sjorsNWH
Active member
- Lid geworden
- 23 juli 2023
- Leeftijd
- 38
Anderhalve jaar geleden heb ik dit huis gekocht en deze kwam met een vijver van ongeveer 3000 liter (redelijk wat vissen). Er vallen van buiten weinig bladeren in en er zitten waterlelies en van die zuurstof sliertplanten in. Verder voer ik kleine hoeveelheden alleen in de zomer welke de vissen binnen 2 minuten op hebben. Hierin zit nu een pomp met 9W UV lamp en zelf 28W verbruikt, dat is toch al gauw 324 kilowatt per jaar, wat weer neerkomt op ca €226. Redelijk wat geld dus, maar ik vraag me af of dit wel nodig is.
Zou een energiezuinige pomp ook volstaan, ik zie bijna nergens een pomp die ook nog een geïntegreerd filter heeft (deze heeft zakje knikkers en buisjes). En die uv, dat lijkt me alleen in de zomer nut hebben of is dat sowieso overbodig?
Kortom, als ik een nieuwe pomp zou aanschaffen voor mijn vijver, welke zouden jullie dan aanraden.
Zou een energiezuinige pomp ook volstaan, ik zie bijna nergens een pomp die ook nog een geïntegreerd filter heeft (deze heeft zakje knikkers en buisjes). En die uv, dat lijkt me alleen in de zomer nut hebben of is dat sowieso overbodig?
Kortom, als ik een nieuwe pomp zou aanschaffen voor mijn vijver, welke zouden jullie dan aanraden.