Vijversubstraat voor verhogingen maken


B

Bobbysh

Guest
Hallo,

Ik heb een nieuwe bak van 80 cm aangeschaft waar ik in wil gaan aquascapen. Nu heb ik niet veel budget dus om veel zakken amazonia aquasoil en andere speciale soorten te kopen zit er niet in.

Om delen te verhogen zag ik mensen speciale lava achtig substraat gebruiken. Nu zag ik bij het tuincentrum vijversubstraat liggen en ben ik benieuwd of ik dat kan gebruiken onder de aquasoil aangezien dat ook best poreus is en dus op de plek zal blijven liggen. Of geeft dit spul veel troep af en is het te vergelijken met een voedingsbodem?

Of, als iemand een beter idee heeft om eronder te doen wat blijft liggen dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is ook een goeie tip dankjewel.

Maar wat het ook is, is dat ik er graag iets onder doe zodat ik wat aquasoil bespaar
 
Dat is ook een goede optie inderdaad.

Nu heb ik nog een vraag over 2 soorten bodem in een aquarium.

Ik wil namelijk een kleine zandvlakte maken die overgaat in een paadje door de 'rotsen'. Nu zal dat paadje ook verhoogd moeten worden en zie ik aquascapers wel eens zand gewoon bovenop de soil leggen. Ik lees veel dingen over dat het zand dan uiteindelijk vermengd en naar beneden zakt. Maar een dikke laag zand lijkt me ook niet een hele goede optie ivm dichtslibben. Hoe kan ik het het best aanpakken met het verhogen van zoon small klein zandpaadje?

En welk zand kan ik het best gebruiken? Filterzand vind ik ook wat te prijzig. Ik heb thuis nog brekerzand liggen, als ik dit meng met aquariumzand is dat dan een goede optie? Of is dan gewone metselzand beter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Brekerzand wil nog wel eens onkruid werend zijn.. weet niet hoe goed dat is voor een aquarium
Ik ben een jaar of 15 stratenmaker geweest en er is een hele simpele verklaring voor.
Brekerzand is vrij zout. Niet zo zout als zand van Scheveningen maar licht zout. Het 1ste jaar kan dit onkruidwerend zijn omdat de zaden niet of niet goed kunnen kiemen in zoutige grond.
Als er genoeg regen valt of je wast je bestrating in met water, zal de werking van het zout in het zand een stuk minder zijn omdat het dan eerder de grond inpoeld.

Het is dus niet geschikt voor aquariums, mits je het extra goed uitspoelt met water.
 
In welk opzicht is filterzand te prijzig? 25 kilo voor +\- €10 vind ik wel meevallen :juggle:

En nee geen diverse substraten gaan mengen, krijg je rot van.
 
In het opzicht dat ik nogmaar een fulltime student ben is een 10tje voor zon zak veel haha als ik metselzand voor 2 euro kan halen, mocht dat ook prima te gebruiken zijn. Daarnaast wil ik nog aquasoil en meerdere dingen halen dus de dingen die zo goedkoop mogelijk kunnen, graag.

Oke geen substraten mengen dus geen zand over de soil. Maar een dikke laag zand, kan dat? slibt dat niet snel dicht? Is inprincipe maar een heel small paadje zo tussen rotsjes door.
 
Weet niet waar je woont maar Jansen hovenier in Krommenie verkoopt instrooi zand ook per kg
Is dezelfde korrelgrootte als filterzand alleen iets donkerder van kleur
 
In het opzicht dat ik nogmaar een fulltime student ben is een 10tje voor zon zak veel haha als ik metselzand voor 2 euro kan halen, mocht dat ook prima te gebruiken zijn. Daarnaast wil ik nog aquasoil en meerdere dingen halen dus de dingen die zo goedkoop mogelijk kunnen, graag.

Oke geen substraten mengen dus geen zand over de soil. Maar een dikke laag zand, kan dat? slibt dat niet snel dicht? Is inprincipe maar een heel small paadje zo tussen rotsjes door.


Dus je wilt dan ook kalk in je water? dat zit in metselzand.
Ja, dan krijg je een stinkbodem.

En brekerszand is scherp. niet doen.

Neem dan fijn grint. 2 mm.
 
Ja waar kalk in zit weet ik niet dus vandaar dat ik vroeg of metselzand ook prima was.

Nu zie ik zakken filterlava op internet voor een redelijke prijs voor veel kilo. Wat ik me wel afvraag is waarom dit goedkoper is dan wanneer ik in de dierenwinkel kom, daar kost een zakje van 4 kilo ongeveer 22 euro want 1 kilo is 5 euro. Zit er nog verschil in lavastenen dat dit het prijsverschil maakt? Is filterlava een speciaal soort? Of eigenlijk gewoon lava dat word verkocht als filtermateriaal.

En kan ik die filterlava gewoon gebruiken voor verhogingen? Is gewoon lava dan toch.
 
Grote bro
Superfish filterlava, 10 kilo

De grove structuur van Filter Lava zorgt voor uitstekende filterende eigenschappen met een optimale biologische werking.

Gezien het een natuurproduct is en wij geen invloed hebben op de structuur (poreusiteit) verschillen de stenen in aanhechtingsoppervlakte voor de filterbacteriën.

Voor (grote) plantenfiltersystemen is dit zeer geschikt materiaal gezien de wortels van de planten er een goede houvast aan hebben, gebruik voor meer kamersystemen onze andere poreuze gesteentes en matten voor een beter resultaat.

Verkrijgbaar in 10 & 25 liter verpakking.
kken kan je gewoon stapelen.
 
Ja juist wat grover vind ik fijn. 2 3 cm las ik. Dat is perfect

Dus dit kan ik gewoon gebruiken als verhoging?
 

Terug
Bovenaan