doen. In een vijver zullen ze maximaal kunnen uitgroeien omdat ze 24 uur per dag wat te vreten hebben aan algen etc.

Enkel vinnen en sluiers samen lijkt me ook wat moeilijker ivm eten en paaien. De enkel vinnen zijn veel sneller en zul je kans hebben dat de lompere sluiers niets te eten hebben omdat die enkel vinnen alles op vreten. Als je pearl scale vrouwtje heb met eitjes dan word deze denk de dood in gepaait door enkel vinnen. Dat vrouwtje zal nooit weg kunnen komen met dat ronde lichaam.

Hou rekening met veel vervuiling dus goed filter en ze geven als ze jong zijn groeihormonen af wat van invloed is op je waterwaardens.

Ik zou gewoon heel rustig opbouwen, waterwaardens meten is weten en als je goed stabiel ben kun je weer wat toevoegen. Beter langzaam en goed van start gaan dan dat in het begin je te doen krijg met te hoge waterwaardens want z on plasje water veel verversen is nogal een klusje.

1000 liter voor 1 vis is wel erg veel liters hoor. Ik denk als je 100/150 liter per enkelvin reken dat dat prima is.
Lijkt misschien veel, maar plaats ééns 8 van die vissen in een 1000 liter bak, dan wordt het toch wel krapjes.

Hangt ervan af hoe die 1000 liter word ingezet. Ik begrijp dat TS een vijver van 2.25 lang en 1.18 breed heeft/krijgt. Dat is toch een mooi baantje zwemmen voor enkel vinnen. Ik denk niet dat het zo simpel is zoveel water en dan kunnen er zoveel cm vis in. Alles zal net als aquarium samen hangen met omstandigheden.

Goudvissen die zo gigantisch groot worden zijn kwaliteits goudvissen en worden dmv van diverse toevoegingen en een bepaalde manier van houden zo groot. In Azie houden ze die in een soort van mud ponds. Die koop je niet zo even bij de intra tuin. Deze zullen niet zo gigantisch groot worden of je moet net de "mazzel"hebben.

Ik had 2 sluierstaarten bij pets place gekocht, zelfde omstandigheden en voer. De ene tikte de 30 cm wel aan de ander 20 cm dus is ook maar net wat je tref/koop.

Het duurt ook nog een aantal jaartjes voordat ze op maximale volwassenheid zitten.

Als je heel het jaar de goudvissen in de vijver wilt houden dan raad ik je aan om voor een 1 meter diepe vijver te kiezen..
En dan is het natuurlijk hoe langer / groter hoe beter. Hoeveel ruimte denk je te hebben ?En hoe wil je gaan filteren?

Kijk daar heb je iemand met vijver verstand :thumbs: Daar heb je meer aan.

Ik denk niet dat het zo simpel is zoveel water en dan kunnen er zoveel cm vis in. Alles zal net als aquarium samen hangen met omstandigheden.
Dat is ook weer zo ja.

1.000 liter is inderdaad wel heel veel voor een goudvis. Het is natuurlijk wel zo dat je niet teveel vissen in een vijver moet steken. Een gezonde verhouding houden dus tussen vijver, aantal vijvervissen en vijverplanten.

Bij koi ken ik de regel 1000L per vis overigens wel :deal:

Als je heel het jaar de goudvissen in de vijver wilt houden dan raad ik je aan om voor een 1 meter diepe vijver te kiezen..
En dan is het natuurlijk hoe langer / groter hoe beter. Hoeveel ruimte denk je te hebben ?En hoe wil je gaan filteren?

Het zou idd gaan om een vijver van 2 bij 1.20. Met planten en een ubbink powerclear 500. De vijver is op het diepste punt 70 cm dacht ik. Maar als het goed is zou de bak speciaal vorstbestendig moeten zijn.

In principe zou ik de vissen naar binnen/schuur kunnen halen in de winter, met sluiers lijkt me dit sowieso handig.

Ik zat zelf te denken om er een aantal sarassas in te zetten. En dan eventueel sluiers.

je kan het ook in richten als een natuurlijke zwem vijver dan is 50% van je opervlakte planten als je dan aleen maar boven water groeiende plant er in zet kun je de vissen ook heel goed zien

je kan het ook in richten als een natuurlijke zwem vijver dan is 50% van je opervlakte planten als je dan aleen maar boven water groeiende plant er in zet kun je de vissen ook heel goed zien
Een plantenvijver wordt het sowieso. Maar een zwemvijver van 2 bij 120? En dan nog planten en vissen erin. Haha lijkt me een slecht plan. Pootje baden kan wel natuurlijk

ik bedoeld meer het desine van zoon vijver je gebruik aleen regen water en je snoeit je plant elk jaar als nutriens export heb dat zelf ook en ik drink gewoon uit me vijver zonder ziek te woorden

😎

Dat een bak vorst bestendig is bedoelen ze mee dat die niet kapot vriest.
maar je water zal bevriezen, als je vijver maar diep genoeg is moet dat geen probleem vormen voor de vissen.
in een relatief ondiepe vijver kan dat wel voor problemen zorgen.

zo heb ik het altijd begrepen in ieder geval :!

in een vijver van dat formaat is een grote groep chinese danio's misschien ook wel leuk om naar te kijken. zowel de goud en wild variant overleven de winter hier prima.

Een plantenvijver wordt het sowieso. Maar een zwemvijver van 2 bij 120? En dan nog planten en vissen erin. Haha lijkt me een slecht plan. Pootje baden kan wel natuurlijk

Denk niet dat sarasa en sluiers dat fijn vinden met deze temperatuur en jij met je voeten erin. Liggen ze binnen now time boven in lucht te happen of springen eruit 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan