Vijverpompjes op zonne-energie?


Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
3,558
Leeftijd
36
Locatie
Bennekom
(Zat te twijfelen of ik dit hier moest posten of in het vijvergedeelte.)

Ik heb buiten een minivijvertje geplaatst (150 L) en zit te kijken naar mogelijkheden om die wat leefbaarder te maken voor allerhande beestjes. Ik ga het denk ik nog niet zo "pro" maken dat de boel moet kunnen overwinteren; daar is die bak te ondiep voor. Maar iets van een pompje of filtertje kunnen aansluiten zou al leuk zijn.

Alleen zit je dan met de stroomvoorziening. Ik heb geen mogelijkheid om die van binnen naar buiten door te trekken. Huurbaas en zo.

Is een zonnepaneeltje een mogelijkheid? En heeft hier misschien iemand ervaring met kant-en-klare setjes zoals die op dit plaatje? :

voorbeeldddd.jpg

Ik kan me voorstellen dat de kwaliteit/duurzaamheid van goedkope sets niet super is. Toch zoek ik het in eerste instantie in de betaalbare hoek. Het is maar een extraatje, en niet iets wat de hobby voor mij overeind moet gaan houden. ;)
 
Een van de Erwins hier op het forum heeft er dacht ik 1 op een windmolen lopen ipv zonnecellen.
Maar dat moet te doen zijn met een accupakket ertussen
 
(y) Wind is ook een mogelijkheid inderdaad. Of eventueel als bijkomende stroombron. Mijn buitenboel is voor de helft van de wind afgeschermd. :)

Ik zie dat er ook mogelijkheden zijn i.c.m. een luchtpomp. Puur naar filtratie gekeken vergt dat misschien wel de minste energie. Sponsfiltertje of zo.
 
Goeie. De buurman onder mijn balkon moet er geen last van krijgen. ;) Geen idee hoeveel herrie die pompjes dan maken. Ik zou er sowieso wel een kastje o.i.d. omheen bouwen.
 
Een van de Erwins hier op het forum heeft er dacht ik 1 op een windmolen lopen ipv zonnecellen.
Maar dat moet te doen zijn met een accupakket ertussen
Als je mij bedoeld , met dat windmolentje red ik het niet hoor , dan moet ie minstens 5 meter hoger komen te staan (op 11-12 meter)
Je kan beter een zonnepaneel nemen .
Ik heb er ook een 80W zonnepaneel bij opzitten , een druppellader (superding! dat echt pulst met secondje als de accus's volzitten , dat paneel geeft iets van een 0,2 tot 0,6kW per dag .
Hier kan je wel een mooi pompje overdag mee laten werken (1000 tot 2000 l/h) als het zonnig is .
Ik verbrand het gewoon momenteel met een gloeilamp .
Ik zit vast met de waterveiligheid van 230v pompen via omvormer, die beveiliging , betrouwbare bewaking op isolatie kost minstens 400-500 euro .šŸ˜¢šŸ˜¢
 
Nice. Mag ik vragen waar je die druppellader en het zonnepaneel vandaan hebt? Ook als die spullen wat buiten mijn zoekgebied zouden liggen (qua vermogen en/of prijs) kan ik zo in ieder geval ideeƫn opdoen. ^^
 
ja ik heb er 1 met zonnepaneeltje (fonteintje met 3 verschillende kopjes), komt van intratuin. niet vorstbestendig, draait hier nu het 2e jaar en tot nu toe tevreden mee. iswel erg bwolkingsgevoelig als je m op rechtstreeks zet (dus zonder opladen)
solar fontein
 
Nice. Mag ik vragen waar je die druppellader en het zonnepaneel vandaan hebt? Ook als die spullen wat buiten mijn zoekgebied zouden liggen (qua vermogen en/of prijs) kan ik zo in ieder geval ideeƫn opdoen. ^^

Ja hoor , is deze :


Ik heb deze nu op een 2x100Ah accu zitten .
 
Beiden bedankt voor het delen. šŸ™ƒ

Ik merk dat mijn gebrek aan kennis van elektrotechniek --zo noem ik het maar even-- me hier een beetje parten speelt. Op de lange termijn ben je beter uit met losse onderdelen van goede kwaliteit, i.p.v. een goedkoop chinees setje zoals in de beginpost. Maar dan moet je wel verstand hebben van de benodigde verhoudingen als het gaat om volt/ampĆØre/watt, de hele technische reutemeteut. En stel dat ik dan een pomp wil gaan gebruiken, dan snap ik al niet goed meer waar die pomp aan moet voldoen (o.a. het verhaal wisselstroom - gelijkstroom, en de aansluitingen), hoe ik daar de batterij op afstem, zulke dingen.

Maar even uitzoeken allemaal. Dit is de (stroom)rekening die je op je bordje krijgt als je niet hebt opgelet in de les, vroeger. ;)
 

Terug
Bovenaan