vijverpompen aansluiten


Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
2,945
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Hoi waterliefhebbers,

zoals ik ook al op andere plaatsen heb vermeld, ben ik bezig bij ons nieuwe huis een waterpartij aan te leggen. Nu loop ik er tegen aan dat ik geen flauw idee hoe ik precies de vijverpompen in het geheel moet aansluiten.
En dan bedoel ik heel concreet: hoe en aan welke slangen/ buizen en van welke maat?

Van de skimmers (satellietskimmers van distripond) komt het water vanuit de rechterkant zwemvijver via een buis van 110 mm doorsnede in de pompput. De pompen staan daar los in het water, niet aangesloten op die buis (Check?).
In de pompput (ongeveer midden op de tekening komen twee pompen te staan: eentje die de basiscirculatie verzorgt (15 m3) en eentje die water omhoog pompt naar het reservoir, waarvandaan het via een beek met watervallen terugloopt naar het filter en de zwemvijver. (ongeveer 10m3) (De basiscirculatie is de constante stroom water die door het moerasfilter circuleert.)
Eén pomp komt in het reservoir te staan en pompt water het systeem in als het waterpeil in de vijver te laag komt. (ook iets van 10 m3)

Ik neem aan dat de pompen aangesloten moeten worden op een buis/ slang die het water brengt naar de plaats waar het zijn moet. Nu is mijn vraag dus heel concreet: welke maat buis of slang moet dat zijn?
Er staat bij de pomp zelf deze informatie (zie bijlage). Maar ik snap daar dus niet veel van.
Wie kan me helpen?
 

Bijlagen

  • waterpartij.jpg
    waterpartij.jpg
    359.8 KB · Weergaven: 83
  • aquaforte.jpg
    aquaforte.jpg
    18 KB · Weergaven: 90
2" is 5 centimeter, kun je mee naar het tuincentrum gaan ook.
Ter inspiratie
c09394297fd374981a30f855fea551d8.jpg
 
5 centimeter? is dat genoeg om 15 m3 per uur door te jagen?
Ik zat zelf te denken aan een buis van 110 mm doorsnede. Dan zou ik dus een verloopstukje moeten hebben om van 2" naar 110 mm te gaan?
En wat betekent 'slangtule' dan?

En dat is een mooi watervalletje. Ik heb in mijn huidige tuin ook al een waterval, maar dat is aangelegd door 'professionals', maar ik ben van mening dat ik dat best zelf samen met de aannemer voor het zware werk kan doen. Alleen heb ik dus geen flauw idee hoe dat met de buisaansluitingen zit. ik weet wel dat we van de skimmers naar de pompput 22 cm doorsnede hebben in de huidige situatie en dat dat volgens internet tamelijk overdreven is (?)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Lysia, als advies zou ik je willen geven om naar een koidealer bij je in de buurt te gaan. Geven advies op maat en weten precies wat je nodig hebt. Hebben ook toebehoren zoals slangtules etc op voorraad liggen en nemen , uit eigen ervaring, voldoende tijd om alles door te bespreken
 
5 centimeter? is dat genoeg om 15 m3 per uur door te jagen?
Ik zat zelf te denken aan een buis van 110 mm doorsnede. Dan zou ik dus een verloopstukje moeten hebben om van 2" naar 110 mm te gaan?
En wat betekent 'slangtule' dan?

En dat is een mooi watervalletje. Ik heb in mijn huidige tuin ook al een waterval, maar dat is aangelegd door 'professionals', maar ik ben van mening dat ik dat best zelf samen met de aannemer voor het zware werk kan doen. Alleen heb ik dus geen flauw idee hoe dat met de buisaansluitingen zit. ik weet wel dat we van de skimmers naar de pompput 22 cm doorsnede hebben in de huidige situatie en dat dat volgens internet tamelijk overdreven is (?)
2 duims(inch) leiding kan met gemak 3 kuub per minuut aan.

Simpel gezegd is de pomp dus vrijwel altijd de flessenhals in het systeem, en maar zelden de pijp.

Houdt er wel rekening mee dat hoe smaller de pijp is, hoe hoger de waterdruk. Dus een smalle uitmonding kan best wel eens een waterkannon worden als je er genoeg water doorheen jaagd.
 
Dan doe ik een verloopstuk naar een buis van 110mm. Dan komt het rustiger in het filtergedeelte terecht.
 
Slang-tule is hetzelfde als een buis-aansluiting.
er zijn tussen-stukken ervoor die laten net als een omgekeerde trechter van een dunne bv.12mm stapgewijs tot aan het doorsnede van een regenpijp doorvoeren.
1655470322064695332900.jpg
15m3 per uur, Zoveel kracht is wel leuk om mee te werken.
Maar kijk hoe dit met mijn vijverpomp gaat
16554710400711054184120.jpg
die is 4.5 m3 per uur


Dus het valt wel mee met de uiteindelijke waterstroom.
 
Ik weet hoeveel het ongeveer wordt. Ik heb nu een waterval van 5 m3/uur, maar de waterval in de nieuwe setting wordt 2x zo groot. Bovendien wordt het debiet door de opvoerhoogte wel een stuk minder in de waterval.
De 15m3 pomp is om het water door het moerasfilter te duwen en dus te zorgen voor de circulatie in het filter. De ander twee zijn een toegift en in totaal komt het dan op ruim 20 m3/uur dat er ververst/ gefilterd wordt.
 

Terug
Bovenaan