Vijver van Stino


S

Stino

Guest
Omwille van een aanvraag van Ruben01 open ik een album over mijn vijver.

De afmetingen zijn: 12 m (l), 3,5 m (b) en 1,20 m (d).
Uitgerekend krijg je dan een bruto-inhoud van 50 400 liter.
Ik zeg wel bruto want de wanden zijn schuin naar beneden lopend en de filterbak neemt ook veel plaats in.

De vijver wordt gefilterd door middel van een filterbak. De filterbak is gevuld met lavasteen: een laag fijne steentjes en dan een laag grotere steentjes. De filterbak rust op een platform van roosters met redelijk grote gaten. Door de filterbak loopt er een lege buisvormige schacht, gevuld met water, waardoor je de filter op de roosters kan plaatsen. Het water wordt aangezogen door de filter (langs de filterbak zijn er twee gleuven waarin het water gezogen kan worden.) De uitstroom wordt afgeleid met buizen die de waterstraal bovenaan uitstoten. Ik moet zeggen dat dit systeem ongelofelijk goed werkt. Het water is altijd glashelder en nooit heb ik last gehad van zweefalgen (behalve in de opstart dan).

In de filterbak zitten momenteel niet zo veel planten. De planten zijn Iris pseudacorus (gele lis), Saururus cernuus (Leids plantje) en Carex panicea. De lis groeit zoals altijd als onkruid en ook de Saururus heeft het aardig naar zijn zin. Hij groeit de hele bak door. Het is een echte aanrader. Binnenkort zal ik er ook Iris louisiana in steken. Ik heb er zeer veel staan en deze groeien echt goed in water. Hij bloeit zeer mooi donkerpaars en blijft ook wintergroen. In de vijver staan nog 3 waterlelies, een roze, een witte (de gewone alba) en een paarse.

Er zitten 17 windes in (8x goud, 4x zilver en 5x blauw). De goudwindes zijn al 7 jaar en voelen zich nog altijd goed. Onlangs heb ik eitjes van ze kunnen bemachtigen.


DSCN2907.JPG


Hoe het eruit ziet in de zomer (van enkele jaren geleden).

IMG_20170410_153445364_HDR.jpg


De vijver een half uur geleden. De gele lis staat op het einde van de filterbak. De kleine stengeltjes doorheen de bak zijn allemaal die van de Saururus. Het grijze deksel is het deksel van de koker waar de filterpomp staat.

Bekijk bijlage 11792

Carex panicea

IMG_20170410_153517130.jpg


De roze waterlelie die nu al de oppervlakte bereikt.

IMG_20170410_153409844.jpg
 


Dit is een filmpje van mijn parende windes.
 
Aha, dus dat had ik goed:D:D. Nou je treft het met zulke ouders en dat zijn dan ook vast geen zwemmers;). Mocht het echt heet zijn dan kun je er altijd nog wel bij denk ik:D:D
 
Nou je treft het met zulke ouders en dat zijn dan ook vast geen zwemmers;).

Haha dat is ook waar, mijn mama kan zelfs niet zwemmen.

Mocht het echt heet zijn dan kun je er altijd nog wel bij denk ik:D:D

Dat doe ik alleen maar als het zeer warm is. En dan nog maak ik niet veel lawaai en zo om mijn vissen niet bang te maken. Ze wennen wel vlug aan je aanwezigheid en ze zwemmen dan zelfs tussen je benen.
 

Terug
Bovenaan