Wat is er nieuw

Vijver of toch niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter Piet 2.0
  • Startdatum Startdatum
P

Piet 2.0

Guest
Hallo,

Sinds kort nieuw huisje met tuin en ik zou het leuk vinden om door de tijd een vijvertje te hebben.

In het verleden had ik goudvissen in aquarium. En zijn nu in een grote vijver met vriendjes en vriendinnetjes.

Maar voordat ik ga beginnen en weer de fout in ga ben ik bezig met info zoeken over verschillende vissen voor een vijver.

Nou vroeg ik met af of jullie wat tips hebben voor vissen die een niet te grote vijver nodig hebben ik zat te denk een vijver van +/- 1,50 x 0,75 x 1,00 (lxbxd).

Ik wil er niet te veel vissen in hebben koppel of harem vind ik al genoeg. De insecten ect. vind ik namelijk ook interessant.

Misschien Sarassas die vind ik wel erg mooi! Maar als het niet kan andere vissen (misschien look likes?)

Is een mooie school goudelritsen niet leuk? Die zitten meer aan het oppervlakte en zijn doorgaans een stuk actiever. Misschien leuk in combinatie met een aantal stekelbaarsjes. En dan de vijver leuk beplanten.

En kwam grote van de vijver? Is dit groot genoeg dan?

Minimaal 80 diep toch? Voor de vorst.

Dus maat van de vijver is naar mijn mening groot genoeg. Ook qua diepte

Wat dacht je van Chinese danio's? Deze kunnen jaar rond in de vijver. En fokken minder hard dan de Goudelrits.

Ik alvast een zonnebaars op mijn lijstje zetten, een goeie remedie tegen nakomelingen van andere vissoorten in je vijver 🙂

In de vijvermaat van de Ts zou ik eerder voor stekelbaars als jongremmer gaan dan zonnebaars.

Ow ja inderdaad. Had er niet op gelet. Maar in feite heeft die vijver nog steeds een inhoud van 1125 liter, vergeleken met aquaria is dit een ruime plas. Voor 1 zonnebaarsje lijkt me dit toch niet te klein op het eerste zicht ?

All�, ik reken 800 liter voor een koppel sluierstaarten en 300 liter voor een zonnebaars. Ik vind dat eigenlijk een mooiere vis dan stekelbaarsjes.

Notropis chromosus?

Chinese danio idd erg leuk in de vijver
Rondstaartparadijsvis

Piet 2.0 zei:
En kwam grote van de vijver? Is dit groot genoeg dan?

Minimaal 80 diep toch? Voor de vorst.

Ja, 80cm lees je op de meeste sites toch h� alhoewel de persoon waarvan ik mijn vijver gecopieerd heb z'n vijver overal 60cm diep is met daarin voornamelijk shubunkins. Hij heeft nog geen problemen gehad met de vorst zegt hij , maar zijn vijver is dan ook nog maar 2 winters oud 🙂 en de laatste 2 winters waren toch niet zo streng als die ervoor h�.

Ik heb in die van mij 2 zones, ��ntje van 74cm en ��ntje van 118cm (als het water op zijn hoogste peil staat) dus mijn vissen hebben de keuze waar ze willen overwinteren.
Ik moet je wel zeggen dat bij een vijver van meer dan 1m diep je ook moeilijker de bodem kan zien tenzij je heel helder water kan aanhouden.
Mijn vijver is nog maar 2 maanden jong en met deze warme winter zit ik wekelijks draadalgen te verwijderen met een WC-borstel. Stiekem hoop ik dat de temperaturen voor januari en februari naar het nulpunt zakken zodat de algen wat afgeremd worden. Tegen het voorjaar kan ik er dan voor zorgen dat de vijver voorzien wordt van snelgroeiers.

70 cm is genoeg hoor voor de vorst

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan