Vijver met alg. Tips???


M

Marjavijver

Guest
Hallo allemaal

ik heb sinds anderhalf jaar een vijver.
Mijn pomp pompt de helft naar een waterval met beekloop en de andere helft gaat naar een filter met ingebouwd uv…

in mijn vijver zitten planten, wat goudvissen, windes, een zeelt en 2 kleine koi..

nu heb ik zoveel last van alg.
heb er slakken in zitten maar die doen niet veel, de waardes zijn goed.

hebben jullie tips????
zie foto’s :)

alvast heel erg bedankt

groetjes Marja
 

Bijlagen

  • 67259FCE-D28B-41F2-A8B6-D8DD1E841EE5.jpeg
    67259FCE-D28B-41F2-A8B6-D8DD1E841EE5.jpeg
    710.3 KB · Weergaven: 197
  • EE187D29-EDC7-4DC9-9D97-6D7EAB69EB14.jpeg
    EE187D29-EDC7-4DC9-9D97-6D7EAB69EB14.jpeg
    746.4 KB · Weergaven: 232
  • B31FBA7C-8651-4C9F-AC96-4C60B6D4FC9C.jpeg
    B31FBA7C-8651-4C9F-AC96-4C60B6D4FC9C.jpeg
    629.8 KB · Weergaven: 224
  • 3EC74C07-DD98-41BF-B94E-31BA3D9F9255.jpeg
    3EC74C07-DD98-41BF-B94E-31BA3D9F9255.jpeg
    505.2 KB · Weergaven: 198
Controleer eens je hardheid.
Draadalg doet het goed op zacht water.
 
Controleer eens je hardheid.
Draadalg doet het goed op zacht water.
Bedankt voor je reactie! Mijn kh zit tussen de 8 en 10. Dit is volgens mij wel oké toch?
 
Zou het persoonlijk zoveel mogelijk met de hand verwijderen.
En zeker geen bestrijdings middelen gebruiken.

Mvg ronald
 
Zou het persoonlijk zoveel mogelijk met de hand verwijderen.
En zeker geen bestrijdings middelen gebruiken.

Mvg ronald
Dit werkt inderdaad wel goed hoor. Maar met een paar dagen groeit het weer terug, een beetje water naar de zee dragen zo…
 
Ik zal morgen weer een meting doen!! Maar het algen probleem was er al wel tijdens de laatste meting
 
50 % van je opverlakt wil je bergroeid hebben met boven water groeiende plant dan zou de algen geen kans kunnen krijgen
 
50 % van je opverlakt wil je bergroeid hebben met boven water groeiende plant dan zou de algen geen kans kunnen krijgen
Bedankt voor de tip. Zal er eens wat waterplanten bij gaan zetten dan.. heb er een hoop moeten verwijderen die niet meer zijn gaan groeien na de winter.. ik moet nog een hoop leren hoor!
 
Zie draadalg als een zuurstofplant. Het hoort bij een gezonde vijver.
Je kunt de hoeveelheid verminderen door:
- mechanisch/met de hand verwijderen
- door planten te wieden, zeker als die aan het afsterven zijn. Hiermee haal je voedingsstoffen uit het water.
- minder vervuiling, dus minder vissen of minder voeren
- concurrentie met (zuurstof)planten.
Bij een goed evenwicht zal je altijd wel wat draadalg hebben. Hoeveelheid is ook afhankelijk van het seizoen.
 
Zie draadalg als een zuurstofplant. Het hoort bij een gezonde vijver.
Je kunt de hoeveelheid verminderen door:
- mechanisch/met de hand verwijderen
- door planten te wieden, zeker als die aan het afsterven zijn. Hiermee haal je voedingsstoffen uit het water.
- minder vervuiling, dus minder vissen of minder voeren
- concurrentie met (zuurstof)planten.
Bij een goed evenwicht zal je altijd wel wat draadalg hebben. Hoeveelheid is ook afhankelijk van het seizoen.

Daar ben ik het het eigenlijk geheel niet mee eens .
Als je van je alg af wil moet je net meer gaan voeren , dan komt je vijver pas in leven .
En vuil de eerste jaren al zeker niet uithalen , dat is de co2 bron , en draadalg heeft nou net een hekel aan co2 .
Het vuil op de bodem is nu net de motor van je plantenvijver !
Als het echt te gek wordt qua dikte , haal je er een deel uit , aan hetgeen je opvist , kan je opmaken hoe goed je vijver gezond is .
Als het allemaal heel fijn spul is 👍 , zit je met bladeren , takjes , ed , niet goed .

Het belangrijkste in dit alles bij een plantenvijver : mineralen en sporenelementen toevoegen ! meerdere keren per jaar (ook als je hard water hebt)
Op mijn 32 kuub koivijver zijn al zeker 4 a 6 kg mineralen / sporenelementen ingegaan dit jaar om 25kg voer weg te kunnen werken (zonder filter !).
Geen algen en ik gebruik daarbovenop nog ammoniumrijk grondwater met best veel fosfaat , ijzer , mangaan in .
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie uitgebreide reactie!

ga er zeker mee aan de slag!
De draadalg kan ik er met de hand wel uit krijgen. Maar het blijft aan de stenen zitten. Gaat er gewoon niet af.
Zal eens met mineralen aan de slag gaan

super bedankt
 
Waar kun je die vijvermineralen halen/ kopen/ bestellen? Heeft iemand een merknaam of een winkelnaam ofzo waar ik de zoektocht kan beginnen?
 
Waar kun je die vijvermineralen halen/ kopen/ bestellen? Heeft iemand een merknaam of een winkelnaam ofzo waar ik de zoektocht kan beginnen?
Eind maart/begin april voeg ik kalk toe (bijv. Maerl).
Later voeg ik soms sporen elementen toe (Sera Florena).
 
Is er een goedkoper alternatief voor Maerl? Ik koop me arm aan dat spul, is er niet een zak grit ofzo die je erin kunt gooien? (Mijn vijver is ongeveer 150 m3)
 
Is er een goedkoper alternatief voor Maerl? Ik koop me arm aan dat spul, is er niet een zak grit ofzo die je erin kunt gooien? (Mijn vijver is ongeveer 150 m3)
Voor onderhoud besteed ik zo'n 15 euro/jaar voor mijn vijver van 12 m3. Voor 150 m3 zou dat dan op zo'n 200 euro uitkomen.
Aantal jaren geleden kocht ik Sera Florena omdat een plant kwijnde en ik dacht aan een gebrekziekte. Het hielp niet en achteraf bleek waarom. De container waarin de plant zat, zat volledig gevuld met wortels en de aarde was geheel verdwenen. Delen en herplanten was daar de oplossing. Maar tot mijn verrassing kreeg de waterlelie een booster en groeide als kool.
Vraag is of je een algenprobleem of plantenprobleem met je vijver hebt. Mijn vijver heeft daarmee geen probleem, planten groeien geweldig en je zou je kunnen afvragen of deze toevoegingen nog zinvol zijn. Maar voor 15-20 euro/jaar lig ik niet wakker.
 
Mijn vijver is nieuw, draait sinds vorige winter, dus de planten moeten nog flink groeien.
Ik denk dat ik aan naar schatting meer dan 500 euro aan dat maerl spul heb uitgegeven, dus dan begint dat wel te tellen.
Maar door de draadalg, raken mijn planten verstikt, dus die hebben het vervolgens moeilijk. Ik sta bijzonder open voor suggesties die zorgen dat de boel wat beter gaat draaien.
 
Mijn vijver is nieuw, draait sinds vorige winter, dus de planten moeten nog flink groeien.
Ik denk dat ik aan naar schatting meer dan 500 euro aan dat maerl spul heb uitgegeven, dus dan begint dat wel te tellen.
Maar door de draadalg, raken mijn planten verstikt, dus die hebben het vervolgens moeilijk. Ik sta bijzonder open voor suggesties die zorgen dat de boel wat beter gaat draaien.
filter planten kopen bij het tuin centrum en dan aleen de pot onder water zetten kan er geen alg op de planten groeien en zo kun je dan winnen van de algen
 
ok, dan graaf ik mijn planten uit en doe het zo. Dank je!
 
