Wat is er nieuw

Vijver overgenomen, advies

sjorsNWH

Active member
Lid geworden
23 juli 2023
Leeftijd
38
Anderhalve jaar geleden heb ik dit huis gekocht en deze kwam met een vijver van ongeveer 3000 liter (redelijk wat vissen). Er vallen van buiten weinig bladeren in en er zitten waterlelies en van die zuurstof sliertplanten in. Verder voer ik kleine hoeveelheden alleen in de zomer welke de vissen binnen 2 minuten op hebben. Hierin zit nu een pomp met 9W UV lamp en zelf 28W verbruikt, dat is toch al gauw 324 kilowatt per jaar, wat weer neerkomt op ca €226. Redelijk wat geld dus, maar ik vraag me af of dit wel nodig is.

Zou een energiezuinige pomp ook volstaan, ik zie bijna nergens een pomp die ook nog een geïntegreerd filter heeft (deze heeft zakje knikkers en buisjes). En die uv, dat lijkt me alleen in de zomer nut hebben of is dat sowieso overbodig?

Kortom, als ik een nieuwe pomp zou aanschaffen voor mijn vijver, welke zouden jullie dan aanraden.

Je kunt ook naar een planten (epifyten)filter kijken. Het enige dat je dan nodig hebt is een filter dat de inhoud van je vijver 1 keer per 2-3 uur door je filter gaat. Dat zou dus een pomp opleveren van 1000-1500l/u.
De planten zorgen voor de filtering en UV lamp zou dan niet nodig moeten zijn.

Kijk ook eens op de site van https://www.schonevijver.nl/index.html, een goede en uitgebreide site over vijverfiltering etc.

...dat is toch al gauw 324 kilowatt per jaar, wat weer neerkomt op ca €226. Redelijk wat geld dus, maar ik vraag me af of dit wel nodig is....
Ik zou maar eens beginnen om een andere stroomboer te zoeken. Marktprijs ligt momenteel op zo'n 25 - 30 cent per kWh.
Daarmee ben je nog geen 9 tientjes per jaar aan stroom kwijt.

Ik zou maar eens beginnen om een andere stroomboer te zoeken. Marktprijs ligt momenteel op zo'n 25 - 30 cent per kWh.
Daarmee ben je nog geen 9 tientjes per jaar aan stroom kwijt.
Je hebt helemaal gelijk, ik had ergens in mijn hoofd €0,70, maar dat is voor mij €0,29. Maar ook dan is het goed om te kijken of een waar je kunt bezuinigen.

Die UV lamp is een dingetje wat gebruikt word om alg te bestrijden, als je amper/geen alg hebt is zon ding niet nodig

Tsja.. De UV-lamp zou ik zeker laten zitten (en ook een keer vervangen) en filterpomp 28W is niet zoveel... Hier ligt er eentje in van kleine 100W (maar heb ook wat meer liters water).

In de winter kun je de UV-lamp wel uitzetten, dan groeien er toch geen zweefalgen, onder de 10 graden watertemperatuur. Scheelt iets in de kosten, maar niet veel.

Voor een heldere vijver heb je geen uv lamp nodig. Wat wel nodig is is een goed werkend filter en nog belangrijker goede waterwaardes.
Ik heb zelf een koivijver met 18 koi's van 50 tot ruim 90 cm. En ik gebruik geen uv lamp. Wel heb ik een biologisch filtersysteem van zo'n 1000L inhoud de vijver zelf is 20000.
Ook heb ik een skimmer met een zeeffilter en een plantenfilter gevuld met de gele lis.(deze planten nemen extreem veel afvalstoffen op uit het water)
Mijn vijver draaid al 16 jaar zonder problemen en is altijd glas helder. 2m diep en je kan de substraat steentjes op de bodem tellen.
20200217_061256.jpg
20240527_163230.jpg
VideoCapture_20230128-201718.jpg

20230430_084526.jpg

jeu, wat een joekels!
Maar inderdaad: je kunt heel ver komen met een plantenfilter. Is nog mooier ook.

Voor een heldere vijver heb je geen uv lamp nodig. Wat wel nodig is is een goed werkend filter en nog belangrijker goede waterwaardes.
Klopt helemaal, maar dat is niet voor iedereen (en iedere vijver) om wat voor reden dan ook weggelegd.
En dan is een UV ideaal, laat ik zeggen; een must.

Nog even een tip voor als je een plantenfilter maakt. Maak het zo dat de platen in het water hangen maar niet zodat het water door de plantenfilter heen pompt. Mijn ervaring is dat als de planten in het water hangen dat ze dan wel voedingsstoffen opnemen (de vervuiling van het water) maar als je het water door de plantenfilter heen pomp gaat vuil zichzelf ophopen met alle gevolgen van dien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan