Vijverplanten binnen?


Jones

Well-known member
Lid geworden
23 februari 2011
Berichten
10,227
Locatie
Zundert
Momenteel ben ik bezig met een minivijvertje dat nu nog een paar maanden buiten staat, maar later naar binnen verhuist. Hier zitten planten als gele lis, japanse holpijp en een lelie in. Later wil ik er nog dwergkalmoes bij.

Zouden deze plantjes het jaarrond binnen uithouden?
 
Je kan het proberen , echter denk ik dat het een teleurstelling wordt .
Ze zullen wel blijven leven , echter denk ik dat de verschijning van de planten te wensen overlaat .
Lelies hebben veel voeding nodig , gele lis redelijk , holpijp minder denk ik .
Hoe ga je de planten belichten ?
Verder hebben de planten volgens mij ook een rustperiode nodig .
Bij mijn oude koudwaterbak heb ik ook redelijk wat vijverplanten uitgeprobeerd , maar is toch veel moeilijker dan de warmwaterplantjes .
 
De bedoeling is dat de bak bij een raam komt te staan zodat de emerse planten voldoende licht krijgen. Voor de submerse plantjes komt er een lichtbak boven.

Van dwergkalmoes heb ik inmiddels kunnen vinden dat zij qua temperatuur geen probleem zullen vormen. De gele lissen lijken me inderdaad het lastigst vanwege de koude periode die ze niet krijgen.

Er komen flinke sluierstaarten in de bak, dus voeding genoeg. In m'n sluierbak groeien de planten ook de bak uit zonder extra voeding. Blijkt dit toch te weinig te zijn dan kan ik kleibollen tussen de wortels stoppen.

Weet je misschien een warmwater alternatief voor gele lissen (een plant die ook goed het water 'filtert')? Mocht de lelie het niet doen dan kan ik deze vervangen door een rode of groene lotus.

Glyceria maxima zou een leuke vervanger zijn voor de lissen, maar de jonge scheuten blijken waterstofcyanide te bevatten en dat vind ik een beetje eng met de katten die weleens aan zulke sprieten willen knabbelen.

Zou het een optie zijn om de planten in de winter een maand of wat buiten te zetten?

Het is de bedoeling dat het echt een binnentuintje wordt met een hoop beplanting in en om het vijvertje. Het mogen best grote planten zijn.
 
Jones zei:
De bedoeling is dat de bak bij een raam komt te staan zodat de emerse planten voldoende licht krijgen. Voor de submerse plantjes komt er een lichtbak boven.

Pff , ik ondervind momenteel dat je wel echt de zonkant moet gebruiken en zeker geen raam waar geen zon op staat .Bij mijn opkweek tomaten en paprika's maakt een metertje verschil een wereld van verschil .

Jones zei:
Weet je misschien een warmwater alternatief voor gele lissen

Nee , daar heb ik verder weinig verstand van .
Enkel met de planten die ik zelf heb , daarbuiten weet ik er niks van .

PS : ik zag dat je nog fonteinkruid zocht , ik kan je daar wel aan helpen , ze zijn aan het schieten op de moment .
PB maar even .
 
Ik heb de lissen en de holpijp al, dus ik wil het sowieso gaan proberen. Nothing ventured, nothing gained. :)
Mocht het niets worden dan ga ik kijken naar tropische planten. Limnophila aromatica bijv. schijnt heerlijk te ruiken, dus dat vind ik wel leuk.

Ik ga je een pb'tje sturen.
 

Terug
Bovenaan