Vijverfilter op zonne-energie


H

Henk P.

Guest
Hallo Allemaal,

Via de zoekfunctie kan ik het niet vinden op deze geweldige forum.

Om CO-2 neutraal te worden heb ik gezocht naar vijverfilters die op zonne-energie werken.

Ik moet zeggen dat de prijs mij reuze mee valt.

Een van de leverancier zoals deze : https://www.solaraqua.nl/c-1090984/vijverfilter-zonne-energie/

Maar heeft iemand hiermee ervaring want in de nacht wordt er geen stroom opgewekt maar moet de filter wel door kunnen filteren.?

Met vis groeten,

Henk P.
 
En hou er dan ook rekening mee dat je in de winter de accu helemaal niet geladen krijgt.
Stroomopbrengst van een zonnepaneel in de winter is soms maar 1/20 ste (en nog minder als er sneeuw ligt) dan wat een goede zomerdag oplevert.
 
Gebruik alleen in de zomeravonden.
 
Gebruik alleen in de zomeravonden.
Ik krijg het idee dat je zo'n setje niet gaat gebruiken voor een filter maar voor een fonteintje of iet dergelijks. Immers een filter draait 24 uur per dag, en naar mijn inziens, 365 dagen per jaar.
Als voeding voor je filterpomp zou ik het, om bovengenoemde redenen, niet aandurven om dit te gebruiken.
 
Ik bekeek even die set van 90€.
Daar zit een pompje in van pakweg 3-4W.

Als de accu vol is, draait de pomp ca 4h.

Als je die pomp gewoon op de stroom laat draaien, dan kan die voor 90€ in totaal 90000h draaien, puur aan stroomkosten.
90€, daar koop je 360 kWh stroom voor, en je pompje draait 250h op één kWh.
Dat zijn heel veel zomeravonden..... En dat fonteintje zal meer een pisstraaltje zijn. Kans is ook groot dat ja na 1-2 winters je accu mag vervangen.

De enige reden die ik kan bedenken is dat je geen zin hebt om een kabel tot daar te trekken.
 
Ik vind het ook vooral spielerei. Leuk voor een fonteintje die het gedurende de dag doet maar niets voor een filter wat gewoon 24/7 hoort te draaien. Bij een vijver hoort daarbij ook nog een behoorlijke pomp met wat vermogen, wil je dat gaan voorzien van spanning met een zonnepaneel dan kun je een paar panelen op je schuur leggen en een flinke accu. Zo'n klein setje van 90 euro zal niet genoeg zijn.

Ik heb de berekening van Tommie1 niet nagerekend maar als het allemaal klopt dan kan je voor die 90euro dat fonteintje dus 10 jaar laten draaien (dag en nacht) indien je deze op je normale lichtnet aansluit. Ofwel, 9 euro per jaar.
 
Ja bij ons koop je zo'n 416 KWH voor 90 euro.. dus tel uit je winst ;)
 
Wij betalen ca 25ct voor 1 kWh In Belgie.

En water is ca 4€ per 1000l. Gen wonder dat een aquarium populairder is in NL, en dat jullie verversen alsof het een lieve lust is.
 
Die 25ct valt nog mee, wij zitten hier gemiddeld ook op zo'n 23ct.
Maar wij betalen dan ook nog is vastgoed recht en leveringskosten of hoe dat ook allemaal mag heten, komen nog allerlei zaken bij.

water is bij ons wel beduidend goedkoper :)
 

Terug
Bovenaan