Vijver naast treinspoor


J

JorenLuesink

Guest
Vraagje ik heb een tuin die naast het treinspoor maar mijn vader is bang dat vijverfolie snel kopot gaat naast het spoor de bedoeling was een grote vijver achter in de tuin van 5×4 en diep varierend van 20 cm tot 80 cm met vissen en planten
 
Geen ervaring met vijver langs treinspoor maar ouders hadden een grote vijver (24 kuub) en wonen aan drukke weg. Oké het is de doorgaande weg in een dorp maar met klinkers en verdacht veel vrachtverkeer waardoor zeer veel trillingen. Hier nooit problemen mee gehad.
Denk dat het belangrijker is om te zorgen dat de gegraven kuil mooi glad is, dus geen steentjes, boomwortels of andere oneffenheden.
Daarnaast een goed materiaal tussen de grond en de folie.
Dacht trouwens dat het beter was om het diepste punt dieper te hebben zo rond de 1.50 meter maar daar hebben anderen waarschijnlijk meer verstand van.
 
Bedankt
 
Is er echt bijna niemand
 
Met een EPDM folie voorzie ik geen problemen voor de vijver zelf. Afhankelijk van de afstand tot het spoor kunnen de trillingen wel een probleem zijn voor eventuele vissen.
 
Met een EPDM folie voorzie ik geen problemen voor de vijver zelf. Afhankelijk van de afstand tot het spoor kunnen de trillingen wel een probleem zijn voor eventuele vissen.
In sloten langs sporen zie je geen veranderingen in het gedrag van de vissen als er een trein voorbij raast. Die hebben er geen last van, en zijn het gewend.
 
Heb je een punt, aan de andere kant zijn er ook zat verhalen van dode koi als gevolg van bestratingswerkzaamheden (trilplaat).
 
Heb je een punt, aan de andere kant zijn er ook zat verhalen van dode koi als gevolg van bestratingswerkzaamheden (trilplaat).
Ik heb het idee dat een trilplaat wat stratenmakers gebruiken, een ander soort trilling is (Ik heb ooit bij een hovenier stage gelopen en vaak met zo'n plaat gewerkt) dan dat van een voorbij denderende trein.
 
Het plan was een vijver met goud elritsen en goudvissen
 
Een vijver dient een DIEP gedeelte te bevatten, van minimaal 120 centimeter. de reden hiervan is dat water dat s'winters afkoelt, zijn grootste ( natuurkundig) soortelijk gewicht bereikt bij 4*C. Water dat warmer OF kouder is, zal daarom naar boven gaan en het water van 4*C zakt in het diepe gedeelte. Daar bevinden zich ook de overwinterende dieren. Daarom is het ook van belang om GEEN waterbeweging te creëren in de winter, met bruissteentjes of pompen.
Ik woon zelf pal aan het spoor ( 15 meter er vanaf) en heb nog nooit geen rare dingen meegemaakt met het vijvergebeuren of mijn aqua's, net zomin als dode dieren of zo....!

Dus geen probleem daarmee, maar wel diep genoeg maken!
 
Ok
 
Een vijver dient een DIEP gedeelte te bevatten, van minimaal 120 centimeter. de reden hiervan is dat water dat s'winters afkoelt, zijn grootste ( natuurkundig) soortelijk gewicht bereikt bij 4*C. Water dat warmer OF kouder is, zal daarom naar boven gaan en het water van 4*C zakt in het diepe gedeelte. Daar bevinden zich ook de overwinterende dieren. Daarom is het ook van belang om GEEN waterbeweging te creëren in de winter, met bruissteentjes of pompen.
Ik woon zelf pal aan het spoor ( 15 meter er vanaf) en heb nog nooit geen rare dingen meegemaakt met het vijvergebeuren of mijn aqua's, net zomin als dode dieren of zo....!

Dus geen probleem daarmee, maar wel diep genoeg maken!
Fijn dat iemand lan bevestigen dat het spoor geen invloed heeft op het wel en wee van de bewoners :thumbs:

Het verhaal mbt temperatuur en geen stroming in de winter, daar heb een hele andere ervaring namelijk; in de winter draait bij mij alles door. Pomp, waterval en bruinsteen. Deze haal ik zelfs iets naar het oppervlak om zo bevriezing tegen te gaan. Nooit problemen gehad, zowel in de winter als tijdens het voorjaar.
 
Marcel, je hebt ook gelijk, als je het zo doet, maar als het een tijdje echt hard vriest, (weet het is al lang geleden!!) dan kleot het water overal in je vijver af beneden de 4*C en dan KAN het zomaar gebeuren dat je vijver, bijna letterlijk van het ene op het andere moment, bevriest van oppervlakte tot op de bodem.
Daarom mijn reactie, in de natuur gebeurd het namelijk zoals ik omschreven heb.
 
Woon aan het spoor en geen last.
120 vind ik wel erg diep, voor koi oke maar anders is 70 ook prima.
 

Terug
Bovenaan