Allereerst: geduld is een schone zaak. Zo'n vijver doet er paar jaar over voor er een goed evenwicht ontstaat.
Algen zijn heel normaal bij een jonge vijver, en wees blij dat je draadalgen hebt en geen zweefalgen. Bij draadalgen blijft je vijver helder.
Geef je zuurstofplanten de tijd om te groeien en koop er evt bij zo rond begin mei.
Nu winnen de draadalgen de concurrentieslag, maar als ze wat uitgegroeid zijn nemen de zuurstofplanten het over.
Houd het water hard met kalk. Als ik de halve dosis voor een jaar toevoeg voor de duisternis, is de vol;gende ochtend al het witsel opgelost. Als ik de tweede dosis twee weken later toevoeg, blijft het witsel paar dagen zichtbaar. Voor mij een indicatie dat de max. oplosbaarheid bereikt is.
Bij een jonge vijver heeft toevoeging van sporen elementen geen zin. Er zit voldoende voeding in het water.
In internet vind je nog wel info over goedkoper tuinkalk. Veelal wordt het ontraden, zeker als je vissen hebt. Ik heb er geen ervaring mee.
 
Mijn vijver is nieuw, draait sinds vorige winter, dus de planten moeten nog flink groeien.
Ik denk dat ik aan naar schatting meer dan 500 euro aan dat maerl spul heb uitgegeven, dus dan begint dat wel te tellen.
Maar door de draadalg, raken mijn planten verstikt, dus die hebben het vervolgens moeilijk. Ik sta bijzonder open voor suggesties die zorgen dat de boel wat beter gaat draaien.
Ik denk dat u het veel te duur betaald .
25kg mearl kost tussen de 7 en 11 euro .
Het echte coccoliet is ietsje duurder , maar niet veel .

De mineralen die ik gebruik kost +-75 euro voor 25kg .
Met 25kg hiervan ik 2 a 3 seizoenen mee voort voor totaal 50m3 water .

Hieronder de link van een site met topproducten ! Hier kan maerl niet mee concurreren .

Mineralen :

Biologisch leven :


Laatste is voor heel veel doeleinden te gebruiken .
 
Laatst bewerkt:
Biologisch leven :


Laatste is voor heel veel doeleinden te gebruiken .
wat zit daar dan en wat doet het ? je ziet het ook bij veel garnalen shops en daar is het veel duurder
 
Ik denk dat u het veel te duur betaald .
25kg mearl kost tussen de 7 en 11 euro .
Het echte coccoliet is ietsje duurder , maar niet veel .

Waar haal je de Maerl dan zo goedkoop?
 
Gewoon bij de aveve . maerl poederkalk , niet de bollekes pakken , die hebben een coating .
Hoeveel kilo heeft u trouwens inmiddels toegevoegd ?
 
wat zit daar dan en wat doet het ? je ziet het ook bij veel garnalen shops en daar is het veel duurder
Klein gespuis :) en het leeft hoor , ik bekijk ze af en toe eens onder microscoop .
Zijn helpertjes om het water terug te reorganiseren . Ik voeg wel veel minder toe dan de geadviseerde dosering .
Gewoon om de zoveel tijd eens een flinke scheut in vijver en aquarium .
 
Dank jullie wel voor alle tips, raad en advies. Ik begrijp inmiddels dat mijn vijver niet zo snel ingedraaid is als een aquarium en het dus ook een kwestie is van stug de alg verwijderen. Aangezien ik graag zwem als het water weer wat meer op temperatuur komt en de alg dan ook enthousiaster groeit, zie ik het dan maar voorlopig als bezigheidstherapie te water en geduld hebben. Kwestie van een en ander op een andere manier bekijken;)
 
paar graskarpertjes er bij?
je vijver is er groot genoeg voor
 
paar graskarpertjes er bij?
je vijver is er groot genoeg voor
Ik heb er een hele kudde goudvissen in allerlei formaat, goudwindes en bittervoorntjes bijzitten. datzal wel genoegzijn, vermoed ik :))
 
graskarpers eten algen en waterplanten
 
Maar wat gebeurt er dan met mijn waterplanten? Ik ben er niet zo voor dat als de algen wat minder talrijk worden ze aan mijn waterlelies etc beginnen....
 

Terug
Bovenaan