Wat is er nieuw

Vijverbodem omhoog gekomen

Bombarie1970

New member
Lid geworden
19 juni 2025
Leeftijd
55
In mijn tuinvijver heb ik al enkele jaren last van woekerende waterlelies. Ik zag er enorm tegenop om deze klus aan te pakken omdat er een hele dikke blubber en wortel laag op de bodem ligt. Enkele weken geleden de moed verzameld en de vijver deels leeggepompt en eens flink lelies losgetrokken van de bodem. Had al gelezen dat daarbij hert risico aanwezig is dat de wortels gaan rotten, maar gezien de hoeveelheid lelies vond ik dat het risico wel waard.

Mijn verbazing was groot toen gisteravond ineens een deel van de bodem is gaan drijven. Nu blijkt dat door het rotten de wortels meer lucht vasthouden en daarmee gaan drijven. Dat maakte het wel weer makkelijker om wortels en blubber af te voeren. Heb er gisterenavond een hele groene container aan rommel uitgehaald.

Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt? Komt straks de andere helft van de bodem ook bovendrijven? Of zal het drijvende deel straks weer richting bodem zinken? Kan dit verder kwaad voor mijn vijver of mijn vissen?

2833dd0f-40f9-47c1-ba33-cbfe012ed61c.jpg

Voordat men gaat roepen om mijn inbreng: nee sorry, hier kan ik niets over zeggen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan